Kemijärven vaunut Kolarin junaan

Liittynyt
27 Tammikuu 2006
Viestit
10
Tässä tuli vaan mieleen ajatus, että olisiko käytännössä mahdollista, että Kemijärven yöjunaliikennettä jatkettaisiin laittamalla vaunut Kolarin junaan 263(ennakkoaikataulu 3.9.-). Vaikka taitaa useat Kolarin junat olla maksimipituisia jo itsessäänkin. Ja IC-yöjunaan ei VR:n mielestä voi imagosyistä laittaa sinisiä vaunuja.

Kemijärven vaunut irrotettaisiin Kolarin rungosta Oulussa tai Kemissä, josta Kjä:n runko voisi jatkaa määränpäähänsä Dv12-vetoisena. P 263 on ennakkoaikataulun mukaan sesonkijuna, jotenka sesongin ulkopuolella Kemijärven juna voisi kulkea omana junanaan 263:n aikataululla.

Kemijärvi-Helsinki rungon voisi liittää Kemissä tai Oulussa esim. P272:een.

Rovaniemellä juna olisi noin 8.30 ja Kemijärvellä kymmenen aikoihin.

Kyllä yöjunayhteys pystytään järjestämään keinolla tai toisella, kun niin halutaan.
 
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

Olisi niitä vaihtoehtoja hyvinkin riittänyt esim:Hki-Roi väli P273 tilaa muutamalle lisävaunulle riittäisi,mutta kun VR ei halua.SInun ehdotuksesi Hel-Kolari junaan liitettäisiin vaunuja myös Kemijärvelle ei VR:lle sopisi,koska 1.Dv12 kuluttaa enmmän Kemi-Kemijärvi kuin Rovaniemi-Kemijärvi.4.Matkustajia ei olisi tarpeeksi kuin talvella.3.Bussiyhteys on toimiva.Talvella voisi tosin jonkun erikois junan tehdä Hki-Kemijärvi välille.
 
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

Olisi niitä vaihtoehtoja hyvinkin riittänyt esim:Hki-Roi väli P273 tilaa muutamalle lisävaunulle riittäisi,mutta kun VR ei halua.
Eikös se nyt kuitenkin ollut niin, että junaparin 273/266 jatkaminen Kemijärvelle ei käynyt kemijärveläisille? Juna tietysti olisi Kemijärvellä vasta puolenpäivän jälkeen ja lähtisi takaisin jo 16:n jälkeen.
 
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

Eikös se nyt kuitenkin ollut niin, että junaparin 273/266 jatkaminen Kemijärvelle ei käynyt kemijärveläisille? Juna tietysti olisi Kemijärvellä vasta puolenpäivän jälkeen ja lähtisi takaisin jo 16:n jälkeen.

Muutakaan mahdollisuutta ei olisi.Nyt joutuvat tyytymään taajamajunaan (toistaiseksi) siihen asti ,kunnes sekin lopetetaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

Muutakaan mahdollisuutta ei olisi.Nyt joutuvat tyytymään taajamajunaan (toistaiseksi) siihen asti ,kunnes sekin lopetetaan.
En kyllä ymmärrä että miksei niille Kemijärviläisille sitten tuo myöhäsempi saapumis-aika kelvannu.. Eikös se olisi lomalaisten etu. kun mökki Sallassa vapautuu klo 12 ja juna lähtisi klo 16 niin voisi sitten rauhassa ajella Kemijärvelle junalle, ilman että tarvitsee puolta päivää ottaa.. Jos VR on tarjonnut tuota niin kyllä sillon on vähän Kemijärveläisten oma vika ettei yöjuna enään kulje..

Sitten itse otsikon aiheesta.. En näe kauheasti järkeä että Kolarin junassa olisi Kemijärven vaunuja kun Roviksen kautta kuitenkin ne kulkee ja sinne 3 yöjunaa kuitenkin kulkee..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

En kyllä ymmärrä että miksei niille Kemijärviläisille sitten tuo myöhäsempi saapumis-aika kelvannu.. Eikös se olisi lomalaisten etu. kun mökki Sallassa vapautuu klo 12 ja juna lähtisi klo 16 niin voisi sitten rauhassa ajella Kemijärvelle junalle, ilman että tarvitsee puolta päivää ottaa.. Jos VR on tarjonnut tuota niin kyllä sillon on vähän Kemijärveläisten oma vika ettei yöjuna enään kulje..

No sitähän minäkin meinasin jo täällä, että myöhäisempi saapumisaika ja aikaisempi lähtöaika sopisivat matkailijoille jopa paremmin. Mutta tuolla vastattiin siihen tapaan, ettei lomalaisten kannalta hotellihuoneen vastaanotto- ja luovutusajankohdalla ole merkitystä vaan tärkeintä on, että mäkeen pääsee heti aamulla. Muistaakseni kemijärveläisten perusteluita ei myöskään saanut kyseenalaistaa, jos ei itse asu Lapissa. Eli kai se on vain uskottava, ettei tuo myöhemmin kulkeva junavuoro käy.
 
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

Jos VR on tarjonnut tuota niin kyllä sillon on vähän Kemijärveläisten oma vika ettei yöjuna enään kulje..
On kyllä varsin kohtuutonta syyllistää kemijärveläisiä siitä, että heidän junayhteytensä on lopetettu.

Aamulla saapuva ja illalla lähtevä yöjuna oli parhaiten tuottava eli kannattava yöjuna. Sen lopettamisesta ei tehnyt aloitetta kukaan kemijärveläinen, vaan VR Oy ihan itse. VR Oy on halunnut muuttaa aikaisemman tuottavan junan kannattamattomaksi, josta valtion pitää maksaa verovaroista tukea VR Oy:lle. Ja tämä on nyt muka kemijärveläisten vika.

Yksinkertaisin ratkaisu tässä asiassa on, että samaan junaan josta nyt on kehno vaihtoyhteys päivävaunujunaan Rovaniemellä liitetään Kemijärvelle kulkevat makuuvaunut kuten ennenkin oli, ja päivävaunujunan veturi ajaa ne vaunut Kemijärvelle ja takaisin kuten ennenkin. Ei tarvitse vaihtaa vaunusta toiseen, ei tarvitse herätä aikaisemmin, eikä tarvitse matkustaa yöjunassa päivällä.

Mutta kun VR Oy ei tätä halua.

Antero
 
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

Tai toinen vaihtorhto olisi,että VR siirtäisi "Intercity" yöjunan lähtemään vasta 22.27 ja 19.27 lähtisi tavallinen sininen yöjuna ja vaunut Kemijärvelle.Miltäs kuulostaa?
 
Vs: Kemijärven vaunut kolarin junaan

Tai toinen vaihtorhto olisi,että VR siirtäisi "Intercity" yöjunan lähtemään vasta 22.27 ja 19.27 lähtisi tavallinen sininen yöjuna ja vaunut Kemijärvelle.Miltäs kuulostaa?
Jep, tätä olen ehdottanut itsekin. Liikenneministeri kuitenkin on selittänyt, miksi tämä ei käy. Kun oli 2 kannattavaa yöjunaa, toinen Kemijärvelle ja toinen Rovaniemelle päättyvä, piti valita, kumpi niistä muutetaan kannattamattomaksi vaihtamalla siniset vaunut punaisiksi. Valittiin se, joka oli paremmin kannattava, jotta valtiolle maksettavaksi tuleva VR Oy:n tuki olisi pienempi.

Antero
 
Turhaa valitusta

Kemijärvellä on reilu 9000 asukasta ja kauhea valitus kun yöjuna lakkaa, olkaa tyytyväisiä että teille kulkee ylipäätänsä taajamajuna.

On hieman isompiakin kaupunkeja joihin ei kulje junaa LAINKAAN vaikka rata menee vierestä. Esim Lohja (36 000 as), Uusikaupunki (16 000 as), Porvoo (46 000 as). Lisäksi on paljon Kemijärven kokoisia kaupunkeja joihin ei mene edes kiskoja, eikä siellä valiteta junan puutteesta. Ei noin pientä väkimäärää tarvitse palvella kuin Turkua, Tamperetta tai Helsinkiä. Joku järki touhuun!
 
Vs: Turhaa valitusta

Kemijärvellä on reilu 9000 asukasta ja kauhea valitus kun yöjuna lakkaa, olkaa tyytyväisiä että teille kulkee ylipäätänsä taajamajuna.
Luulisin että Kemijärven tapauksessa on vain osaksi kysymys peruspalvelusta, junahan on tärkeä lähinnä Kemijärven seudun hiihtokeskuksille. Jos asiaa ajattelisi Murzun kannalta, niin kannattaisiko Kolariin ajaa hiihtojunia? Sitä paitsi, Kemijärven yöjunahan oli kai vielä äskettäin kannattava? Eikä nyt yksi juna päivässä mitään hirveän hyvää palvelua ole, oli sitten paikkakunta miten pieni tahansa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Turhaa valitusta

Eikä nyt yksi juna päivässä mitään hirveän hyvää palvelua ole, oli sitten paikkakunta miten pieni tahansa.

Voisin arvioida että tuo on enemmän periaate kysymys, kun se että montako niitä junia sinne päivässä menee. Kemijärveläiset halusivat että kaikki pysyy ennallaan että se juna tulee sinne 9.43 ja piste. Nyt eivät saaneet vaan tulee taajamajuna hieman aikaisemmin..
 
Jos Kemijärveläisillä ei olisi ikinä ollutkaan junaa eivät he osaisi edes toivoa sellaista.Kemijärveltä on nopea bussi-yhteys Rovaniemelle monta kertaa päivässä.
 
Jos Kemijärveläisillä ei olisi ikinä ollutkaan junaa eivät he osaisi edes toivoa sellaista.Kemijärveltä on nopea bussi-yhteys Rovaniemelle monta kertaa päivässä.
Kemijärven ja Rovaniemen välistä asiointia palveleva useita vuoroja päivässä ajava bussipalvelu on eri asia kuin matkailua (ml. työhön liittyvä pitkät matkat) palveleva kaukojuna. Paikallisliikenne ei korvaa kaukoliikennettä eikä päin vastoin.

Jos tätä on vaikea ymmärtää, niin asiaa selittänee hyvin se, että VR Oy:n yksi perustselu lopettaa yöjunan jatkoyhteys Rovaniemeltä Kemijärvelle oli se, että niin pieni osa Rovaniemelle tulevan junan matkustajista halusi JATKAA Kemijärvelle. Eli kyse ei ole Rovaniemen ja Kemijärven välisestä liikkumisesta, vaan muun Suomen ja Kemijärven välisestä liikkumisesta.

Onhan Helsingin ja Riihimäenkin välillä tiheä paikallisjunaliikenne. Eikö kaukojunat voi yhtä hyvin pysäyttää Riihimäelle? Voivathan matkustajat vaihtaa mihin vain monista paikallisjunavuoroista. Näin siis VR Oy:n logiikalla.

Antero
 
Kemijärven ja Rovaniemen välistä asiointia palveleva useita vuoroja päivässä ajava bussipalvelu on eri asia kuin matkailua (ml. työhön liittyvä pitkät matkat) palveleva kaukojuna. Paikallisliikenne ei korvaa kaukoliikennettä eikä päin vastoin.

Eivätköhän jokseenkin kaikki matkailijat jatka Kemijärveltä eteenpäin joka tapauksessa bussikuljetuksella. Tuskin muutos olisi dramaattinen, jos bussiin vaihdettaisiin Kemijärven sijaan jo Rovaniemellä. Näinhän Saariselän suuntaan kulkevat matkailijat tekevät nykyäänkin.
 
Takaisin
Ylös