RZD meinaa aloittaa Pendolino-liikenteen Pietarin ja Petroskoin välillä

M62

Liittynyt
4 Toukokuu 2006
Viestit
31
Sellainen uutinen oli helmikuun lopussa. Suunnitelmien mukaan pitäisi toteutua vuonna 2010. Matka-aika n. 4 h 10 min. Meinaavat hankkia Pendolinoja tälle reitille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
M62 sanoi:
Sellainen uutinen oli helmikuun lopussa. Suunnitelmien mukaan pitäisi toteutua vuonna 2010. Matka-aika n. 4 h 10 min. Meinaavat hankkia Pendolinoja tälle reitille.

Mä luin tästä samasta asiasta n viikko sitten sikäläisessä "Karjala" -sanomalehdessä. Sen mukaan junan huippunopeus olisi "vain" 140 km/h. Mahtaako pitää paikkansa? Juna kulkisi dieselillä eikä sähköllä. Osaako kukaan sanoa kuinka nopeasti Pietari-Petroskoi menee nyt ? Periaatteessa päääsisi sitten, jos vaihdot pietarissa osuisivat nappiin, Helsingistä Petroskoihin yhdessä päivässä.

t. Rainer
 
Matka Pietarista Petroskoihin kestää nyt reilut seitsemän tuntia.

RZD ei ole tietääkseni virallisesti ilmoittanut Pendolinojen hankinnasta, joten miten ihmeessä joku lehti siitä tietää? Mistä lehdestä on kyse? Karjala-lehti tehdään Lappeenrannassa. Petroskoissa ilmestyvät Karjalan sanomat ja Carelia, joista jälkimmäinen on kulttuurilehti.

Rataosa Pietarista Petroskoihin on kokonaan sähköistetty. Miksi tuonne mitään diesel-Pendolinoja ostettaisiin? Ja mikä edes on diesel-Pendolino? Saksa lienee ainoa maa, jossa "Pendolinot" ovat kulkeneet dieselin voimalla (BR 610). Saisiko DB viimeinkin myytyä huonosti toimivat junansa? Näiden junien suurin nopeus on ollut Saksassa 160 km/h.
 
vompatti sanoi:
Matka Pietarista Petroskoihin kestää nyt reilut seitsemän tuntia.

RZD ei ole tietääkseni virallisesti ilmoittanut Pendolinojen hankinnasta, joten miten ihmeessä joku lehti siitä tietää? Mistä lehdestä on kyse? Karjala-lehti tehdään Lappeenrannassa. Petroskoissa ilmestyvät Karjalan sanomat ja Carelia, joista jälkimmäinen on kulttuurilehti.
Sorry, muistin lehden nimen väärin, tarkoitin tietenkin petroskoilaista Karjalan Sanomia, en suomalaista "Karjala" -heimolehteä.

Dieselistä siinä luki muistaakseni. Voin tarkistaa kun poikkean lainastossa tänään. Ymmärsin jotenkin että hanketta ajaa toistaiseksi vain Karjalan Tasavalta ja RZD:n roolista tiedä.

t. Rainer
 
vompatti sanoi:
Saksa lienee ainoa maa, jossa "Pendolinot" ovat kulkeneet dieselin voimalla (BR 610). Saisiko DB viimeinkin myytyä huonosti toimivat junansa?

Italialaisilla on toki aivan omia huonosti kulkevia junia. Kuvateksteissä mainitaan "train #2", joten kaksi noita ainakin on joskus tehty.
 
Huippunopeus on tällä hetkellä 110-120 km/h joillain pätkillä.

Veikkaisin että kyseessä on taas sanomalehden virhe ja todennäköisimmin tässä tapauksessa ruvetaan liikennöimään tavallisia vaunuja EP10-veturin (3000V=/25kV~) vetovoimalla. Noiden koneiden hankinta Lokakuun rautateitä varten on jo varma asia mm. Suomen junia varten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
M62 sanoi:
Huippunopeus on tällä hetkellä 110-120 km/h joillain pätkillä.

Veikkaisin että kyseessä on taas sanomalehden virhe ja todennäköisimmin tässä tapauksessa ruvetaan liikennöimään tavallisia vaunuja EP10-veturin (3000V=/25kV~) vetovoimalla. Noiden koneiden hankinta Lokakuun rautateitä varten on jo varma asia mm. Suomen junia varten.

Millaisia nuo EP10:t ovat? Ovatko ne 2-osaisia kuten VL86 -sarja jotka tähän asti on vetänyt junia Vainikkalan ja Viipurin välillä vai jotain tyylikkäämpää designiä? Milloin niitä alkaa näkyä Vainikkalasa?

t. Rainer
 
Karjalan Sanomat

Karjalan Sanomien verkkolehdessä ei ole ainakaan mainintaa moisesta Pendolinoliikenteestä. Tammikuun 11. päivän lehdessä on juttua sähköistyksen valmistumisesta Petroskoin seudulla. Käytettävissä on yksi sähköjuna. Lehden uutiskuvassa on kylläkin dieselmoottorijuna :) Vanhat numerot löytyvät yläpalkin "arkistosta".
 
Vs: Karjalan Sanomat

Compact sanoi:
Tammikuun 11. päivän lehdessä on juttua sähköistyksen valmistumisesta Petroskoin seudulla. Käytettävissä on yksi sähköjuna. Lehden uutiskuvassa on kylläkin dieselmoottorijuna :)
Hah! :D Jostain on tosiaan löydetty arkistokuva D1-dieselmoottorijunasta, joita on nykyään jo melko vaikeaa löytää ylipäätään kameran eteen OZhD:n alueelta. Viipurissa lienee vielä kaksi yksikköä, mutta en ole nähnyt niitä liikenteessä aikoihin.
 
Osaako kukaan selittää miksi RZD:n Suomen liikenteen EP10 veturin nimi on kirjoitettu länsimaisin kirjaimin "Vuoksa" eikä "Vuoksi"? Johtuuko se tietämättömyydestä miten Vuoksi kirjoitetaan suomeksi vai onko kyseessä jokin piilopoliittinen viesti?

Vuoksi (ven. Вуокса, Vuoksa) on Saimaasta alkava Vuoksen vesistön laskujoki Laatokkaan. Sen pituus on 150 kilometriä, josta Suomen puolella 15 km. Vuoksi laskee Laatokkaan kahdesta sivuhaarasta. (Wikipedia)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vuoksi (ven. Вуокса, Vuoksa) on Saimaasta alkava Vuoksen vesistön laskujoki Laatokkaan. Sen pituus on 150 kilometriä, josta Suomen puolella 15 km. Vuoksi laskee Laatokkaan kahdesta sivuhaarasta. (Wikipedia)

Tiedän toki sen että venäjäksi Vuoksi on Vuoksa, mutta on se aika epäkohteliasta suomalaisia kohtaan käyttää Venäjän ja Suomen välisen liikenteen veturin nimenä länsimaisin kirjaimin kirjoitettuna venäjänkielistä kirjoitusmuotoa, kun suomenkielinenkin olisi tarjolla.

t.Rainer
 
Takaisin
Ylös