Rataverkon hyödyntäminen Tampereen seudun paikallisliikenteessä

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Lukion viestinnän diplomityöni Rataverkon hyödyntäminen Tampereen seudun paikallisliikenteessä - ennen, nyt ja tulevaisuudessa" on nyt valmis. Työ sisältää neljä pääosiota:
  • Lähimenneisyys - Lättähattu- ja dieselveturijunien aikakaudesta, lähinnä 80-luvulle painottuen, mutta hieman myös liikenteen loppumisen jälkeiseen aikakauteen sijoittuen kuvia, paikallisliikenteen reittikartta Tampereelta Orivedelle, Vammalaan ja Toijalaan, josta näkyy jokainen vuonna 1981 käytössä ollut asema ja seisake, keväiden 1981 ja 1988 paikallisjuna-aikataulut.
  • Nykyaika - Taajamajunaliikennettä keväällä 2006. Pysähdyspaikkojen vähyyden vuoksi "metrokartan" tekeminen Tampereen seudun junaliikenteestä on jokseenkin turhaa, mutta sivulla on linkki vuoden 1981 "metrokarttaan", jossa nykyiset henkilöliikenteen liikennepaikat ovat lihavoituina.
  • Tulevaisuusvisio - Vuoteen 2020 sijoittuva, varsin optimistinen tulevaisuudenvisio, jonka mukaan toivoisin paikallisjunaliikenteen Tampereella hoidettavan. Sisältää myös "metrokartan" alueen raideliikenteestä.
  • Rataosat värikuvina - Jalkauduin kuvaamaan digipokkarillani Tampereen kaikki rataosat olennaisin osin, sekä suunnitellut pikaraitiotieosuudet keskustassa sekä Lielahden ja Hervannan suunnilla. Huonosta kelistä johtuen (pääosin marraskuu 2005 ja huhtikuun alku 2006) kuvat eivät ole esteettisiä, mutta kertovat ratojen nykytilasta karua, valehtelematonta reportaašinomaista valokuvajournalismia. Mukana myös muutaman muun valokuvaajan otoksia.
Toivon mahdollisimman paljon palautetta sivuistani, etenkin rakentava palaute on erittäin tervetullutta, jotta voin päivittää tietoja ja korjata virheitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Palveluntarjoaja lakkautti ukko.fi-sivuston, enkä saanut ukko.fi-adminilta mitään ennakkovaroitusta toimenpiteestä.

Sivusto on periaatteessa olemassa offlinessä, mutta sattuneesta syystä PC:ni Windows-asennus on ollut reilu vuoden ajan käyttökelvottomassa tilassa, enkä ole uskaltanut asentaa XP:tä uudelleen pelätessäni My Documents-kansion häviämistä.

Aion viimeistään joulun jälkeen korjata mokoman rakkineen, jonka jälkeen etsin uuden, luotettavamman palvelutarjoajan sivustolleni, jonka myös päivitän nykysuunnitelmia vastaavaksi.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

On myös syytä huomata, että "Nokia-Lempäälä" - taajamajunahanke tosiasiassa poistaa pullonkaulaa myös siten, että samalla mahdollistuu myös laajempi taajamajunaliikenne esim. Tampereelta Orivedelle, Kokemäen kautta Raumalle ja Poriin sekä Toijalan kautta Loimaalle ja Turkuun.

Itse asiassa mikään ei estäne jo nykyisellään tunnin välein kulkevan taajamajunan liikennöintiä Tampere-Orivesi. Tarvitaan vain laitureita alikulkuineen sopiville paikoille, joita omasta mielestäni ovat Järvensivu (yliopisto), Vuohenoja (vaihto TAYSin ja Hervannan suuntiin), Messukylä (Jankan lähiö!), Vehmainen (vanha asema), Holvasti (Kaukajärventien silta), Nattari (Holvastintien silta), Kangasala, Jussila, Ruutana ja Suinula. Myöhemmässä vaiheessa myös Hankkio ja Lamminrahka ansaitsevat omat pysähdyksensä.

Jotta Oriveden taajamajunalle saadaan Orivedeltäkin riittävästi matkustajia, kannattaa Orivesi-Orivesi keskusta-osuus sähköistää ja rakentaa seisontaraide keskustan seisakkeelle, jotta taajamajuna ei olisi Haapamäen radan tukkona. Lähijunaliikenteen pysähdyskäytännöillä uskon matka-ajan Oriveden keskustasta Tampereelle olevan n. 40-45 minuuttia pysähdysten määrästä riippuen.

Turku-Tampere-Pori/Rauma-liikennekin lienee varsin pienin toimenpitein mahdollista kahden tunnin vuorovälillä. Lähinnä tarvitaan seisakelaitureita, sähkömoottorijunakalustoa ja ennen kaikkea tahtoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aamulehden juttu http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/141191.shtml

Aamulehti sanoi:
Kangasalan Aseman väki kaipaa Vankan kyytiin

26.04. - 19:12 (Luotu: 18:11)

Kiskobussi: Kangasalla toivotaan, että raiteita pitkin pääsisi Tampereelle ja takaisin

Vankka, Lipokas ja Peräkylän Pendolino ovat nykyaikaisen kiskobussin, entisajan lättähatun nasevia lempinimiä.

Vankka puskee päivittäin kolme kertaa suuntaansa Tampereen ja Haapamäen väliä ja pysähtyy myös Orivedellä.

Junaliikenteen aikanaan synnyttämältä Kangasalan Asemalta on kuitenkin turha pyrkiä kiskobussin matkaan. Tilanne on sama radan varren Jussilassa, Laureeninkalliolla, Ruutanassa, Suinulassa ja Havisevalla.

Kylän muun väen ohella Mikko Jyrinki kannattaa lämpimästi ajatusta, että kiskobussi pysähtyisi Oriveden tapaan myös Kangasalan Asemalla.

- Miksi olemassa olevaa rataverkkoa ei hyödynnettäisi, kun kisko- ja joukkoliikenteen lisäämistä suunnitellaan muutenkin Tampereen seudulla?

Mikko Jyrinki kertoo, että Asemalta pääsee nykyisin esimerkiksi Tampereen keskustaan arkipäivisin kello 6-17 välisenä aikana linja-autolla.

- Viikonloppuisin, iltaisin ja aikaisin aamulla ei pääse kuin omalla autolla tai taksilla.

Kangasalan Aseman seudun omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Sari Ritokoski arvelee, että kiskobussille löytyisi käyttäjiä kaikista ikäryhmistä noin 400 talouden seudulla. Ritokoski ja Jyrinki vakuuttavat, että käyttäisivät kiskobussia, jos se kylällä pysähtyisi.

- On paljon helpompi mennä lasten kanssa vaikka Tampereen keskustaan kiskobussilla kuin pakata autoa ja etsiä keskustasta parkkipaikkaa. Koko aseman alue on aikanaan perustunut juuri asemapysäkin ympärille, Sari Ritokoski toteaa.

Tuskin pysähtyy
VR-yhtymän Länsi-Suomen aluejohtajan Pekka Söderlingin sanat eivät herätä toiveita siitä, että Kangasalan Asemalle tai muihin kyliin perustettaisiin seisakkeita.

- Meillä ei ole mitään suunnitelmia tai ajatuksia lisätä rataosuudelle vuoroja eikä myöskään asemia tai seisakkeita.

Söderling toteaa, että Aseman seisakkeessa ei ole kyse vain kiskobussin hetken pysähdyksestä ja kiihdytyksestä. Pysähdys vaatisi Söderlingin mukaan uuden seisakkeen sekä autojen alikulkutunnelien ja paikoitusalueen rakentamista.

- Lisäksi pääradasta pitäisi vetää yksi raide sivuun pysähdyksiä varten. Kiskobussin kuljettaminen on aika lailla minuuttipeliä. Nykyisiin aikatauluihin on erittäin vaikea saada lisää pysähtymisiä.

Pekka Söderlingin mukaan VR ei ole tehnyt selvitystä myöskään siitä, kuinka paljon asemalla voisi olla kiskobussin käyttäjiä.

Kangasalan kautta kulkeva kiskobussiliikenne on liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa.

- Kangasalan asema tulee jossain vaiheessa esille, kun ministeriö ja VR:n neuvottelevat vuorojen ostamisesta. Minulla on sellainen käsitys, että ministeriö ei ole lisäämässä joukkoliikennerahoja.

Juha Kairesalo

Aamulehti, Kangasala
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No niin justiinsa. Totta kai henkilöliikenne vaatii oman seisakkeensa, mutta sitähän ei VR rakenna, vaan RHK yhdessä Kangasalan kunnan kanssa. Aseman nurkille olisi jo nyt hyvä saada kevyen liikenteen alikulku, sillä kierto olemassaolevan alikulun kautta houkuttaa käytöstä poistetun laituripolun käyttöön.

Autoille alikulkutunneli tosiaan on. Paikoitusaluetta ei tarvita, koska ne muutamat mahdollisesti liityntäliikenteeseen asemaa käyttävät saavat autonsa aseman ympäristöön. Ja mahdollisen parkkipaikan rakentamisenkin maksaisi kunta.

Mitään sivuraiteita ei myöskään tarvita, sillä Haapamäen suunnan kiskobussiliikenteen kanssa ei ole päällekkäistä Jyväskylän suunnan kaukoliikennettä.
 
VR OY on mestari keksimään selityksiä kun kukaan ei HALUA tehdä yhtään mitään. Häkämiehelle noita pitää esittää, mieluiten antaa vielä vaalirahaa. Sitten voi taas joku pomo saada kenkää.
 
Eivät ole Kangasalalaiset ainoita, jotka halkuaisivat nykyisen kiskobussin saada pysähtymään... Lylyläiset tekivät varsin hienon tempauksen. Ja kyltti on yhä pystyssä.
 
Takaisin
Ylös