Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: A- ja I-junat

  1. #1

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus A- ja I-junat

    Olisiko järkevämpää poistaa A-ja I-junat, ja korvata ne K-ja E-junilla, jotka pysähtyisivät kaikilla asemilla? Palvelut eivät huononisi missään, jos ruvettaisiin käyttämään vähän pidempiä junia; eikös I-ja varsinkin A-junat koostu yleensä yhdestä rungosta? Ja jos kapasiteettiä ei olisi vieläkään tarpeeksi, tai kiihtyvyys kärsisi, niin voitaisiin pitää kyseisiet linjat, mutta eikö ainakin K-junat voisi pysähtyä Käpylässä, Pukinmäellä ja Tapanilassa. Onko 3:n minuutin säästö niin tärkeä, että pitää huonontaa palveluja kyseisillä asemilla?

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7332

    oletus Vs: A-ja I-junat

    A-junia ei voi korvata kaikilla asemilla pysähtyvillä E-junilla ennen Espoon kaupunkiradan toteutumista, koska junien pitäisi siirtyä Leppävaarassa kaupunkiradalta kaukoliikenteen raiteille eikä ratakapasiteetti riitä (lue: haluta riittävän, kaukoliikenne on etusijalla) siihen.

    K-junien muuttamista N-juniksi ainakin ruuhkan ulkopuolella pidettiin ihan varteenotettavana vaihtoehtona Keravan kaupunkiradan valmistuessa, mutta matkustajapalautteen vuoksi siihen ei päädytty. 3:n minuutin säästö Tikkurilasta pohjoiseen nähtiin tärkeämmäksi kuin tiheämpi vuoroväli Käpylässä, Pukinmäessä ja Tapanilassa. Kohtahan N-junien liikennöintiaikaa kyllä laajennetaan.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4850

    oletus Vs: A-ja I-junat

    Toiveesi A- ja E-junien yhdistämisestä toteutunevat vaiheessa, jolloin kaupunkirata jatkuu Leppävaarasta Espoon asemalle saakka.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: A-ja I-junat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    A-junia ei voi korvata kaikilla asemilla pysähtyvillä E-junilla ennen Espoon kaupunkiradan toteutumista, koska junien pitäisi siirtyä Leppävaarassa kaupunkiradalta kaukoliikenteen raiteille eikä ratakapasiteetti riitä (lue: haluta riittävän, kaukoliikenne on etusijalla) siihen.
    On vähän keksitty ongelma. Kaukojunia kulkee rantaradalla 1 juna tunnissa/suunta. Yhdistelemällä A ja E- junia varsinaisen työmatkaruuhkan ulkopuolella säästyisi kalustoa ja henkilökuntaa, ja Huopalahden ja Espoon välisten kaikkia asemia palvelemaan saataisiin kulkemaan juna esim 15 minuutin välein, mikä olisi selvä parannus nykytilanteeseen verrattuna ainakin työpaikkavaltaisten Valimon ja Pitäjänmäen sekä myös Mäkkylän asemien käyttäjille.

    Selitykseksi on usein väitetty myös että hitaat junat joutuisivat risteämään Leppävaaran asemalla vastakkaisen kulkusuunnan raiteiden yli, mutta sitähän E-junat joutuvat tekemään Espoon asemalla nytkin kun ne tulevat Helsingistä 1-raidetta pitkin ja joutuvat ylittämään 2-raiteen päästääkseen seisontaraitellen Espoosa.

    t. Rainer

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7332

    oletus Vs: A-ja I-junat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    On vähän keksitty ongelma.
    Keksitty ongelma tai ei, kyse on varmasti siitä kuinka paljon kaukoliikenteelle halutaan jättää pelivaraa aikatauluihin. Nykyisillä junamäärillä E-junat saisi kyllä risteämään kaukoliikenteen raiteiden kanssa myös Leppävaarassa, mutta sitten kaukoliikenteelle ei jäisi ollenkaan oikeastaan varaa myöhästyä. Koska kaukoliikenne kuitenkin myöhästelee, olisi liikenne välillä pahasti sekaisin.

    A-junien ainakin osittainen korvaaminen E-junilla parantaisi palvelutasoa myös ruuhkassa, koska se tarjoaisi vaihdottoman yhteyden lännestä Pitäjänmäen ja Valimon työpaikka-asemille.

    Pitää myös ottaa huomioon, että A-junien vuorovälin määrittelee osittain M-junien vuoroväli. A-junat kulkevat kaikkina aikoina joko M-junien vuorovälillä tai kaksinkertaisella vuorovälillä M-juniin verrattuna. Siten 15 min vuoroväli A-junilla ei onnistuisi talviarkisin (kesäarkisin kylläkin ja olisi huomattavasti parempi kuin ensi kesäksi tuleva 30 minuutin vuoroväli, jota voidaan kaupunkiradalla pitää surkeana).

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4850

    oletus Vs: A-ja I-junat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Pitää myös ottaa huomioon, että A-junien vuorovälin määrittelee osittain M-junien vuoroväli. A-junat kulkevat kaikkina aikoina joko M-junien vuorovälillä tai kaksinkertaisella vuorovälillä M-juniin verrattuna.
    Pitää tällä hetkellä paikkansa. Ensi kesästä alkaen tullaan näkemään sitäkin, että A-junat kulkevat 30 minuutin välein ja M-junat 20 min välein, eli lähinnä iltaisin; pyhäiltaisin systeemi näyttäisi alkavan Helsingin päästä jo klo 18 jälkeen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: G, K, I-junat peruttu aamulla 17.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.06.2011, 07:10
  2. Joukkoliikennefoorumi / Junat
    kirjoittanut MCW foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 14.04.2008, 08:22
  3. Junat epäekologisia?
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 31.05.2006, 09:37
  4. Poistuvat junat
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 15.11.2005, 20:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •