Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/61

Viestiketju: Pendolinot ovat huijausta

  1. #46

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    VR:n junabrändäys ei missään mielessä ole mitenkään hirveän onnistunut, koska lippujen hintojen sitominen junan kaluston väriin on varsin heikko peruste. Sinisistä ja punavalkoisista vaunuista voitaisiin aivan hyvin rakentaa sekajunia, joilla voitaisiin hoitaa maamme kaikki kaukoliikenne ja jos tätä pidettäisiin merkittävänä imago-ongelmana voitaisiin siniset vaunut sutia punavalkoisiksi (ja tietysti rakentaa niihin alipainevessat ja ilmastointi)...
    InterCity on epäsuomalainen ja kaikin tavoin naurettava nimi jo siksi, ettei Suomessa ole ensimmäistäkään cityä ja siksi, että mainitut junat eivät kuitenkaan rajoitu pysähdyksissään vain aluekeskustaajamiin. Lisäksi neljänlaisten junien (Pendolino, IC, pikajuna ja taajamajuna) pitäminen samanaikaisesti ajossa samoilla reiteillä aiheuttaa vain harmillisia sekaannuksia ja rajoittaa ihmisten kulkemista.

    Jos Pendolinosta olisi haluttu tehdä sitä viiteryhmää palveleva tuote, jota varten sellainen Suomen oloihin olisi ollut järkevää hankkia, olisi ne keskitetty aamuvuoroille Joensuusta, Kuopiosta, Jyväskylästä ja Oulusta Helsinkiin ja Helsingistä Ouluun sekä iltapäivällä toiseen suuntaan. Kaiken muun liikenteen olisi voinut hoitaa veturivetoisella junalla, jonka palvelukonseptista löytyisivät niin lasten-, inva-, ravintola-, leffa- kuin polkupyöränkuljetusvaunutkin.

  2. #47

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Pendolinoista ...olisi ne keskitetty aamuvuoroille Joensuusta, Kuopiosta, Jyväskylästä ja Oulusta Helsinkiin ja Helsingistä Ouluun sekä iltapäivällä toiseen suuntaan. Kaiken muun liikenteen olisi voinut hoitaa veturivetoisella junalla, jonka palvelukonseptista löytyisivät niin lasten-, inva-, ravintola-, leffa- kuin polkupyöränkuljetusvaunutkin.
    Tässä käyttötarkoituksessahan ne pääasiallisesti ovat olleet, joten en oikein ymmärrä pointtia. Lisäksi niillä ajetaan joitain nopeita päiväreissuja lyhyillä yhteysväleillä, muun liikenteen lisävuoroina. Varmasti siitä, että tarjontaa on enemmän tarjolla ei luulisi kenellekään olevan haittaa? Tasatuntivuorovälit Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan ei varmasti jokaisen vuoron osalta ole kannattavia ajettaviksi, mutta hiljaisimpien vuorojen kannattamattomuus turvataan suosituimpien vuorojen kannattavuudella. Mielestäni tämä on varsin järkevää. Kaluston seisottaminen jossain Ilmalan ratapihalla ei ole viisasta, ellei siihen oikeasti ole tarvetta. Kustannustehokkuus taitaa olla se sana, jota VR:n johto on hakenut ja myös melko hyvällä menestyksellä saanut aikaiseksi. Tehokkuudessa täytyisi kuitenkin muistaa myös inhimillisyys. Työtä tekevät edelleen ihmiset, eivät koneet. Kaikkein tärkeimpänä turvallisuuden jälkeen on VR:n arvoissakin mainittu tyytyväinen asiakas. Hän kaipaisi tällä hetkellä huomiota.

  3. #48

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Oikeastaan pointtini taisi olla se, että junien hinnoittelu pitäisi määrittää kulkuajankohdan eikä kaluston perusteella. Eli jos Pendolinoilla ajettaisiin hiljaisempana aikanakin, niissä tulisi silloin kelvata taajamajunalipun. Tähän järjestelyynhän voitaisiin veturivetoisissa junissa mennäkin, esim.siten, että klo 21-07:n välisenä aikana junassa, olipa se millainen tahansa, kelpaa matkalipuksi taajamajunalippu, eikä paikkamerkintää tarvitse olla.
    Pendolinot ovat sinällään minulle yhdentekeviä, niiden matkustusmukavuustaso on onneton, joten jos junalla menen, valitsen hinta-laatusuhteeltaan paremman kyydin.
    Vakituiseen kohteeseeni Turkuun junaileminen ei enää ole taloudellisesti ajattelevien ihmisten hommaa, Vainion Liikenne hoitaa tuon välin sekä laadukkaammin että edullisemmin.

  4. #49

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Kun mietitään yöliikennettä, niin sen hoitamiskustannukset ovat kalliimmat kuin päiväliikenteen. Tämä johtuu miehityksestä. Lähiliikenteessä esimerkiksi kello 19 jälkeen jokaisessa yksikössä tulee olla junahenkilökunnan jäsen, kello 21 jälkeen jokaisessa yksikössä tulee olla kaksi junahenkilökunnan jäsentä.

    Matkustusmukavuus on jokaisen oma asenne- ja tottumuskysymys. Jokaiselle on kuitenkin annettu valinnan vapaus kulkuneuvoaan valitessa. Se, että henkilöauton sijasta valitsee julkisen kulkuneuvon on kuitenkin liikennöitsijöille pääasia. Eivät junat, bussit ja lentokoneet toisiaan vastaan "taistele", vaan pyrkivät löytämään mahdollisimman paljon asiakkaita henkilöautoista. Vainion Liikenteen valitseminen Helsingin ja Turun välillä on ihan viisas valinta, etenkin jos asuu linja-auton reitin varrella.

    Hinnoissa nyt ei mielestäni ole kovin isoa eroa, kun ottaa matka-ajan huomioon. Pikavuorolla Helsingistä Turkuun maksaa 23,20€. InterCity2-junalla 25,60€. Matka-ajassa InterCity2-juna on 1h57min vastaan pikavuoron 2:35min eli 38 minuutille tulee hintaa 2,4€. Express-vuoro ajaa välin 2h10min ja Pendolino 1h49min.

    Se, missä olisin valmis tarkastamaan InterCity2-junan hinnoittelun alhaisemmaksi olisivat junavuorot, jotka kulkevat ilman Avecran minibistro-kärrymyyntiä. Näissä junavuoroissahan ei ole taajamajunaa ihmeellisempiä palveluja.

  5. #50

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Matkalta tullaan yleensä takaisinkin. Kaikilla vuoroilla voimassaoleva expressbussilippu HEL-TKU-HEL maksaa 43,40€. Junamatkasta koituva kustannus on edullisimmillaankin 46,80€ ja mahdollisuuksia tuollaisen lipun käyttämiseen vain muutama hassu päivässä.

  6. #51

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    VR:n junabrändäys ei missään mielessä ole mitenkään hirveän onnistunut, koska lippujen hintojen sitominen junan kaluston väriin on varsin heikko peruste.
    Ja sekä taajama- että näissä uusissa kaukojunissa voisi olla sama hinnoittelu väleillä, millä ne olisivat yhtä nopeita, samoin voitaisiin toimia Pendolinonkin kanssa. Helsingin ja Turun väliset pendolinot voitaisiin siirtää pidemmille matkoille, kenenkään mielestä ei varmaan ole kohtuullista maksaa muutamasta minuutista korkeampaa hintaa.
    "Sekajunia" voitaisiin varmaan kutsua Intercityiksi.
    Viimeisin muokkaaja vko; 02.12.2006 kello 13:18. Syy: lainausta lyhennetty

  7. #52
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Vainion Liikenteen valitseminen Helsingin ja Turun välillä on ihan viisas valinta, etenkin jos asuu linja-auton reitin varrella.
    Entäs Pohjolan Liikenteen eli VR Oy:n bussi?

    Se mikä Helsingin ja Turun välisessä bussiliikenteessä on merkillisintä, on nimenomaan VR Oy:n kilpailu itsensä kanssa.

    Huomauttaisin myös, että mm. Tampereen matkakeskusasiassa ja Kirkkonummen bussiaseman siirrossa rautatieasemalle on osoittautunut, että vanhat kilpailuasetelmat elävät edelleen hyvin, ja matkustajien houkuttelu henkilöautoista on usein toissijaista.

  8. #53
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Huomauttaisin myös, että mm. Tampereen matkakeskusasiassa ja Kirkkonummen bussiaseman siirrossa rautatieasemalle on osoittautunut, että vanhat kilpailuasetelmat elävät edelleen hyvin, ja matkustajien houkuttelu henkilöautoista on usein toissijaista.
    Erityisen selvästi asia näkyy esim. tässä Linja-autoliiton viimevuotisessa tiedotteessa: http://www.linja-autoliitto.fi/cgi-b...ion=1&id2=7980

  9. #54
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Huomauttaisin myös, että mm. Tampereen matkakeskusasiassa ja Kirkkonummen bussiaseman siirrossa rautatieasemalle on osoittautunut, että vanhat kilpailuasetelmat elävät edelleen hyvin, ja matkustajien houkuttelu henkilöautoista on usein toissijaista.
    Tämäpä merkillistä. Julkiset kulkuvälineet kun palvelevat noin 5-15% kaikista tehdyistä matkoista, niin järki sanoisi, että yhteistyötä kannattaisi tehdä, kun vuorojakin on vähennetty. Palvelutasoa olisi helppo parantaa ihan vain sovittamalla aikatauluja yhteen ja tekemällä sellainen lippu, joka kelpaa sekä junassa että liityntäbussiyhteydellä. Matkan myyvä VR:n virkailija voisi vain kysyä mihin matkustaja on matkalla, sitten etsiä www.matka.fi :stä sopivan reitin busseineen ja myydä matkan koko välille. Näillä yksinkertaisilla toimenpiteillä se kakku kokonaismatkoista voisi olla enemmän kuin se 5-15%.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #55
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    ...mutta hiljaisimpien vuorojen kannattamattomuus turvataan suosituimpien vuorojen kannattavuudella.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Kustannustehokkuus taitaa olla se sana, jota VR:n johto on hakenut ...
    Eivätkös nämä kaksi asiaa lyö toisiaan korvalle..?

    No, yhtä kaikki, VR:n laskutavalla nuo hiljaiset vuorot ovat kuitenkin kaikkein kannattavimpia. Tai lähinnä vahiten tappiota tuottavia ja siten vähiten yhteiskunnan tukea vaativia. Kas, jos yksi matkustaja tuottaa 10 € tappion, 10 matkustajaa tuottaa siten jo 100 € tappion, jne...

  11. #56
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    InterCity on epäsuomalainen ja kaikin tavoin naurettava nimi jo siksi, ettei Suomessa ole ensimmäistäkään cityä ja siksi, että mainitut junat eivät kuitenkaan rajoitu pysähdyksissään vain aluekeskustaajamiin. Lisäksi neljänlaisten junien (Pendolino, IC, pikajuna ja taajamajuna) pitäminen samanaikaisesti ajossa samoilla reiteillä aiheuttaa vain harmillisia sekaannuksia ja rajoittaa ihmisten kulkemista.
    Samaa mieltä InterCity -junista. Ilmeisesti tässä(kin) asiassa on apinoitu Saksanmaata ja otettu siellä käytössä oleva tuotenimi käyttöön suomalaisiinkin oloihin. Saksalaisen InterCityn kyydissä olen tuntenut matkustavani suurten kaupunkien välillä - eikä junat ole pysähdelleet ns. "maitolaitureilla". Sen sijaan tullessani kerran Joensuusta InterCityllä Imatralle, minua huvitti kun tämä InterCity aikataulun mukaisesti pysähtyi parakkimaisella asemalla (jonka nimeä en muista tähän hätään). Huvittavinta asiassa oli se, että tämän "aseman" ympärillä ei ollut muuta asutusta - lähinnä vain metsää. InterCity totta tosiaan...

    Onhan muissakin maissa liikenteessä samoilla raiteilla neljällä eri nopeudella liikkuvia junia. Ainakin Saksassa S-/RegionalBahn (paikallisjuna), RegionalExpress (pikajuna), InterCity sekä InterCityExpress (ICE ≈ Pendolino) kulkevat paikoin samoilla raiteilla. Perussääntö "hitaampi väistää nopeampaa" helpottanee junien joustavaa kulkemista. Ainakin Münsterin ja Bremenin välillä olen kokenut sen, kun RB-/RE-juna ajettiin eräällä asemalla muutamaksi minuutiksi sivuraiteelle seisomaan, jotta ICE pääsee pyyhältämään ohitse.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  12. #57
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Aivan turhia nuo Sm3-junat Tku-Hki välillä ovat. Aikoinaanhan niitten hankinta perusteltiin rantaradan kehnoudella ja monet välin Sm3-vuoroista ajetaan vain max160km/h aikataulunmukaisesti. Samoin rantaradan sähköistys on turha nykynopeuksilla, Dr16 olisi aivan riittävä, jos niitä olisi suvaittu hankkia enemmän ja myöhemmin investoitu sitten kunnolliseen ELSA-rataan makaroonivellijunien sijaan.

  13. #58

    Liittynyt
    22.04.2006
    Viestejä
    26

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Sen sijaan tullessani kerran Joensuusta InterCityllä Imatralle, minua huvitti kun tämä InterCity aikataulun mukaisesti pysähtyi parakkimaisella asemalla (jonka nimeä en muista tähän hätään). Huvittavinta asiassa oli se, että tämän "aseman" ympärillä ei ollut muuta asutusta - lähinnä vain metsää. InterCity totta tosiaan...
    Kyseessä lienee Kesälahti, jonka asemanseudun maisema on tosiaan metsäinen. Toinen asemarakennuksen ulkonäön vuoksi "parakkimaiseksi" luonnehdittava liikennepaikka on Kitee.

  14. #59
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut retale Näytä viesti
    Kyseessä lienee Kesälahti, jonka asemanseudun maisema on tosiaan metsäinen. Toinen asemarakennuksen ulkonäön vuoksi "parakkimaiseksi" luonnehdittava liikennepaikka on Kitee.
    Kitee, eli ns.ruotsiksi Kides, on peräti kaupunki. No oikeastaan Kiteen asema sijaitsee Tolosenmäki-nimisellä paikalla ja itse Kitee on siitä ulkomuistista kait jotain kahdeksan kilometrin päässä itään.

    "Tolosenmäki/Kitee" sekä Kesälahti, jonka niminen kuntakeskus on myös ihan muualla, ovat tuollaisia "oikorata-asemia", joihin on totuttu henkilöliikenteessä myös Jalasjärvellä, Peräseinäjoella, Parkanossa, yms. Kaikki metsäasemat eivät pärjää ja vain jotkut niistä jäävät elämään.

  15. #60
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pendolinot ovat huijausta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kaikki metsäasemat eivät pärjää ja vain jotkut niistä jäävät elämään.
    Niin. Ei niitä metsäasemia kannata 10 kilometrin välein laittaa. Kun maaseudulla auto on se pääkulkuväline, niin noin 50 kilometrin välein voisi olla järkevä väli, autolla mentäessä kun ei ole väliä onko matka asemalle 10 km vai 40 km, jos kyse on harvakseltaan tapahtuvasta kulkemisesta.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: HKL:n internetsivut ovat uudistuneet
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.01.2010, 09:20
  2. Helsinkiläiset ovat tyytyväisiä joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut ratikkakuski foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2008, 12:09
  3. Mitkä radat ovat korpiratoja?
    kirjoittanut Vekku foorumissa Junat
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 12.09.2007, 15:50
  4. Pendolinot takuukorjauksiin
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 19.04.2007, 22:04
  5. Penttilä: Pääkaupunkiseudun joukkoliikenneinvestoinnit ovat romahtaneet
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 23:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •