Rautateiden turvallisuusmääräykset

Liittynyt
4 Marraskuu 2005
Viestit
79
Minkälaisia turvallisuusmääräyksiä on rautateillä? Eli esim, kuinka tiheästi junia voi kulkea? Tai kuinka lähekkäin voivat samaan suuntaan menevät junat kulkea?

Entä raiteiden ulkopuolella määräykset? Millaisia on?

Ainakin, jos menee laiturille hiekottamaan tai auraamaan tms, on ilmoitettava liikenteenohjaukseen, ja pyydettävä lupa. Myös koneen kuljettajalla on oltava RHKn turvallisuuskoulutus käytynä.
 
RHK:n webbisivuilta löytyy kattavasti rautateiden turvallisuusmääräyksiä
(www.rhk.fi -> Määräyskokoelma. Jonkinlainen perusdokumentti aiheesta on kohdasta Määräykset löytyvä Junaturvallisuussääntö eli Jt)
 
Rautateiden turvallisuusmääräykset on melko yksiselitteisesti kerrottu Junaturvallisuussäännössä (Jt), joka löytyy Ratahallintokeskuksen sivuilta. Nykyisellään juuri RHK vastaa junaliikenteen turvamääräyksistä, myöhemmin Rautatievirasto (kunhan se perustetaan).

Junien turvallinen liikennöinti perustuu siihen, että yhdellä rataosuudella on vain yksi juna kerrallaan. Vihreän opastimen jälkeen juna kulkee sillä oletuksella, että osuus on tyhjä muusta liikenteestä ja että junalla on täydellinen etuajo-oikeus. Seuraava juna ei siis voi lähteä edellisen perään ennen kuin koko rataosuus seuraavalle opastimelle on tyhjä. Samaan suuntaan menevien junien välin määrää siis opastimien välimatka.

Tietääkseni yleensä liikennöinti hoidetaan siten, että kaksi seuraavaa opastinväliä on tyhjää, koska muuten juna menisi aina "keltaisia päin" eli opastin näyttäisi, että seuraava opastin on punainen ja juna valmistautuisi pysähtymään. Näin ainakin niillä osuuksilla, joilla seuraavan pääopastimen esiopastin on samassa tolpassa pääopastimen kanssa. Esiopastin siis ilmoittaa, mitä seuraava pääopastin näyttää, eli se on vain varoittava/ohjaava, ei määräävä.

Kun radalla on jokin kulkua haittaava asia, esim. työkone, rataosuus on oletuksena täysin suljettu, eli sille ei ajeta junia. Joissain tapauksissa voidaan kulku sallia erityistä varovaisuutta noudattaen, jolloin nopeus on sitten todella pieni, tapauksesta riippuen 35-50 km/h, tsjp. Toisaalta esim. ratatyömaalla junalla voi olla periaatteessa etuajo-oikeus edelleen voimassa, mutta nopeutta alennetaan siksi, että työntekijät ehtivät havaitsemaan junan ajoissa. Työntekijät eivät kuitenkaan voi rataosuudelle tehdä mitään sellaista, mikä estäisi junan kulun edes hetkellisesti.

Ratapihat ovat varmaankin asia erikseen, niiden määräyksistä en tiedä. En ole muutenkaan varsinaisesti alueen asiantuntija.
 
Takaisin
Ylös