Kemijärven vaunut Kolarin junaan

Eivätköhän jokseenkin kaikki matkailijat jatka Kemijärveltä eteenpäin joka tapauksessa bussikuljetuksella. Tuskin muutos olisi dramaattinen, jos bussiin vaihdettaisiin Kemijärven sijaan jo Rovaniemellä. Näinhän Saariselän suuntaan kulkevat matkailijat tekevät nykyäänkin.
Tämän ajatuksen mielettömyyden taisi jopa myöntää VR Oy:kin. Ensinnäkään kaikki junalla tulijat eivät mene muualle kuin Kemijärvelle. Toiseksi ei ole sama asia, lähteekö bussi Kemijärveltä vai 80 km:n päästä Rovaniemeltä.

Samalla ajatusmallillahan voisi sanoa, että miksi Helsinkiin kaukojunilla tulevat eivät voisi vaihtaa eri puolille pk-seutua meneviin busseihin jo Riihimäellä, kun kuitenkin joutuvat vaihtamaan Helsingissä.

Antero
 
Eivätköhän jokseenkin kaikki matkailijat jatka Kemijärveltä eteenpäin joka tapauksessa bussikuljetuksella. Tuskin muutos olisi dramaattinen, jos bussiin vaihdettaisiin Kemijärven sijaan jo Rovaniemellä. Näinhän Saariselän suuntaan kulkevat matkailijat tekevät nykyäänkin.
Pyhä- tai Luostotunturille mentäessä oli suoran makuuvaunujunan vielä kulkiessa tietenkin mukavempaa nukkua Kemijärvelle asti, mutta jos yhteys muuttuu vaihdolliseksi ja kiskobussiksi Rovaniemeltä eteenpäin, niin se on useimmille Pyhälle tai Luostolle menijälle aika yhdentekevää vaihtaako junasta bussiin jo Rovaniemellä vai vasta Kemijärvellä. Onkohan matkalipun hinnoissa eroa kumpaa reittiä menee?

Jos ajattelee mitä hyötyä sitten kiskobussista olisi entiseen käytäntöön verrattuna, niin sehän voisi jatkaa "samalla vauhdilla" Sallaan asti jolloin myös Salla- ja Suomutunturin turistit pääsisivät junalla lähelle matkakohdettaan. Aiemman makuuvaunujunan aikana se ei ollut mahdollista, olikohan jotkut paino- ja nopeusrajoituset syynä, ja että Sallan asemalla makuuvaunujen siivoaminen ja petaaminen ei olisi ollut mahdollista.

Samalla ajatusmallillahan voisi sanoa, että miksi Helsinkiin kaukojunilla tulevat eivät voisi vaihtaa eri puolille pk-seutua meneviin busseihin jo Riihimäellä, kun kuitenkin joutuvat vaihtamaan Helsingissä.
Matkustajamäärät ovat hiukan toisenlaiset Helsingin kuin Kemijärven päässä.

Sille, että Kemijäven junaa polustamaan syntyi niin iso kansanliike, johtuu aika paljon siitä että mukana oli paljon "Helsingin herroja" joille pääseminen junalla Lappiin hiihtämään ja eksotiikasta nauttimaan oli tärkeää. Ilman matkailullista merkitystä ei Kemijärven junayhteyden jatkamisesta olisi paljon edes keskusteltu, jos vertaa miten kävi Savon radan yöjunalle.

t. Rainer

"O ye’ll tak’ the high road and I’ll tak’ the railroad, and I’ll be in Scotland before ye"
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos ajattelee mitä hyötyä sitten kiskobussista olisi entiseen käytäntöön verrattuna, niin sehän voisi jatkaa "samalla vauhdilla" Sallaan asti jolloin myös Salla- ja Suomutunturin turistit pääsisivät junalla lähelle matkakohdettaan.
Dm12 Rovaniemeltä Sallaan olisi kyllä ihan hauska vekotin (kesken matkan pitäisi kääntää ympäri Kemijärven asemalla, ellei kuljeta kolmioraiteen kautta ohi), mutta yöjunaa se ei korvaa. Olisi toivottavaa, että Isokylä-Kelloselkä-osuus remontoitaisiin lakkauttamisen sijaan. Kansainvälisen junayhteyden rakentaminen Kannanlahteen taitaa olla vain edellytyksenä radan remontille...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämän ajatuksen mielettömyyden taisi jopa myöntää VR Oy:kin. Ensinnäkään kaikki junalla tulijat eivät mene muualle kuin Kemijärvelle. Toiseksi ei ole sama asia, lähteekö bussi Kemijärveltä vai 80 km:n päästä Rovaniemeltä.

Ei siinä ole mitään mieletöntä, koska Saariselän suuntaan ratkaisu toimii nykyäänkin, kuten edellä kirjoitin. Se on siis käytännössä todistettu toimivaksi. Matkailijoiden kannalta tämä ei myöskään lisää vaihtojen määrää eikä matka-ajassakaan ole olennaista eroa.
 
Pyhä- tai Luostotunturille mentäessä oli suoran makuuvaunujunan vielä kulkiessa tietenkin mukavempaa nukkua Kemijärvelle asti, mutta jos yhteys muuttuu vaihdolliseksi ja kiskobussiksi Rovaniemeltä eteenpäin, niin se on useimmille Pyhälle tai Luostolle menijälle aika yhdentekevää vaihtaako junasta bussiin jo Rovaniemellä vai vasta Kemijärvellä.
Tuskin se yhdentekevää on vaan Rovaniemellä tapahtuva vaihto bussiin tulee huomattavasti helpommaksi. Tällöin matkatavarat tarvitsee kantaa vain Rovaniemen asemalla junasta bussiin. Sen sijaan kiskobussia käytettäessä olisi ensin Rovaniemellä vaihto junasta toiseen ja sitten Kemijärvellä vielä junasta bussiin.

PNu sanoi:
Samalla ajatusmallillahan voisi sanoa, että miksi Helsinkiin kaukojunilla tulevat eivät voisi vaihtaa eri puolille pk-seutua meneviin busseihin jo Riihimäellä, kun kuitenkin joutuvat vaihtamaan Helsingissä.
Matkustajamäärät ovat hiukan toisenlaiset Helsingin kuin Kemijärven päässä.
Tuo lainaamasi teksti ei muuten ollut minun vaan Anteron.

MODEDIT/vko: Alkuperäinen lainaus korjattu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuskin se yhdentekevää on vaan Rovaniemellä tapahtuva vaihto bussiin tulee huomattavasti helpommaksi. Tällöin matkatavarat tarvitsee kantaa vain Rovaniemen asemalla junasta bussiin. Sen sijaan kiskobussia käytettäessä olisi ensin Rovaniemellä vaihto junasta toiseen ja sitten Kemijärvellä vielä junasta bussiin.
Näin on. Ja junamatkailijat tulevat huomaamaan sen reissun jälkeen että vielä helpompaa on matkustaa Lappiin lentäen: Rovaniemen rautatieaseman ja Pyhän/Luoston väliä kulkevat bussit poikkeavat kaikki matkallaan Rovaniemen Lentoasemalla noutaakseen kyytiin aamukoneella tulleet.

Tuo lainaamasi teksti ei muuten ollut minun vaan Anteron.

Anteeksi, lainasin vähän huolimatomasti, mutta eiköhän se kaikille selvinnyt.

"O ye’ll tak’ the high road and I’ll tak’ the railroad, and I’ll be in Scotland before ye"

t. Rainer
 
Dm12 Rovaniemeltä Sallaan olisi kyllä ihan hauska vekotin (kesken matkan pitäisi kääntää ympäri Kemijärven asemalla, ellei kuljeta kolmioraiteen kautta ohi)
Eipä ole siellä kolmiota enää. Pitää käydä Kemiträskin asemalla kääntymässä.
 
Ei siinä ole mitään mieletöntä, koska Saariselän suuntaan ratkaisu toimii nykyäänkin, kuten edellä kirjoitin. Se on siis käytännössä todistettu toimivaksi. Matkailijoiden kannalta tämä ei myöskään lisää vaihtojen määrää eikä matka-ajassakaan ole olennaista eroa.
On tietenkin selvää, että matkustajalle on helpompaa vaihtaa vain yhden kerran junasta bussiin. Näinhän tilanne oli ennen 3.9.2006, jolloin sai nukkua Kemijärvelle asti. Ja siitähän tässä on kyse, että SAMALLA makuuvaunulla pitää päästä perille edelleenkin. Juuri sehän on junan etu, ja aikaisemmin VR:n palvelukonsepti perustuikin tähän. Eli junassa voi olla lähtiessä vaunuja eri määränpäihin. Vaunuja vaihdetaan junista toiseen, ei matkustajia.

Nykyinen tilanne ylimääräisestä vaihdosta on VR Oy:n itsensä järjestämä palvelun heikennys. Tosin VR Oy ei olisi halunnut sitäkään, vaan oli sitä mieltä, ettei heitä matkustajien koko matka kiinnosta. Lapissa vaan todettiin, ettei bussifirmoja kiinnosta lähteä ajamaan nykyisin Kemijärveltä lähteviä vuoroja kutakin erikseen jo Rovaniemeltä. Joten jos VR Oy saa tahtonsa läpi ja supistettua junaliikenteen tarjontaa, matkustajille tulee edelleen 2 vaihtoa. Eli ensin Rovaniemellä yhteen bussiin joka ajaa Kemijärvelle ja siellä vaihdetaan sitten uudestaan eri suuntiin meneviin busseihin.

Ja matkustajille huonontunut palvelu on kalliimpaa kuin entinen hyvä palvelu, joka oli VR Oy:llekin kannatavaa eikä edellyttänyt veronmaksajien tukea kutein nykyinen huono palvelu.

Antero
 
Nykyinen tilanne ylimääräisestä vaihdosta on VR Oy:n itsensä järjestämä palvelun heikennys. Tosin VR Oy ei olisi halunnut sitäkään, vaan oli sitä mieltä, ettei heitä matkustajien koko matka kiinnosta.

Tuo on vain osatotuus. VR ehdotti alun perin yöjunan korvaamista kahdella päiväjunaparilla eli nykyistä selvästi parempaa vaihtoehtoa. Sen jälkeen tarjottiin myöhemmin Kemijärvelle saapuvaa yöjunaa ja käsittääkseni entisen yöjunayhteyden säilyttämistäkään ei tyrmätty, jos sille suostutaan maksamaan tukea. Liikenneministeriö ja kemijärveläiset kuitenkin torjuivat kaikki nämä ehdotukset. VR ei siis ollut ainoa jääräpäinen osapuoli vaan niitä oli ainakin kolme.

Toki VR:n käytöstäkin on silti syytä paheksua. (Ei tosin siitä, että se halusi sijoittaa uudet makuuvaunut tuottoisimpaan yöjunaan.) VR olisi voinut ilmoittaa avoimesti jo 90-luvulla rakennuttavansa mahdolliset uudet makuuvaunut sähkölämmitteisiksi, jos Rovaniemen rata sähköistetään. Näin ongelmaan olisi voitu miettiä valmiiksi ratkaisu ennen sähköistyspäätöksien ja kalustohankintojen tekoa.

Tosin VR:n valinnan ei olisi pitänyt tulla suurena yllätyksenä, koska päivävaunut oli tilattu jo 80-luvulta lähtien sähkölämmitteisinä ja Pohjois-Suomen ratojen sähköistyksen kannattavuuslaskelmissakin oli vaunukalustossa saavutettavia kustannussäästöjä huomioitu.

Lapissa vaan todettiin, ettei bussifirmoja kiinnosta lähteä ajamaan nykyisin Kemijärveltä lähteviä vuoroja kutakin erikseen jo Rovaniemeltä. Joten jos VR Oy saa tahtonsa läpi ja supistettua junaliikenteen tarjontaa, matkustajille tulee edelleen 2 vaihtoa. Eli ensin Rovaniemellä yhteen bussiin joka ajaa Kemijärvelle ja siellä vaihdetaan sitten uudestaan eri suuntiin meneviin busseihin.

Tuskin. Luoston ja Pyhätunturin junayhteysvuoroista on suurin osa ajettu tähänkin asti Rovaniemeltä, joten näiden osalta tilanne ei edes olennaisesti muuttuisi. Luostolle taitaa muuten olla lyhyempikin suoraan Rovaniemeltä, kuin Kemijärven kautta kiertämällä.

Sallan suunta ei myöskään ole ongelma. Sinnehän ajetaan muutenkin suoria bussivuoroja Rovaniemeltä, joten miksi ei tätäkin?

Se on toki selvää, ettei Suomutunturille tai Pelkosenniemelle kannattaisi joka päivä ajaa omaa vuoroa Rovaniemeltä asti, koska yöjunan keskimääräinen matkustajamäärä taisi olla reilut 30 eli ei edes yhtä bussilastillista. Tosin tuskin se näinä päivinä kannattaa sitten raskaammallakaan liikennevälineellä eli junalla. Sesonkilähdöillä tarvittanee kuitenkin Rovaniemen ja Kemijärven välille 2-3 bussia, joten näihinkin suuntiin olisi silloin suora yhteys järjestettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on vain osatotuus. VR ehdotti alun perin yöjunan korvaamista kahdella päiväjunaparilla eli nykyistä selvästi parempaa vaihtoehtoa. Sen jälkeen tarjottiin myöhemmin Kemijärvelle saapuvaa yöjunaa ja käsittääkseni entisen yöjunayhteyden säilyttämistäkään ei tyrmätty, jos sille suostutaan maksamaan tukea. Liikenneministeriö ja kemijärveläiset kuitenkin torjuivat kaikki nämä ehdotukset. VR ei siis ollut ainoa jääräpäinen osapuoli vaan niitä oli ainakin kolme.
En ymmärrä, miten suora makuuvaunuyhteys Kemijärvelle voi olla huonompi palvelu kuin kaksi päiväjunaa. Myöhemmin saapuvasta ja aikaisemmin lähtevästä junasta on jo kinattu tällä foorumilla aikaisemmin, ja uskon siinä asiassa paikallisia yrittäjiä.

En myöskään ymmärrä, miksi meidän veronmaksajien tai Lapin kuntien pitäisi ryhtyä maksamaan VR Oy:lle tukea kannattavasta junayhteydestä. Emmehän me ole vaatineet kaluston vaihtamista siten, että juna muuttuu tappiolliseksi.

Ainoa jääräpää asiassa on VR Oy. Se on ainoa taho, joka on halunnut muuttaa kaikkien kannalta hyvän tilanteen huonoksi. Sen tulee siksi yksin vastata seurauksista sekä muille aiheuttamastaan vahingosta. Lapin yrittäjät eivät vaan ole olleet yhtä härskejä kuin VR Oy ja vaatineet, että VR Oy maksaa lapin yrittäjille tukea siitä, että se aiheuttaa niiden liiketoiminnalle tulonmenetyksiä.

Toki VR:n käytöstäkin on silti syytä paheksua. (Ei tosin siitä, että se halusi sijoittaa uudet makuuvaunut tuottoisimpaan yöjunaan.) VR olisi voinut ilmoittaa avoimesti jo 90-luvulla rakennuttavansa mahdolliset uudet makuuvaunut sähkölämmitteisiksi, jos Rovaniemen rata sähköistetään. Näin ongelmaan olisi voitu miettiä valmiiksi ratkaisu ennen sähköistyspäätöksien ja kalustohankintojen tekoa.
Tässä voi tietenkin kysyä, pitääkö VR Oy:n sovittaa kalustonsa Suomen rataverkkoon vain Suomen sovittaa rataverkkonsa VR Oy:n kalustoon. Tietenkin molempia pitää voida kehittää, mutta sen pitää tapahtua yhteisesti sopien.

Se on toki selvää, ettei Suomutunturille tai Pelkosenniemelle kannattaisi joka päivä ajaa omaa vuoroa Rovaniemeltä asti, koska yöjunan keskimääräinen matkustajamäärä taisi olla reilut 30 eli ei edes yhtä bussilastillista.
Tuo on VR Oy:n ilmoittama luku, jonka paikkansapitävyys on mitä kyseenalaisin. Jos Kemijärven makuuvaunuihin ei saanut lippuja kuin vähintään kuukauden ennakkoon, tuo tieto ei pidä paikkaansa.

Eikä bussi ole mikään makuuvaunupaikan vaihtoehto. Ei ole sama asia herääkö pari tuntia aikaisemmin ja matkustaa pari tuntia pidempään epämukavasti bussissa kuin matkustaminen pidempään makuuvaunussa ja halvemmalla hinnalla.

