Jokioisten museorautatie

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Tänä vuonna ajetaan museorautatiellä vielä yksi juna päivä. Joulukuun 6 päivä ajetaan joulupukkijunaa Minkiö-Jokioinen välillä. Minkiöltä lähdöt on 11,00 12,30 14,00 ja 15,30. Jokioisten lähdöt 11,35 13,05 14,35 ja 16,05
Lisäksi junamatkustajille tarjotaan lämmintä glögiä ja pipareita. Lisätunnelmaa luo museojunan vaunujen kamiinoiden pehmeä lämpö. Minkiön jouluisesti koristellulla asemalla on pienmuotoinen joulutori sekä jouluaiheista ohjelmaa. Ja kaiken kruunaa tietysti junassa ja asemilla liikkuva arvovieras -eli itse Joulupukki, joika on lupautunut käymään tervehtimässä kaikkia lapsia ja lapsenmielisiä!

Edestakaisten junapilettien hinnat ovat 10 euroa aikuisilta ja 5 euroa 6-16 -vuotiailta. Alle 6-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi.

http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/fi/uutisia/691-joulupukki-tulee-612-2014.html
 
Viimeksi muokattu:
2014 aloitettiin radan jatkaminen kohti Loimijokea, rataa on tarkoitus jatkaa Loimijoen rantaan makasiineille johon sijoittuisi Jokioisten uusi asema. Kesään 2018 mennessä rataa on rakennettu lähelle tehtaan aitaa.

Syksyllä 2017 rakennettiin vaihde Minkiön ja Humppilan puoliväliin, muutama vuosi sitten kyseiselle paikalle avattiin Soravaihteen seisake joka tunnetaan nykyään nimellä Santavaihde. Santavainteen viereisestä metsiköstä löytyy laavu ja sen edessä on grillipaikka. Kevään ja ja kesän aikana on rakennettu raidetta Minkiö-Humppila raiteesta santavaihteella. Tätä kirjoittaessa kyseinen rata on keskeneräinen. Rataa on tarkoitus rakentaa vielä niin pitkälle kuin vanhan 1975 puretun soraraiteen pohja on rautatien maata (noin puolet vanhasta santakuopalle johtaneesta raiteesta). 1975 tapahtuneen Minkiö-Humppila rataosan ja Santaraiteen purkamisen jälkeen entinen omistaja nyi osan ratapohjasta(Soraraode) paikallisille. Jäljelle jäänyt ratapohja. Rataosa Minkiö-Humppila ja jäljenne jäänyt entisen soraraiteen pohja siirtyi museorautatielle 1991. Rataosa Minkiö-Humppila rakennettiin takaisin vuoteen 1994 mennhessä jolloin kyseisellä radalla aloitettiin liikenne uudestaan. Santaraiteen päässä päässä oli vuoteen 1974 asti rautatien santakuoppa.

Museorautatiellä on mahdollista vuokrata resiinoita, resiinoita vuokrataan kesäaikana silloin kun ei ole muuta liikennettä, reiinoiden vuokrausta voi tiedustella nuseorautatieltä

Kesällä 2018 Liikennevirasto myi Riipan asemarakennuksen Kokkolasta Jokioisten museorautatielle, kyseinen asemarakennus siirretään syksyllä Humppilaan nykyisen asemarakennuksen tilalle, nykyinen asemarakennus toimi alunperin Matkussa VR:n rataosaston taukotilana. Kyseinen rakennus on tarkoitus siirtää Jokioisille.
Kun Riipan asema on siirretty Humppilaan syksyn 2018 aikana niin se on on tarkoitus remontoida/sisustaa talven 2018-19 aikana. Tavoitteena on että kesällä 2019 Humppilan uudessa asemarakennuksessa olisi lipunmyynti, paikallisten ylläpitämää kahvilatointaa ja pienimuotoista näyttelytoimintaa kahvion yhteydessä. Nykyään paikallisten ylläpitämää kahvilatoimintaa on satunnaisesti vanhassa Jokioisten rautatien halkokotoksessa jossa on myös vesi WC.
 
^-Luin tuon. Kyllä oli ja tosi mielenkiintoinen juttu. Jokioisten reitillä halusinkin ajaa. Sillä kerran olin Humppilassa. Tuosta on jo nyt jonkin verran aikaa. Uudesta höyryjunan ajostani kertoilen tarkemmin omassa tredissäni eli siis bongausten ketjussani. Mainittakoon se, että tervehdin Hr1 nro 1009:aa raikuvin kättentaputuksin, sekä vasta kaverilta saamani valkean 3D-tulostetun junapillin vihellyksin. Limingan asemalla jouduin kertomaan eteenpäin veturimiesten varoitukset asemalla kohtaavasta raideliikenteestä. Nämä tein käsiopastein, että saadaan ihmiset pois parveilemasta kakkos-raiteelta. Itse jouduin poistumaan nsk. kiellettyyn kiskoliikenteen suuntaan. Varoitukset saatuani, niin näitä myöskin erittäin pikaisesti noudatin sekä muuta kiskoliikennettä tarkkaillen.
 
Minkiö aseman Jokioisten päässä sijaitseva Kiipuntien tasoylikäutävä varustetaan puolipuomilaitoksella. Puolipuomilaitoksen laitteisto tulee lakkautettavasta Naakkiman tasoristeyksestä. 14.04.2022 pidetyssä katselmuksessa Kiipuntien tasoylikäytävä todettiin hankalaksi. Tämän tasoristeyksen kulma on vielä haasteellisempi kuin skogbyn tasoristeys Hangon radalla.

Valolaitteet tulevat olemaan vanhoja ja tasoristeys varustetaan puolipuomeilla. Tasoristeyksen laitekoppi naamioidaan museaalisesti. Tieto laitteiston hälyttämisestä tulee veturinkuljettajille vanhan mallisilla raideopastimilla tai vastaavilla. Mikäli laitteisto on automatiikalla niin Jokioisilla tuleva juna kytkee (raidepiiri) hälytyksen ja puomit automaattisesti. Toisesta suunnasta se tapahtuu aina manuaalisesti.

Tämä projekti on tarkoitus toteuttaa kesän - syksyn 2022 aikana.

Lähde Resiina 2/2022
 
Paljon vettä on virrannut loimijoessa sitten edellisen kirjoituksen. Kiipuntien tasoylikäytävän puomilaitoksen rakentaminen alkoi loppuvuodesta 2022 ja se valmistui juuri ennen liikennekauden 2023 alkua. Puomilaitos otettiin virallisesti käyttöön 11.06.2023 kutsuvieraan painettua näytös luonteisesti puomit alas aseman hallinta kotelon painikkeesta.


Liikennekausi alkoi aikaisemmasta poiketen kesäkuun toisena sunnuntaina 11.06.2023 ja päättyi elokuun toiseksi viimeisenä lauantaina
Kesällä punaisessa makasiinissa pidettiin museorautatien rompetoria liikennöintipäivinä. Kahvio sekä museo oli avoinna joka päivä kesä- heinä ja elokuussa.

Liikkuva kalusto
Talvella nuoriso osaton kunnostuksen alaisena ollut moporesiina valmistui ja on nyt ajokuntoinen.

More eli moottoriresiinaa kunnostettiin kesällä.

Jarruvaunun JR 11 vaunun telit vaihtoivat keskenään paikkaa jolloin jarrukoneisto saatetiin kunnostaa alkuperäisen kaltaiseksi, 1960-lopussa teli vaihtoivat paikkaa jonka seurauksena jarrutus tehosta katosi puolet. Tämän remontin yhteydessä vaunun jarruttavien akseleiden määrä nousi neljään.
Yhditetylle jarru-postivaunulle LWR 51 tehtiin loppukesästä remontti, mm maalauta. Jarru-matkustajavaunun LWR 52 remontti alkoi syksyllä 2022 ja jatkui kesän 2023 loppuun asti. Yhdistetyn Jarru-postivaunun LWR 160 remontti alkoi kesällä 2023.
Neuvosto valmisteiseen ruokalavaunuun tehtiin ulkoinen pintaremontti kesän 2023, ulkopinnan hionta ja maalaus

Moottoveturia Schömaa kunnostettiin ja se on nyt ajokuntoinen
Morelle ja yhdelle Move 4 vetureista nimettiin käytönvalvojat.
Höyryvetu HKR 5 Sohvi oli liikenteessä koko kesän ja ÄSR 1 Portter oli ajossa kaksijunapäivinä
Move 4 vetureirta käyttettiin työjunissa.
Tu4 2091 veturia käytettiin työjunissa ja höyryjen varakoneena. Tu4 2091 korvasi ainakin yhtenä viikonloppuna höyryveturia johtuen vallinneesta kuivuudesta (metsäpalovaroitus)

Rata
Yhden Minkiön peltoraiteen pidennys ja siihen päätepuskin. Linjalla radan pölkkyjen vaihtoa edellis vuosien tapaan palkka työnä.
Elokuun lopulla Jokioisten museorautatie Oy osti maa-alueita Jokioisten päässä. Jokioisten nykyinen asema-alue ja vanha ratapohja tehtaan rannan puoleiseen aitaan asti.
 
Takaisin
Ylös