RZD meinaa aloittaa Pendolino-liikenteen Pietarin ja Petroskoin välillä

Tiedän toki sen että venäjäksi Vuoksi on Vuoksa, mutta on se aika epäkohteliasta suomalaisia kohtaan käyttää Venäjän ja Suomen välisen liikenteen veturin nimenä länsimaisin kirjaimin kirjoitettuna venäjänkielistä kirjoitusmuotoa, kun suomenkielinenkin olisi tarjolla.
t.Rainer
En epäillytkään ettet tiedä. Tarkoitinpahan vain, että kyseessä nyt on vain venäläisen veturin venäläinen nimi. Kohteliastahan on se, että nimi on länsimaisin kirjaimin.
Eiköhän tämä tästä?
 
En epäillytkään ettet tiedä. Tarkoitinpahan vain, että kyseessä nyt on vain venäläisen veturin venäläinen nimi. Kohteliastahan on se, että nimi on länsimaisin kirjaimin.
Eiköhän tämä tästä?

Kyllä. Eli jospa tässä nyt piilisi vaikka niinkin yksinkertainen asia, kuin translitterointi..?

Toki kaikessa on mahdollista nähdä poliittinen merkitys. Etenkin Venäjän, tai venäjän kuten tässä, kohdalla moni suomalainen kaivaan poliittisen merkityksen esiin väkisin, vaikka sitä ei asiassa alun perin olisi ollutkaan.

Ja kääntäen, monessa yllättävässäkin asiassa Venäjällä toki on poliittinen merkitys, mutta se sitten on toinen asia.
 
Vs: Karjalan Sanomat

Hah! :D Jostain on tosiaan löydetty arkistokuva D1-dieselmoottorijunasta, joita on nykyään jo melko vaikeaa löytää ylipäätään kameran eteen OZhD:n alueelta. Viipurissa lienee vielä kaksi yksikköä, mutta en ole nähnyt niitä liikenteessä aikoihin.

Asiasta en muuten paljon tiedä, mutta kävin Petroskoissa touko-kesäkuun vaihteessa ja kuvasin tietysti myös junia asemalla. Pietarin-Murmanskin pikajunat näkyvät kulkevan EP1-vetureilla, jotka siis on täällä mainittujen EP10:ien edeltäjiä (ja näemmä meidän Sr1:ien sukulaisia) mutta vain 25 kV:n radoille ja nekin kulkevat tuota mainittua 140-160 km/h vauhtia. Lähiliikenteessä oli jännän näköisiä melko moderneja tai modernisoituja lähijunia tyyppiä ED-9M
jotka näkyvät googlaamalla löytyvän tiedon mukaan olevan vuodelta 2000, huippunopeus 130 km/h.

Tässä on vielä se EP1, kuva on samalta päivältä 30.5.08 Petroskoin asemalta.

Ilkka
 
Noita EP1:siä tuli parikin nähtyä kesäkuun puolivälissä Karhumäen asemalla. Seisoessa veturissa oli kumpikin harava ylhäällä, mutta liikkeelle lähtiessään tiputti se kohta toisen alas. Tuuletuspuhaltimien äänet on huomattavasti voimakkaammat kuin Sr1:essä.
 
Vs: Karjalan Sanomat

Lähiliikenteessä oli jännän näköisiä melko moderneja tai modernisoituja lähijunia tyyppiä ED-9M
jotka näkyvät googlaamalla löytyvän tiedon mukaan olevan vuodelta 2000, huippunopeus 130 km/h.
ED9M:t ovat uusia sähkömoottorijunia vanhoilla piirustuksilla Demihovon tehtailta. Kuvassasi näkyvä yksikkö 0145 on vuodelta 2006 ja nyt ollaan menossa jo numerossa 0228. Vienan Kemiin (TCh-26 OKT) on näemmä sijoitettu yksiköt 0045-0050, 0140, 0145, 0149, 0150 ja 0155. Nuo 1024-1029 ovat yksittäisiä ohjausvaunuja.
 
Vs: Karjalan Sanomat

kävin Petroskoissa touko-kesäkuun vaihteessa ja kuvasin tietysti myös junia asemalla.

Ennen vanhaan neuvottiin itänaapuriin meneviä, että rautatiekohteita oli parasta olla kuvaamatta. Miten nykyään neuvotaan? Elokuussa olisi tarkoitukseni matkustaa Louhen asemalta Kantalahden asemalle Vologda-Murmansk -junalla.
 
Kuvaaminen ehti olla jo melko vapaata kymmenkunta vuotta Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Erinäisten joukkoliikenteessä tapahtuneiden pommiräjähdysten jälkeen suhtautuminen on jälleen tiukentunut. Varovainen kannattaa olla. Muutaman kuvan ottaminen ja kameran laittaminen pois näkyviltä ei ole ainakaan omilla viimeisillä reissuillani johtanut ongelmiin. Virallisesti kiellettyä kuvaaminen ei käsittääkseni kuitenkaan ole enkä ole useista kyselyistä huolimatta saanut tästä poikkeavaa vastausta. Kuvaaminen herättää huomiota, koska Venäjän oma rautatieharrastajamäärä on vielä niin vähäinen.
 
Takaisin
Ylös