Antero
 
En ymmärrä, miten suora makuuvaunuyhteys Kemijärvelle voi olla huonompi palvelu kuin kaksi päiväjunaa.

Ei se ehkä olekaan. Tarkoitin, että kaksi päiväjunaparia (joista ilmeisesti toinen olisi ollut suora juna vähintään Ouluun asti) olisi huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin nykyinen eli 3.9.2006 lähtien voimassa ollut käytäntö.

Ainoa jääräpää asiassa on VR Oy. Se on ainoa taho, joka on halunnut muuttaa kaikkien kannalta hyvän tilanteen huonoksi. Sen tulee siksi yksin vastata seurauksista sekä muille aiheuttamastaan vahingosta.

Eihän VR ole halunnut muuttaa mitään vaan se elää vain sen tosiasian kanssa, että siniset makuuvaunut ovat tulossa käyttöikänsä päähän. Tottakai VR olisi voinut valita toisenkin vaihtoehdon eli uusia makuuvaunuja ei olisi tilattu lainkaan vaan yöjunaliikenne olisi vähitellen ajettu kokonaan alas. Joensuun ja Savon yöjunien osalta tämä linja valittiinkin.

Tässä voi tietenkin kysyä, pitääkö VR Oy:n sovittaa kalustonsa Suomen rataverkkoon vain Suomen sovittaa rataverkkonsa VR Oy:n kalustoon.

No nythän VR on nimenomaan sovittanut kalustonsa Suomen rataverkon mukaan. On päivänselvä, ettei VR:n kannata omalla riskillään rakentaa ko. makuuvaunusarjaa sähköistämättömille radoille soveltuvaksi vain sen takia, että junasta voisi pari vaunua jatkaa noin 80 km:n matkan Rovaniemeltä Kemijärvelle.

Tuo on VR Oy:n ilmoittama luku, jonka paikkansapitävyys on mitä kyseenalaisin. Jos Kemijärven makuuvaunuihin ei saanut lippuja kuin vähintään kuukauden ennakkoon, tuo tieto ei pidä paikkaansa.

Jos lukema on oikeasti suurempi niin sitten busseja tarvittanee sesongin ulkopuolellakin 2-3 kpl junaa korvaamaan eli Rovaniemeltä olisi mahdollista järjestää säännöllisesti suora bussiyhteys myös Suomutunturille ja Pelkosenniemelle.
 
Koko makuuvaunuliikennehän on ollut tulilinjalla, kun junan kilpailukyky lentokoneeseen verrattuna on ollut huono. Miksi körötellä koko yö junassa kun lentokoneella pääsee perille reilussa tunnissa. Ja suuri osa matkailusta suuntautuu Leville ja Saariselälle, johon junan kilpailukyky on vielä huonompi.

Valtion tuella ja painostuksella VR saatiin uusimaan edes osa makuuvaunukalustosta. Nyt Helsinki-Rovaniemi välillä on muutamia makuuvaunujunia seuraavat 30 vuotta. Kolarin juna lienee lakkautuslistalla ilman lisäkalustoa ja -tukea.
 
Valtion tuella ja painostuksella VR saatiin uusimaan edes osa makuuvaunukalustosta. Nyt Helsinki-Rovaniemi välillä on muutamia makuuvaunujunia seuraavat 30 vuotta. Kolarin juna lienee lakkautuslistalla ilman lisäkalustoa ja -tukea.

Tismalleen näin. Uusien makuuvaunujen hankinnasta pitäisikin olla iloinen, koska nyt edes yhden yöjunan tulevaisuus vaikuttaa turvatulta. Kolarin liikenne puolestaan on ilman muuta seuraavana tulilinjalla. Tosin Kolarin sesonkiliikenne on mittasuhteiltaan eri luokassa kuin Kemijärven liikenne, joten sen säilyttämiseksi lienee enemmän poliittista painetta.
 
Tismalleen näin. Uusien makuuvaunujen hankinnasta pitäisikin olla iloinen, koska nyt edes yhden yöjunan tulevaisuus vaikuttaa turvatulta.
Tietenkin olen iloinen uusien makuuvaunujen hankinnasta. Mutta en siitä, että niitä hankitaan sopimattomaksi siihen tarkoitukseen, missä niitä käytetään. On aika selvää, että makuuvaunuilla liikennöidään mahdollisimman pitkiä reittejä. Siten on todennäköistä, että reitit ulottuvat tiheimmin liikennöidyn ja siksi sähköistetyn rataverkon ulkopuolelle. Näinhän nyt on sekä Kolarin että Kemijärven tapauksessa. On silkkaa typeryyttä hankkia vaunut sellaisina, etteivät ne sähköistämättömälle radalle sovi.

Toisaalta ongelmaanhan on olemassa ratkaisu, nimenomaan Lapissa. Eli sähköä syöttävä dieselveturi. Mutta kun sekään ei kelpaa.

En näekään tässä muuta selitystä kuin jääräpäisen periaatteen. Kun on kerran tullut sanotuksi, ettei Kemijävelle muka voi enää liikennöidä, niin sitten on vain keksittävä selityksiä ja syitä kun ei voida myöntää, että ollaan väärässä.

Ja toinen syy on tietenkin ahneudessa. On arvioitu väärin se, mitä matkustajat haluavat maksaa uuden vaunun makuupaikasta. Mutta sitäkään ei haluta myöntää, ja monopolin turvin asiaa voidaan peitellä.

Yöjunaliikenteen tulevaisuus yleensäkin on asia, jossa on arvioitu väärin. On ajateltu, ettei Suomen kokoisessa maassa, jossa junamatkan pituus voi olla 1000 km, tarvita yöjunia. Vaan niiden sijasta voidaan ajaa "nopeita" päivävaunujunia. Ja nyt kun on ne nopeat junat hankittu, niin on lopetettava yöjunat jotta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin matkustaa yöllä "nopeassa" päivävaunujunassa.

Lentoliikenne on toki kilpailija, mutta en usko sen olevan kilpailukykyinen kuin maksukykyisimmälle vähemmistölle. Lentoliikenteen kapasiteettikin on eri luokassa kuin junalla. Ja jos lentoliikenteen kilpailukykyä ajatellaan, niin eiköhän se ole pahempi kilpailija aamuyöllä lähtevälle Pendolinolle kuin illalla lähtevälle makuuvaunujunalle.

Uuden vaunukaluston hankintakin on hyvä asia vain siinä tapauksessa, että se on kannattavaa. Jos liikenne muuttuu tappiolliseksi uuden kaluston vuoksi, uuden kaluston hankinta on virhe. Vanha vaunukalusto on ollut kannattavaa, ja sillä on katettu vaunujen hankinta ja ylläpito. Uushankinnalle edullinen vaihtoehto on vanhan kaluston saneeraus. Sitä ei kuitenkaan liene edes harkittu - koska strategia on ollut koko yöjunaliikenteen lopettaminen muista syistä kuin itse liikenteen kannattavuuden perusteella.

Antero
 
Lentoliikenne on toki kilpailija, mutta en usko sen olevan kilpailukykyinen kuin maksukykyisimmälle vähemmistölle. Lentoliikenteen kapasiteettikin on eri luokassa kuin junalla. Ja jos lentoliikenteen kilpailukykyä ajatellaan, niin eiköhän se ole pahempi kilpailija aamuyöllä lähtevälle Pendolinolle kuin illalla lähtevälle makuuvaunujunalle.

Oletko huomannut, että nykyään lentoliput ovat aika samanhintaisia kuin normaalihintainen junalippu, ajoittain halvempiakin. Ja taitaa Helsinki-Oulu ja Helsinki-Rovaniemi väleillä junaliikenteen ja lentoliikenteen matkustajamäärä olla aika lähellä toisiaan. Jos ei lennoilla ole isompikin.

Junaliput ovat merkittävästi halvempia vain opiskelijoille ja eläkeläisille. Pohjoisen makuuvaunut ovat kilpailukykyisimpiä auto+junapaketeissa.

Mitenköhän muuten joukkolikennefoorumilla ei ole lentoliikenne osiota? Lentoliikenteen osuus Suomen pitkän matkan joukkoliikenteestä kasvaa koko ajan. On myös hyvin outoa, että matka.fi-palvelussa lentoliikenteen aikataulut eivät ole mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös