Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Pikaraitiovaunut ja RHK:n 550 mm laiturikorkeus?

  1. #1
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Pikaraitiovaunut ja RHK:n 550 mm laiturikorkeus?

    Millä edellytyksin voi yhteiskäyttää RHK:n rataverkkoa duoraitioliikenteessä, jos sen asemilla laiturikorkeutena on 550 mm? Onko rakennettava omat matalat laiturit duoliikenteelle (ongelmia tulisi mm. Turun Kupittaalla tilan vuoksi, eikä RHK enää suostu rakentamaan matalia laitureita), korkeat laiturit katuverkkopysäkeille vai luovuttava esteettömyydestä? Lattian taso laiturin alapuolella ei liene vaihtoehto lainkaan.
    Sakari Kestinen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Pikaraitiovaunut ja RHK:n 550 mm laiturikorkeus?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Millä edellytyksin voi yhteiskäyttää RHK:n rataverkkoa duoraitioliikenteessä, jos sen asemilla laiturikorkeutena on 550 mm? Onko rakennettava omat matalat laiturit duoliikenteelle (ongelmia tulisi mm. Turun Kupittaalla tilan vuoksi, eikä RHK enää suostu rakentamaan matalia laitureita), korkeat laiturit katuverkkopysäkeille vai luovuttava esteettömyydestä? Lattian taso laiturin alapuolella ei liene vaihtoehto lainkaan.
    Tämä on hyvä kysymys. Tampereella suunniteltiin tästä syystä, että ratikoille on oma laituri. RHK:n verkolla kulkeva 550 mm:n laiturille sovitettu junakalusto voi käyttää 350 mm korkeata laituria, mutta päin vastoin on periaatteesa hankalampaa. Molemmissa tapauksissa yhteys laiturin ja vaunun välillä ei ole enää esteetön. Ero kummassakin tapauksessa on kuitenkin sama, 20 cm.

    Karlsruhessa tämä asia on ratkaistu toistaiseksi "mittelfluur"-kalustolla, eli duovauissa on lattiakorkeus 550 mm. Ainakin Heilbronnissa on katupysäkkejä, joilla on 550 mm korkeat laiturit (itse en ole käynyt, mutta Mikko Laaksonen on). En pidä tätä kuitenkaan hyvänä ratkaisuna, koska 550 soveltuu huonosti katuympäristöön yleensä. Heilbronnissa ei ole raitiotieverkkoa, vain yksi rata.

    Asia täytyy ratkaista Suomessa silloin, kun ensimmäinen duoliikennesovellus tehdään. Toivon, että silloin harkitaan asiaa sen perusteella, mikä on pysäkkien pääasiallinen käyttö. Jos pysäkkejä eivät käytä kaukoliikenteen pitkät junat, tuntuisi taloudellisesti järkevältä, että tehdään lyhyitä 350 mm korkeita laitureita. Kahden korkeuden ratkaisukaan ei ole mahdoton, sillä matalan osan ei koskaan tarvitse olla kovin pitkä suhteessa kaukojunien laitureihin.

    Antero

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •