Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkautus

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
Rattivaunu sanoi:
Palvelua parantavaa säästöä aikaansaatiin Rantaradalla jo hieman aikaisemmin, kun viikonloppuaamuina L-junien liikennöintiä venytettiin ja S/U/A-junien aloittamista myöhennettiin. Palvelu parani Mankissa, Luomassa, Jorvaksessa ja Tolsassa, jotka ovatkin niin kuormitettuja ja tuottavia liikennepaikkoja, että liikenteen tuplaaminen eräiden aamutuntien aikana varmasti oli erittäin perusteltua... :wink:
Torstain (6.4.) Hesarissa on artikkeli, jossa huhutaan Mankin ja Luoman seisakkeiden lopettamisesta. Taustalla on Ratahallintokeskuksen rantaradan asemien kehittämissuunnitelma-lista, johon ei oltu merkitty Mankin ja Luoman seisakkeita.
Tilannetta heikentää myös ensi vuonna voimaan tuleva laki, jonka mukaan asemaa, jossa on jalankulkutasoristeys ohittava juna saa kulkea enintään nopudella 80 kliometria tunnissa. Kyseisillä seisakkeilla on juuri tälläiset tasoristeykset.

Mikäli tosiaan Luoman ja Mankin seisakkeet poistetaan käytöstä alueen joukkoliikenneyhteydet heikkenevät todella radikaalisti. Alue on oikeastaan kokonaan junaliikenteen varassa lukuunottamatta M.V. Wikströmin paria koululaisvuoroa sekä linjaa 166, jotka kulkevat yhteensäkin vain noin 5 kertaa per suunta.

MODEDIT/kuukanko: jaettu YTV-alueen lähijunaliikenteen vähentämistä käsittelevästä ketjusta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
JT sanoi:
Mikäli tosiaan Luoman ja Mankin seisakkeet poistetaan käytöstä alueen joukkoliikenneyhteydet heikkenevät todella radikaalisti. Alue on oikeastaan kokonaan junaliikenteen varassa lukuunottamatta M.V. Wikströmin paria koululaisvuoroa sekä linjaa 166, jotka kulkevat yhteensäkin vain noin 5 kertaa per suunta.
Varmastikin bussiliikennettä lisättäisiin huomattavasti, mikäli juna-asemat lakkautetaan. Hesarin jutusta sain sellaisen käsityksen, että asemien matkustajamäärät ole kovin suuria joten liityntäliikenne jollekin lähiasemalle olisi varmasti melko helposti järjestettävissä. Alueen asukkaiden kannalta asemien lakkautus olisi kyllä todella ikävää.
 
Kirkkonummen kunta on itseasiassa syypää siihen, että Luoma (eli entinen Nokka) on katkolla. Kunta on ilmoittanut RHK:lle jo joskus aiemmin, ettei Luoma kuulu infran kannalta parannettaviin liikennepaikkoihin. Eli siis voidaan poistaa sitten kun on tarvis.

Mankki on Espoon puolella ja erittäin hankalassa paikassa. Joki, kaarteet ja muut hankaluudet ovat sen parantamisen hankaluuksina. Tuskin Espoon kaupunkikaan vähät välittää tästä seisakkeesta.

Se on käymisen väärti paikka, sillä Mankin miljöön kruunaavat vanhanajan lankkulaiturit.
 
JT sanoi:
Mikäli tosiaan Luoman ja Mankin seisakkeet poistetaan käytöstä alueen joukkoliikenneyhteydet heikkenevät todella radikaalisti.
On typerää vähentää rantaradan seisakkeita Espoon ja Kirkkonummen välillä. Monen seisakkeen yhteydessä on uusia asuinalueita joihin on muutettu juuri junayhteyksien takia. Jos seisakket lopetetaan se olisi ihan sama jos asuinalueet sijaitsisivat Vihdissä tai Nurmijärvellä, niissä ollaan 100%.sesti autoilusta riippuvaisia. Itse asiassa ehdotan että Pellon seisake Espoon ja Kauklahden välilllä rakennettaisiin uudelleen, koska sen paikalle on nousemassa pian uutta asutusta.

Tulevaisuudesssa, kun Espoon kaupunkirata on valmis, voisi joka asemalla pysähtyvä A-linjan kaupunkijuna ajaa Espoon keskukseen asti, ja Espoon ja Kirkkonummen välillä ajaisi S-juna 3 kertaa tunnissa, joka pysähtyisi kaikilla liikennepaikoilla Espon ja Kirkkonummen välillä, mutta Espoon ja Helsingin välillä vain Leppävaarassa, Huopalahdessa ja Pasilassa.

t. Rainer
 
Vs: YTV harventaa junaliikennettä

R.Silfverberg sanoi:
Itse asiassa ehdotan että Pellon seisake Espoon ja Kauklahden välilllä rakennettaisiin uudelleen, koska sen paikalle on nousemassa pian uutta asutusta.

Myös Mankkiin on nousemassa piakkoin uusia kerrostaloja. Toivottavasti tämä riittää Ratahallintokeskukselle seisakkeen ylläpitämisen jatkuvuudeksi. Tätä luonnollisesti myös Espoon kaupunkikin toivoo RHK:lta.
 
Mankki

Sanovat, että Mankkia olisi hankala modernisoida muiden korkealaiturillisten nykyaikaisten seisakkeiden tapaiseksi. Lännessä hankaloittaa Mankinjoki kuuluisine lohikutuineen ja idässä - oliko siinä kallioita, asutusta, yms.

Varmasti uudistustyöt olisivat mahdollisia, mutta Espoon kaupungin aikaisemman kannan mukaanhan RHK toimii. Espoo ei ole halukas uusimaan Mankkia, vaan seisake lakkautetaan sitten kun "lankkulaiturit ovat tarpeeksi lahot". Se on Espoon tämänhetkinen oikea kanta asiaan. Jos alueelle kaavoitetaan samalla asuntoja, osoittaa se mainitun kaupungin älykkyydestä jotain.

Mankki on puulaitureineen visiitin arvoinen!
 
Vs: Mankki (hieman OT)

Compact sanoi:
Mankki on puulaitureineen visiitin arvoinen!
Hieman off-topic, mutta: tarkoitukseni oli tuossa puoli vuorokautta sitten käydä Mankissa, mutta U-junien aikataulu ei ihan sopinut omaani.

Toivottavasti eivät lakkauta sitä ennen kuin ehdin käydä ko. seisakkeella. :)
 
Compactin viestin väite Espoon tahtotilasta ei pidä paikkaansa. Espoo on tukenut seisakkeen säilyttämistä ainakin vuodesta 2003 alkaen ja kaavoittanut seisakkeen läheisyyteen 600 asukkaan lisäasutuksen. Espoon kh on eilen 26.4.2006 päättänyt esittää seisakkeen säilyttämistä.

Espoon Kh:n päätös
 
Tahtotila on sitten muuttunut. RHK:lle he ovat aikaisemmin kertoneet aivan muuta, ja RHK:han sen Mankin seisakkeen omistaa.
 
Tahtotila on tainnut tosiaan muuttua. Ilmeisesti noin 2003 alkaen. Aikaisemmin pysäkillä ei ole tainnut olla väliä.

Mutta niinhän ne tahtotilat muuttuvat. Turkukin päätti lakkauttaa raitiotien 1965, lakkautti 1972 ja on 1990-luvulta alkaen koko ajan enemmän vakavissaan tutkinut raitiotien uudelleenrakentamista.

Mankin osalta tahtotila muuttui onneksi ajoissa. Mankin osalta sentään liikenne vielä jatkuu, ja kehittäminen on helpohkoa kun sen voi tehdä vaiheittain. Alikulun hinta 3 M€ on toki varsin korkea verrattuna pysäkin itsensä kustannuksiin. Toivottavasti Turku-Salo-radalla päästään edullisempiin kustannuksiin kun paikallisliikenteen seisakkeita tehdään.
 
Mietin juuri, että Mankkiinhan olisi helppo tehdä ylikulkusilta kallion päälle ja sieltä rappuset alas kummallekin puolelle, niin ei tarvitsisi olla laituripolkua enää. Samalla tekisi paremmat pitkät betonilaiturit.
 
Mietin juuri, että Mankkiinhan olisi helppo tehdä ylikulkusilta kallion päälle ja sieltä rappuset alas kummallekin puolelle, niin ei tarvitsisi olla laituripolkua enää. Samalla tekisi paremmat pitkät betonilaiturit.

Lisätään vielä lämmin odotustila, asemaravintola ja ostoskeskus. Sitten ei puuttuisikaan kuin asiakkaat. Toivottavasti pääkaupunkiseutu ehtii laajenemaan nopeammin kuin seisakepurku. Toisaalta, rautatieliikenne elää vahvassa nousussa eli en uskoisi lähiaikoina nähtävän liikennepaikkojen vähennyksiä - pikemminkin päinvastoin.
 
Mutta niinhän ne tahtotilat muuttuvat. Turkukin päätti lakkauttaa raitiotien 1965, lakkautti 1972 ja on 1990-luvulta alkaen koko ajan enemmän vakavissaan tutkinut raitiotien uudelleenrakentamista.
Mitenkä voimakas tuo tahtotila Turussa mahtaa olla tällä hetkellä. Olen yli 50v. Vieläkö ajelen raitsikassa Turussa
frage0010.gif
 
Toivottavasti pääkaupunkiseutu ehtii laajenemaan nopeammin kuin seisakepurku. Toisaalta, rautatieliikenne elää vahvassa nousussa eli en uskoisi lähiaikoina nähtävän liikennepaikkojen vähennyksiä - pikemminkin päinvastoin.

Pääradan varrella on Kytömaan ja Takojan alueille rakentunut paljon uutta asutusta seisakkeiden lakkautusten jälkeen ja lisää on tulossa. Toivottavasti tulisi myös uudet asemat...
 
Mankin seisakkeen lähelle on tulossa kerrostaloja tai ainakin rakennuslautakunnan esityslistasta 8.3. kokoukseen löytyy seuraavanlainen asia. Eli Kiinteistö Oy Espoon Lasilaaksontie 9, kaksi kerrostaloa, kaksi autokatosta ja jäteaitaus. On todella hyvä, jos nyt hiljainen asema saa lisää käyttäjiä.
 
Takaisin
Ylös