Tämä on hyvä kysymys. Tampereella suunniteltiin tästä syystä, että ratikoille on oma laituri. RHK:n verkolla kulkeva 550 mm:n laiturille sovitettu junakalusto voi käyttää 350 mm korkeata laituria, mutta päin vastoin on periaatteesa hankalampaa. Molemmissa tapauksissa yhteys laiturin ja vaunun välillä ei ole enää esteetön. Ero kummassakin tapauksessa on kuitenkin sama, 20 cm.Alunperin kirjoittanut ultrix
Karlsruhessa tämä asia on ratkaistu toistaiseksi "mittelfluur"-kalustolla, eli duovauissa on lattiakorkeus 550 mm. Ainakin Heilbronnissa on katupysäkkejä, joilla on 550 mm korkeat laiturit (itse en ole käynyt, mutta Mikko Laaksonen on). En pidä tätä kuitenkaan hyvänä ratkaisuna, koska 550 soveltuu huonosti katuympäristöön yleensä. Heilbronnissa ei ole raitiotieverkkoa, vain yksi rata.
Asia täytyy ratkaista Suomessa silloin, kun ensimmäinen duoliikennesovellus tehdään. Toivon, että silloin harkitaan asiaa sen perusteella, mikä on pysäkkien pääasiallinen käyttö. Jos pysäkkejä eivät käytä kaukoliikenteen pitkät junat, tuntuisi taloudellisesti järkevältä, että tehdään lyhyitä 350 mm korkeita laitureita. Kahden korkeuden ratkaisukaan ei ole mahdoton, sillä matalan osan ei koskaan tarvitse olla kovin pitkä suhteessa kaukojunien laitureihin.
Antero