Ravintolavaunuista

Liittynyt
5 Heinäkuu 2005
Viestit
583
VR on hankkinut uusia ravintolavaunuja viimeksi joskus -80-90-lukujen taitteessa, kun InterCityjen yksikerroksisia vaunuja vielä hankittiin. Viime aikoina jopa IC-junissa on jouduttu käyttämään sinisiä raflavaunuja ihan siitä yksinkertaisesta syystä, ettei punavalkoisia ole.
Isompi ongelma on IdioottimainenCusetus Toiseen potenssiin (IC2), jossa "palvelutason parantaminen" tarkoittaa sitä, ettei palvelua ole ollenkaan. Tai siis teoriassa vaunuissa kiertää myyntikärry, jossa myydään ylihintaan suppeaa tuotevalikoimaa. Ei kuitenkaan ruokaa, joka varmasti olisi monelle matkustajalle motiivi käydä ravintolavaunussa. Kokonaan oman ongelmakenttänsä muodostaa kärrystä myytävät alkoholijuomat, joiden tarjoilu antaa matkustajalle aiempaa helpomman mahdollisuuden myös omien juomien nautiskelemiseen omalla paikalla...

Järjettömältä kuulostava perustelu "kaksikerrosvaunuissa ei ole ravintolakonseptia" on niin ontto, ettei siihen voi vastata muuten, kuin ehdottamalla IC2-juniinkin kytkettäväksi yksikerroksista raflaa tai rakennettavaksi seuraavista kaksikerrosvaunuista ravintolavaunuja.

Kokonaan eri asia on Avecran hinnoittelupolitiikka, joka on kauniisti sanottuna pöyristyttävä. Mutta ennen siihen puuttumista olisi taattava, että kaikissa pitkänmatkan junissa tosiaan on ravintolavaunu.
 
Eikös avecran edeltäjän matkaravinto oy:n slogan ollut nimenomaan "matkalla maistuu vähän huonompikin ruoka" - ja nykypäivään sovellettuna se voisi kuulua vaikkapa "matkalla maistuu vähän kalliimpikin siideri"

IC2:n idea tietysti on nuo "lyhyet" reittivälit, joissa ei muka kerkeä tulla nälkä,jano tai ala tekemään mieli tupakkaa...
 
Joo, uudet ravintelit ovat kyllä tarpeen. Kaikki sinisiä ei toki vielä kannata korvata pois, mutta osa on kyllä loppuunajettu. Ja myyntikärry ravintolavaunun korvaajana on pelkkä pila.
 
Toisaalta, kaksikerroksiseen vaunuun ei välttämättä ole kovin helppoa integroida ravintolaa. Esim vaunun kolmitasoisuus tuo omat ongelmat, ovet lähes keskellä vaunua, jyrkkiä portaita... Mutta hienohan sellainen voisi toki olla, vaikkapa yläkerrassa baarityyppinen ratkaisu ja alakerrasssa ruokailutilaa. Ja vaunujen "normaalitasolla" olevissa päädyissä voisi olla vaikka tupakointisalongit tai jotain vastaavaa, dieselgeneraattoria tuollaiseen vaunuun tuskin tarvitsee?

Ja tätäkään tuskin koskaan nähdään sillä se vaatii enemmän kuin yhden tai kaksi ihmistä hoitamaan koko palettia... kallista.
 
Alas baari, ylös ravintola. Tai vaihtoehtoisesti, toiseen kerrokseen rafla, toiseen kakkosluokka, tai miksei ykkösluokkakin.
 
Miksi ihmeessä 2-kerrosvaunuista kootussa junassa ei voi olla 1- kerroksista ravintolavaunua. Ei kai siihen ole mitään todellista syytä.

Jos VR Oy haluaisi oikeasti saada ravintolavaunuista tuloa, se lakkauttaisi Avecran ja vuokraisi ravintolatilat jollekin oikeasti ammattitaitoiselle ravintolafirmalle. Tulisi ruoan ja juoman hinta alas ja laatu ylös, jolloin liikevaihto nousisi ja yrittäjä voisi maksaa kunnon vuokraa tilasta.

Jos Suomeen tulee "yksityisiä" paikallisjunia, selkeästi järkevin tapa hoitaa tarjoilu on vuokrata tarjoilu/kioskioikeuksia ulos.
 
Miksi ihmeessä 2-kerrosvaunuista kootussa junassa ei voi olla 1- kerroksista ravintolavaunua. Ei kai siihen ole mitään todellista syytä.
No eihän se sovi konseptiin, hyvänenaika!... sehän näyttäis aivan kamalalta sellainen...
 
Jos VR Oy haluaisi oikeasti saada ravintolavaunuista tuloa, se lakkauttaisi Avecran ja vuokraisi ravintolatilat jollekin oikeasti ammattitaitoiselle ravintolafirmalle. Tulisi ruoan ja juoman hinta alas ja laatu ylös, jolloin liikevaihto nousisi ja yrittäjä voisi maksaa kunnon vuokraa tilasta.
Avecra ei edes ole enää kokonaan VR:n omistuksessa (vai muistanko väärin) joten sen hovihankkija-asemaan ei ole perustetta.

Jos Suomeen tulee "yksityisiä" paikallisjunia, selkeästi järkevin tapa hoitaa tarjoilu on vuokrata tarjoilu/kioskioikeuksia ulos.
Joillakin linjoilla kai tällaista yksityistä tarjoilua on ollutkin. Itse törmäsin vuonna 1995 yksityistarjoiluun Joensuun ja Pieksämäen välillä (varmaan yrittäjä on häädetty ulos, tietääkö joku?) ja aiemmin muitakin ratoja lienee ollut. Joten luulisi tuon onnistuvan.
 
Eikös turun ja pieksämäen välisissä junissa ollut Turun junaravintolan ravintolavaunu... toiminta sitten jostain syystä loppui jossain vaiheessa...

Jos rataverkot avautuisivat, voisi joku taho perustaa esimerkiksi ravintolavaunyhtiön, joka tarjoaisi palveluitaan eri junaoperaattoreille omalla kalustollaan ja henkilökunnallaan...
 
Infiniz sanoi:
Jos rataverkot avautuisivat, voisi joku taho perustaa esimerkiksi ravintolavaunyhtiön, joka tarjoaisi palveluitaan eri junaoperaattoreille omalla kalustollaan ja henkilökunnallaan...
Ruotsissahan tällainen pulju olikin (Svenska Orientexpressen), ennen kuin konkurssi koitti. Oma kalusto lienee vähän liian kallis ratkaisu, mutta sinänsä yksityinen kiinnostus alaan olisi tervetullut.
 
Ei olisi ollenkaan pahitteeksi jos olisi eri firmojen vaunujakin liikenteessä, eli olisi tarjonta vähän laajempaa... Jostain junasta voisi vaikka löytää karvakäden vääntämässä pitsaa ja kebabbia ja toisesta vaikka olutravintolan... aina tulisi jännitystä matkantekoon kun ei tietäisi mikä ravintola junassa mahtaa olla =)
 
Saman linjan ravintolavaunuvertailua:
Helsingistä lähdettäessä aamulla/Helsinkiin palattaessa illalla: Muovisen oloinen -80-luvun ravintolavaunu, jonoa kassalle, ylihinnat, kertakäyttöastiat...
Helsinkiin tultaessa aamupäivällä/Helsingistä lähdettäessä iltapäivällä: Pitsiverhot, seinillä tauluja, pöydissä valkoiset liinat, tarjoilija tulee pöydän viereen ja hoitaa myös maksun keräämisen, kohtuulliset hinnat, kristallilasit...

Mistäköhän linjasta ja junaparista mahtaakaan olla kysymys..?
 
Mikäpä muukaan..?
Vaikka kyllä olisi suomalaisilla syytä ottaa Isosta Itäisestä naapurista tällä linjalla mallia muussakin, kuin ravintolavaunupolitiikassa...
 
Edullisuudesta ei ehkä voida puhua, mutta usein parhatusta Iso-Britanniasta löytyy ainakin yhdeltä operaattorilta erittäin korkeatasoinen ravintolavaunupalvelu, jota markkinoidaan nimellä Go Eat. Voin suositella ainakin pikkupurtavien ja sipsien osalta. Varsinaista ravintolaa en kokeillut.
 
Takaisin
Ylös