Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Rautateiden turvallisuusmääräykset

  1. #1
    dima avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    79

    oletus Rautateiden turvallisuusmääräykset

    Minkälaisia turvallisuusmääräyksiä on rautateillä? Eli esim, kuinka tiheästi junia voi kulkea? Tai kuinka lähekkäin voivat samaan suuntaan menevät junat kulkea?

    Entä raiteiden ulkopuolella määräykset? Millaisia on?

    Ainakin, jos menee laiturille hiekottamaan tai auraamaan tms, on ilmoitettava liikenteenohjaukseen, ja pyydettävä lupa. Myös koneen kuljettajalla on oltava RHKn turvallisuuskoulutus käytynä.

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5998

    oletus Vs: Rautateiden turvallisuusmääräykset

    RHK:n webbisivuilta löytyy kattavasti rautateiden turvallisuusmääräyksiä
    (www.rhk.fi -> Määräyskokoelma. Jonkinlainen perusdokumentti aiheesta on kohdasta Määräykset löytyvä Junaturvallisuussääntö eli Jt)

  3. #3

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Rautateiden turvallisuusmääräykset

    Rautateiden turvallisuusmääräykset on melko yksiselitteisesti kerrottu Junaturvallisuussäännössä (Jt), joka löytyy Ratahallintokeskuksen sivuilta. Nykyisellään juuri RHK vastaa junaliikenteen turvamääräyksistä, myöhemmin Rautatievirasto (kunhan se perustetaan).

    Junien turvallinen liikennöinti perustuu siihen, että yhdellä rataosuudella on vain yksi juna kerrallaan. Vihreän opastimen jälkeen juna kulkee sillä oletuksella, että osuus on tyhjä muusta liikenteestä ja että junalla on täydellinen etuajo-oikeus. Seuraava juna ei siis voi lähteä edellisen perään ennen kuin koko rataosuus seuraavalle opastimelle on tyhjä. Samaan suuntaan menevien junien välin määrää siis opastimien välimatka.

    Tietääkseni yleensä liikennöinti hoidetaan siten, että kaksi seuraavaa opastinväliä on tyhjää, koska muuten juna menisi aina "keltaisia päin" eli opastin näyttäisi, että seuraava opastin on punainen ja juna valmistautuisi pysähtymään. Näin ainakin niillä osuuksilla, joilla seuraavan pääopastimen esiopastin on samassa tolpassa pääopastimen kanssa. Esiopastin siis ilmoittaa, mitä seuraava pääopastin näyttää, eli se on vain varoittava/ohjaava, ei määräävä.

    Kun radalla on jokin kulkua haittaava asia, esim. työkone, rataosuus on oletuksena täysin suljettu, eli sille ei ajeta junia. Joissain tapauksissa voidaan kulku sallia erityistä varovaisuutta noudattaen, jolloin nopeus on sitten todella pieni, tapauksesta riippuen 35-50 km/h, tsjp. Toisaalta esim. ratatyömaalla junalla voi olla periaatteessa etuajo-oikeus edelleen voimassa, mutta nopeutta alennetaan siksi, että työntekijät ehtivät havaitsemaan junan ajoissa. Työntekijät eivät kuitenkaan voi rataosuudelle tehdä mitään sellaista, mikä estäisi junan kulun edes hetkellisesti.

    Ratapihat ovat varmaankin asia erikseen, niiden määräyksistä en tiedä. En ole muutenkaan varsinaisesti alueen asiantuntija.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Rautateiden isot hankkeet
    kirjoittanut Compact foorumissa Junat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 18.02.2010, 12:45
  2. Raideryhmä: Rautateiden henkilöliikennepolitiikka
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 19.04.2007, 03:42
  3. Rautateiden vanhat aikataulut
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.03.2007, 20:24
  4. Rautateiden kunnallistaminen?
    kirjoittanut JE foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 27.01.2006, 08:48
  5. Rautateiden turvallisuusmielikuva
    kirjoittanut vompatti foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 26.01.2006, 22:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •