VR:n uudet aikataulut

KMT

Liittynyt
8 Syyskuu 2005
Viestit
146
Matkahausta löytyy oikoradan jälkeisiä aikatauluja jo.

Mielenkiintoisia junia esim Oulu-Turku päiväpikajuna.
 
Jep, puhumattakaan Pieksämäki-Turku IC 812:sta, jolle on erittäin suurena yllätyksenä merkitty Urjala pysähdykseksi (Tpe 10:11, Ur 10:54). Herää kysymys, onko tämä vain virhe (junakohtaus Urjalassa), vai onko tarkoituksena muka tosiaan rakentaa Urjalan laituri-infra uudelleen yhtä Turkuun menevää kaukojunaa varten?
 
Pirkanmaan taajamajunat

Tsekkasin Lempäälä-Tampere-taajamajunayhteyden, ja näyttää siltä, että Helsinki-Tampere-taajamajunat alkavat käyttää yksinomaan Sm4-kalustoa. Taajamajaunayhteyden Tpe-Hki matka-aika nopeutuu siis nykyisestä 2:26 -> 2:05. Aamulla pääsee Tampereelle sekä kahdeksaksi että yhdeksäksi junalla. Hyvähyvä, selkeä parannus pääradan taajamille. Pienenä miinuksena taajamajunain vakiosaapumisajaksi tulee :25 (nykyään :34), jolloin siis Lempäälän aika on :14. Tampereen lähtöaika R-junille on :34.

Porin radan taajamajunat saapuvat aamulla klo 06.50 ja 08.50, nykyään IC 06.55 ja H 460 08.45. Ei kommentoitavaa muuten, kuin että nokialaisille ja satakuntalaisille tulee hienoinen kiire, mikäli kohde on vähänkään kauempana asemasta ja perillä pitäisi olla ennen tasaa.

Haapamäen kiskoteekkiliikenne säilyy ennakkoaikataulujen mukaan ennallaan (ei edes Haapamäen aamuyhteyden menetystä!), ilmeisesti vielä odotellaan päätöstä LVM:n lisärahoituksesta, Mäntän ja radanvarsitaajamain kohtalosta.

Päivitänpä tämän paikkuinfon piakkoin omille sivuilleni :)
 
Vielä Pirkanmaasta: kiskobussien aikataulujakin on jonkin verran sormeiltu, mutta muutaman minuutin verran sinne tänne Jyväskylän junien takia. Porin radan IC-junapari poistuu ja sen tilalle tulee Pori-Tampere H 460, joka siis pysähtyy myös Karkussa. Uudistus on lähinnä kosmeettinen ja palvelu Porin radalla heikkenee kokonaisuudessaan jonkin verran.
 
Lahden Z-junien matkustajamäärät

Mitenkähän hyvin Mäntsälän lähijunat houkuttelevat matkustajia? Hyvinkäältä on useimmiten aika vähän matkustajia Helsingin suuntaan R- ja H-junissa vaikka vuoroväli on puoli tuntia ja matka n. 40 min, matkustajia tulee enemmän vasta Järvenpäästä. Pitää myös ottaa huomioon, että Hyvinkään ja Järvenpään matkustajamäärillä on ollut vuosikymmeniä aikaa kehittyä.

Onkohan näissä Lahden Z-junissa sama juttu? Matka-aikahan on niillä Hyvinkäätä vastaava, vuorotarjonta kyllä heikompi. Epäilen, että mäntsäläläiset eivät juniin tältä pohjalta liiemmin tule, keravalaisia ja lahtelaisia parantunut junatarjonta voi kyllä houkutella. Mäntsälän junat ja bussit pitäisi ehdottomasti saada saman lipun alle, jolloin bussit voisivat paikata lähijunatarjonnan puutetta.
 
Aika huono yllätys on yhteys vain yhteen suntaan, esim IC821 Turku - Kuopio tai S84 Iisalmi - Tampere - Helsinki.
 
Nuo Helsinki-Kuopio-Oulu -yöjunaa korvaavat yhteydet Kajaanin suunnalla näyttävät kyllä omituisilta. Olisiko tosiaan tullut niin kovin kalliiksi liikennöidä yöllä siinä välissä se 6-7 tuntia, kun kuitenkin molemmissa päissä edelleen jatketaan liikennöimistä.

Ja jatketaan varsin kummasti. Syksyllä Kouvolasta lähtee pikajuna P707 klo 15:48 ja saapuu Kuopioon klo 18:43. Klo 20:53 lähtee Kajaanista yöjunan yhteysjuna Ouluun. Aikataulullisesti nuo junat osuisivat täydellisesti ajettavaksi yhtenä junavuorona Kouvolasta Ouluun, mutta silti Kuopion ja Kajaanin välillä on aikataulussa tyhjä kohta. Toisessa suunnassa sama kummallisuus toistuu, Oulusta klo 7:32 lähtevä juna jää Kajaaniin eikä tarjoa yhteyttä vaikka Oulun ja Kuopion välille. Äskeisten lisäksi poistuvaa yöjunaa tarvitaan paikkaamaan aamun taajamajuna Kajaanista Ouluun ja illalla toisin päin, joten yöjunan lakkautuksesta saatu säästö käy melko kyseenalaiseksi. Vai lienevätkö nämä junat sitten aikanaan seuraavat säästökohteet vähäisten matkustajamääriensä vuoksi?

Savonradalle tulee mukavasti lisävuoroja, vaikka aikataulut näyttävät melkoiselta kompromissisovittelulta: Vuoroja menee vaihtelevasti välillä kolmen, välillä alle tunnin välein, esim. Mikkelistä etelään klo 9:21, 10:06 ja seuraavan kerran 13:06. Suorien Helsinki-Kuopio-Oulu -pikajunien muuttaminen Kouvolassa vaihdollisiksi näyttää hieman väkinäiseltä ratkaisulta, johon syynä on vain haluttomuus sovitella vanhoja pikajunia uudelle oikoradalle.

Helsinki-Lahti -väli näyttää jatkossa taittuvan tasan tunnissa niin Z-junalla kuin IC-junallakin (IC2 ehtii 54 minuutissa). Onkohan IC-junien nopeus laskemassa 140 km/h -tasolle kun matka-aika on sama kuin Z-junilla, jotka pysähtyvät kolmella asemalla joista IC-junat ajavat ohi.
 
viima sanoi:
Helsinki-Lahti -väli näyttää jatkossa taittuvan tasan tunnissa niin Z-junalla kuin IC-junallakin (IC2 ehtii 54 minuutissa). Onkohan IC-junien nopeus laskemassa 140 km/h -tasolle kun matka-aika on sama kuin Z-junilla, jotka pysähtyvät kolmella asemalla joista IC-junat ajavat ohi.

Omien havaintojeni ja tulkintojeni mukaan perinteiselle pitkän matkan IC:lle on jätetty Hki-Tikkurila välille muutama minuutti enemmän matka-aikaa kuin Z-junille, eli oikoradalla IC tuskin köröttelee 140 km/h.

t. Rainer
 
viima sanoi:
Nuo Helsinki-Kuopio-Oulu -yöjunaa korvaavat yhteydet Kajaanin suunnalla näyttävät kyllä omituisilta. Olisiko tosiaan tullut niin kovin kalliiksi liikennöidä yöllä siinä välissä se 6-7 tuntia, kun kuitenkin molemmissa päissä edelleen jatketaan liikennöimistä.

Veikkaisin että aamujunat euvät tule olemaan suosittuja ja noin parin vuoden päästä yöjuna syntyy uudelleen.

Suorien Helsinki-Kuopio-Oulu -pikajunien muuttaminen Kouvolassa vaihdollisiksi näyttää hieman väkinäiseltä ratkaisulta, johon syynä on vain haluttomuus sovitella vanhoja pikajunia uudelle oikoradalle.

Ehkä olen liian optimistinen mutta kai sähköistyksen jälkeen IC71 ja 78:n pääteasema siirretään Iisalmesta Ouluun tai jopa Rovaniemelle.
 
M62 sanoi:
Ehkä olen liian optimistinen mutta kai sähköistyksen jälkeen IC71 ja 78:n pääteasema siirretään Iisalmesta Ouluun tai jopa Rovaniemelle.

Minun tietojeni mukaan sähköistyksen jälkeen InterCityjen (71, 9/77, 74, 78) pääteasemaksi tulee Kajaani. Kajaanin ja Oulun välillä tullaan liikennöimään jatkopikajunia InterCityille ja Pendolinoille sekä pitkiä junia, jotka ajavat Oulun ja Kouvolan väliä.

Joku sanoi tässä ketjussa, että pikajunaan vaihto Kouvolassa olisi jotenkin väkinäistä. Minusta tämä on sen sijaan järkevää. Pikajunavaunujen huippunopeus on InterCityjä alhaisempi ja Lahden oikoradalla se ei sopisi tasatahtiajatteluun. Kun pikurivaunut romutetaan, jouduttaisiin uusimaan aikataulut, koska InterCityillä voitaisiin ajaa kovempaa.

Savon radalla sen sijaan radan kunto on sen verran huono, että sillä ei voida ajaa juurikaan pikajunavauhtia nopeammin. Pendolinolla on vähän nopeampi ajoaika, mutta se taitaa johtua lähinnä asemien jättämisestä väliin.

Sen sijaan ihmettelen sitä, että P710, eli myöhäisillan juna Kuopiosta Kouvolaan ei sisällä vaihtoyhteyttä Helsingin suuntaan. Itselläni olisi käyttöä Mikkelistä n. 21 lähtevälle yhteydelle, tähän asti on pitänyt käyttää bussia. Luulisi, että esimerkiksi Sm4-yksiköllä saisi edullisesti tällaisen myöhäisillan yhteyden Kouvolasta Helsinkiin.
 
Viimeksi muokattu:
M62 sanoi:
Aika huono yllätys on yhteys vain yhteen suntaan, esim IC821 Turku - Kuopio tai S84 Iisalmi - Tampere - Helsinki.
Mitäs tuo nyt sitten haittaa? Minusta noissa uusissa aikatauluissa on varsin ennakkoluulottomia kalustokiertoja, esimerkiksi

IC 83 Helsinki-Tampere-Pieksämäki -> IC 822 Pieksämäki-Turun satama -> IC 827 Turun satama-Pieksämäki -> IC 812 Pieksämäki-Turku -> IC 821 Turku-Kuopio -> IC 72 Kuopio-Kouvola-Helsinki. :)

S 81 Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Kuopio -> S 76 Kuopio-Kouvola-Helsinki.

Kouvolassa jakaantuva IC 9/77 on myös mielenkiintoinen idea. :)
 
M62 sanoi:
Veikkaisin että aamujunat euvät tule olemaan suosittuja ja noin parin vuoden päästä yöjuna syntyy uudelleen.
Ei varmasti tapahdu, jos VR Oy saa tahtonsa lävitse. Yöjunaliikenteenhän oli jo tarkoitus loppua kokonaan, mutta julkisen hälyn seurauksena Talgolta tilattiin 20 uuden polven makuuvaunua.

Itse olen sitä mieltä, ettei Suomen koko ole kutistunut, joten mikään seikka ei tue sitä, että tässä maassa ei tarvittaisi yöjunia. Puoliksi yöllä kulkeva päivävaunuja ei korvaa yöjunaa, vaikka päivävaunujunan nimi olisi Pendolino.

Jos vaihtoehdot ovat yöjuna tai päivävaunujuna, joka lähtee aamuyöstä kuten klo 02 ollakseen samaan aikaan perillä kuin yöjuna, arvelen valinnan osuvan lentokoneeseen.

Antero
 
Mikäköhän kiire noilla yöjunilla on etteivät juurikaan pysähtele...

Vasta 22.27 lähtevällä junalla on pysähdyspaikkoja runsaammin.

Sitten näköjään aamun Pendo on muuttunut IC:ksi (IC41)
Pysähdykset ennen Tamperetta kuten IC, Tampereen jälkeen pysähdellään kuten Pendo. Parkanon asemaa käyttävänä melkein jo innostuin kun juna muuttui IC:ksi ja luulin että se pysähtyy mutta... Jääkööt Parkano ilman aamuyhteyttä Ouluun vieläkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös