Pendolinot ovat huijausta

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Pendolinoista ei ole mitään hyötyä. Tämä kävi minulle selväksi, kun tutkin VR:n oikoradan jälkeisiä aikatauluja.

Oulu-Helsinki-välin samoilla pysähdyksillä kuin Pendolino ajaa InterCity välin 5:57, kun Pendolinon matka-aika on nopeimmillaan 5:41 ja hitaimmillaan 5:57. Tampere-Helsinki -välillä vastaavilla pysähdyksillä Pendolinon aika on 1:25 ja InterCityn 1:35. Kouvolasta pääkaupunkiin IC2 1:28, Pendolino 1:23. Turusta IC 1:57 ja Pendolino 1:48.

Voidaankin siis päätellä, että muutaman minuutin tai olemattomasta nopeuserosta VR laskuttaa edestakaisella matkalla vajaa 10 euroa. Nopeusetukin on useimmiten saatu tiputtamalla pysähdyksiä pois lisäämättä varsinaista nopeutta muihin juniin nähden.

Onko tämä reilua? Ei. Onko Pendolinoista mitään hyötyä? Ei. Hajoilevat vain tiheään ja aiheuttavat VR:lle imagohaittoja.
 
Viimeksi muokattu:
Itestään selvä asia: Suomessa ei noista ole yhtään hyötyä kun sn on 200 vain harvoilla osuuksilla noiden vehkeiden pystyneen ajamaan jopa 240-250 km/h
 
Käsitykseni mukaan Valtionrautateille luvattiin 90-luvulla poliitikkojen puolelta, että Suomen rataverkko kunnostetaan 2000-lukuun mennessä siihen kuntoon, että niillä voidaan ajaa 200 km/h kallistuvakorisilla junilla. Ja sitten tässä uskossa menivät tilaamaan Italiasta näitä pendolino-junia Fiat Ferroviarialta. Suomen pendolinolla ei saa ajaa kuin 220 km/h.
 
Elmo Allen sanoi:
Aivan, joten ne on silloin koeajettu vähintään nopeudella 242 km/h.

Vähintään kyllä. Käytännössä on kokeiltu yli 270 km/h nopeutta. Tuolloin rupesi herjaamaan telin epävakaudesta, jolloin nopeutta oli pudotettava...
 
Elmo Allen sanoi:
Aivan, joten ne on silloin koeajettu vähintään nopeudella 242 km/h. Tästä ehkä peräisin tuo M62:n tieto.

Mm SR2-veturilla+3 vaunulla on tehty huippunopeusennätys 245 km/h jossain parkanon suorilla.
 
Murzu sanoi:
Mm SR2-veturilla+3 vaunulla on tehty huippunopeusennätys 245 km/h jossain parkanon suorilla.

Millaista vauhtia IC:t tai Pendolinot yleensä ajavat Parkanon oikoradalla?
 
kemkim sanoi:
Millaista vauhtia IC:t tai Pendolinot yleensä ajavat Parkanon oikoradalla?

160 km/h (toivottavasti), koska se on radan nopeusrajoitus. Vaikka profiili onkin sopiva suuremmille nopeuksille, perustus ei kestä. Perustuksen vahvistus on kyllä suunniteltu tehtävän ihan lähivuosina (en nyt tarkkaan muista milloin). Sitten ainakin Pendot pääsevät 200 km/h; IC2:sta en osaa sanoa, koska en tiedä, millainen kaarresäde niillä kurveilla (niillä molemmilla ;)) on.
 
Täältä voi lukea VR:n kaavailuja Pendolino-reiteiksi vuonna 1998 vuodeksi 2010 ja matka-aikalupauksia:
http://web.archive.org/web/19980613185451/www.vr.fi/heo/pendo4.htm

Tuolloin junat kulkivat nopeammalla aikataululla kuin nykyään. Luvatut aikataulut ovat mm. Joensuuhun 3:40, vaikka edes Lahden oikorataa ei ollut vielä valmiina. Onkohan tuo tarkoituksella tehty sellaiseksi, ettei sitä ole tarkoituskaan toteuttaa?
 
kemkim sanoi:
Onkohan tuo tarkoituksella tehty sellaiseksi, ettei sitä ole tarkoituskaan toteuttaa?

Jos rataverkko olisi siinä kunnossa kuin hallitus ja eduskunta sen aikanaan ovat päättäneet, niin matka-ajat olisivat Suomessa aivan toista kuin nykypäivänä. Valitettavasti VR uskoi poliitikkojen lupauksia ja hankki kalustoa heidän lupausten pohjalta... Nyt olisi kyllä kalustopuoli kunnossa (ok, Pendolino on välillä temppuillut), mutta rataverkko ei sitä ole. Kyllä myönnän itsekin monet kerrat kironneeni alimpaan *vettiin poliitiikan ihmelapset, kun olen ollut matkustajana tai konduktöörinä Pendolinossa ja vauhtia on ollut jopa 140km/h:ssa. Jälleen kerran Jokereiden toimitusjohtaja Matti Virmasta lainatakseni (...ja kyllä, muistan palauttaa kanssa) - "näillä mennään".
 
Lari Nylund sanoi:
Kyllä myönnän itsekin monet kerrat kironneeni alimpaan *vettiin poliitiikan ihmelapset

Ketäs tästä nykyisestä asiantilasta sitten voisi syyttää. Ehkäpä sitä sateenkaarihallitusta vuosien takaa? Tosin VR:hän on ollut valtion kontrollin alaisena silloinkin, kumma jos tieto ei sitten kulkenut hallituksen ja VR:n välillä. Nykyisin voisi kuvitella, että kun Keskusta ajaa kovasti maakuntien asiaa, niin se haluaisi edistää myös nopeita yhteyksiä kepulaisten maaseutukaupunkien välillä junalla. Toiselta vain näyttää käytännön meininki. Ei näihin poliitikkoihin ole luottamista, oli mikä puolue tahansa vallassa, rautateiden kurjistuminen jatkuu. Ainoa, joka voisi tuoda muutosta, olisi että Vihreät olisi hallituksen pääpuolue, mutta sitä ihmettä tuskin nähdään seuraavaan 50 vuoteen.
 
Lari Nylund sanoi:
Jos rataverkko olisi siinä kunnossa kuin hallitus ja eduskunta sen aikanaan ovat päättäneet, niin matka-ajat olisivat Suomessa aivan toista kuin nykypäivänä. Valitettavasti VR uskoi poliitikkojen lupauksia ja hankki kalustoa heidän lupausten pohjalta... Nyt olisi kyllä kalustopuoli kunnossa (ok, Pendolino on välillä temppuillut), mutta rataverkko ei sitä ole. Kyllä myönnän itsekin monet kerrat kironneeni alimpaan *vettiin poliitiikan ihmelapset, kun olen ollut matkustajana tai konduktöörinä Pendolinossa ja vauhtia on ollut jopa 140km/h:ssa.
Ehkä tilanne helpottaa vajaan kahden kuukauden kuluttua: Eikös Kerava-Lahti -rataosa rakennettu 200 km/h nopeudelle? Josko edes siellä pääsisi junanopeuksissa uudelle sataluvulle...
 
kemkim sanoi:
Nykyisin voisi kuvitella, että kun Keskusta ajaa kovasti maakuntien asiaa, niin se haluaisi edistää myös nopeita yhteyksiä kepulaisten maaseutukaupunkien välillä junalla. Ainoa, joka voisi tuoda muutosta, olisi että Vihreät olisi hallituksen pääpuolue, mutta sitä ihmettä tuskin nähdään seuraavaan 50 vuoteen.
Suurista kaupungeista pääkannatuksensa hankkivien vihreiden valtaannousu tuskin auttaisi asiaa yhtään enempää. Nykymeno jatkuisi: rautatieliikennettä kehitettäisiin vain suurten keskusten välillä.

Rautatiepolitiikka on tämänhetkisessä hallitusohjelmassa rauhoitettu pysymään paikallaan. Ohjelmassa mm. sanotaan, ettei rautateiden henkilöliikenteen vapauttamiseksi tehdä mitään, ellei EU pakota. Tämä kirjaus on Sdp:n sinne nuijima, ja keskustan tekemä myönnytys, jotta jotkut muut keskustan tavoitteet toteutuisivat. Ilman vapauttamista maakuntien liikennettä ei voi kehittää nykytilasta oleellisesti mihinkään suuntaan, koska tämä sektori ei kiinnosta nykyistä operaattoria. Myös liikenne- ja viestintäministeriö on keskittämispolitiikkaa suosivan Sdp:n hallussa, joten sieltäkään ei löydy muutosvoimaa nykymenolle, jonka tyypillinen esimerkki on surkuhupaisa Kemijärven tapaus.

Se, että rataverkko jää rahanjaossa aina kakkoseksi, on toki muutettavissa, mutta ei niin kauan, kun eduskunnan enemmistö olettaa, että kansan suosiota saa bensan hinnanalennuksia ja moottoriteitä lupailemalla.
 
SD202 sanoi:
Ehkä tilanne helpottaa vajaan kahden kuukauden kuluttua: Eikös Kerava-Lahti -rataosa rakennettu 200 km/h nopeudelle?
Ei, vaan se on Suomen ensimmäinen 220 km/h:n rataosa.
 
Nopeiden junien tarjouspyynnöt jätettiin 14 tehtaalle jo vuonna 1990, laman kynnyksellä. VR:n visioissa junien nopeudet olivat pitkään 160 km/h tasoa, äkillinen muutos tapahtui 1980-luvun lopulla Eino Saarisen aikaan. Visiossa ei ole mitään vikaa, mutta voi kysyä, oliko järkevää hankkia hirvittävän kalliita nopeita junia tilanteessa, jossa maa oli syvässä lamassa, eikä rataverkon kehittymisestä ollut mitään takeita. Vastaus on tietysti ei. Pendolinojen ostamista olisi voinut aivan hyvin siirtää vaikka vuosikymmenellä, jolloin ensimmäiset junat olisivat liikenteessä nyt. Tai sitten selvittää, olisiko uusi Intercity-kalusto ollut mahdollista suunnitella sellaiseksi, että sillä voi ajaa 180-200 km/h, jolloin ei olisi tarvittu koko virheinvestointia.
 
Takaisin
Ylös