Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

Liittynyt
9 Huhtikuu 2006
Viestit
35
Ajattelin tässä, että kun yöjunaliikenne Helsingistä Rovaniemelle kerran on kannattavaa, niin eikös liikenne Helsingistä Tornioon ja Haaparantaan voisi myöskin olla sitä? Kolarin junan voisi pistää kulkemaan Tornion aseman kautta, josta ei varmaan sille koituisikaan kun vain korkeintaan 15minuutin viive, eikös Kolarin junien aikataulut ole kuitenkin aika löysiä? Torniossa osa vaunuista voitaisiin irroittaa ja ne voisivat kulkea rajan yli Ruotsiin. Tämä varmaan edellyttäisi liikennettä Ruotsin puolella Bodeniin ja Luulajaan.
 
lamarjam sanoi:
Ajattelin tässä, että kun yöjunaliikenne Helsingistä Rovaniemelle kerran on kannattavaa, niin eikös liikenne Helsingistä Tornioon ja Haaparantaan voisi myöskin olla sitä? Kolarin junan voisi pistää kulkemaan Tornion aseman kautta, josta ei varmaan sille koituisikaan kun vain korkeintaan 15minuutin viive, eikös Kolarin junien aikataulut ole kuitenkin aika löysiä? Torniossa osa vaunuista voitaisiin irroittaa ja ne voisivat kulkea rajan yli Ruotsiin. Tämä varmaan edellyttäisi liikennettä Ruotsin puolella Bodeniin ja Luulajaan.

Ainakin pysähtymissä Torniossa kannataisi vakavasti harkita. Torniosta Ruotsin puolelle Bodeniin, Luulajaan tai kauemmas liikenne hoituisi ruotsalaisella junalla. Ongelma on kai siinä että Kolarin junat eivät kulje joka päivä ja osaa vuotta liikennöinnissä on tauko.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Ainakin pysähtymissä Torniossa kannataisi vakavasti harkita. Torniosta Ruotsin puolelle Bodeniin, Luulajaan tai kauemmas liikenne hoituisi ruotsalaisella junalla. Ongelma on kai siinä että Kolarin junat eivät kulje joka päivä ja osaa vuotta liikennöinnissä on tauko.
Kolarin junat pysähtyivät Torniossa vielä muutama vuosi sitten. Tietenkään ne eivät houkutelleet matkustajia, koska junat kulkivat niin harvoin. Junan saisi kulkemaan usein, jos vaikkapa Rovaniemen yöjunat kulkisivat Tornion kautta. Tarvitaan vain Tornioon ympyränmuotoinen rautatie, jotta veturia ei tarvitsisi siirtää junan toiseen päähän (tai sitten kääntöpöytä, johon mahtuu koko juna). Haaparannan kautta Kolariin meneviä junia ei kannata kierrättää; helpompaa on ajaa ruotsalaiset junat Tornioon.

Rovaniemen junat ovat suosittuja, sillä Suomi ei lopu Rovaniemelle. Rovaniemen junia käyttävät myös Kemijärvelle, Sallaan ja Utsjoelle menevät. Tornion pysähdys hyödyttäisi vain Tornioon ja Ruotsiin menijöitä.
 
vompatti sanoi:
Kolarin junat pysähtyivät Torniossa vielä muutama vuosi sitten. Tietenkään ne eivät houkutelleet matkustajia, koska junat kulkivat niin harvoin.

Matkustajamääriäkin suurempi syy oli siinä, että Tornion asemalaituri sijaitsi huonossa paikassa matkustajien kannalta. Tämän luin jostain VR:n selitykseksi. En tiedä, miksei asemalaiturin sijaintia muutettu paremmaksi. Kolarin junat voisi laittaa kulkemaan joka päivä, näin kai alun perin oli tarkoituskin tehdä syksystä alkaen, mutta toteutus jäi yhtä puolitiehen kuin Lahden oikoradan taajamajunavuorot.
 
kemkim sanoi:
Tornion asemalaituri sijaitsi huonossa paikassa matkustajien kannalta.
Kolarin junat pysähtyivät Torniossa lyhyelle laiturille, joka ei kai sijainnut ihan asemarakennuksen vieressä vaan jossakin kolmioraiteella. Onko lähes tuhannen kilometrin junamatkalla laiturin sijainnilla suurta merkitystä? Jos laiturin sijainnilla on merkitystä, niin suosittelen lopettamaan Parkanon pysähdykset välittömästi. Junat eivät pysähtyneet Tornion oikeilla matkustajalaitureilla, koska silloin junan kulkusuuntaa olisi pitänyt muuttaa.
 
Hmm... Mielestäni ei ole liikaa jos veturi kiertää junan toiseen päähän Torniossa. Koko junan mittainen kääntöpöytä saattaisi näyttää... no vähintäänkin mahtavalta. :)
 
Kuulin RHK:n taholta pientä huhua lähitulevaisuuden seisakkeesta "Tornio-Itäinen". Yöjunaliikennettä fiksumpaa olisi taajamajunayhdysliikenteen palautus (Oulu-)Kemi-Tornio(-Haparanda) kiskobussein. Osa vuoroista siis ajettaisiin Ouluun esim. pendolinojen yhteysjunina, ja osa Kemiin Rovaniemen suunnan pikajunien yhteysjunina. Vaihto voisi olla joko Laurilassa tai Kemissä.

Ymmärtääkseni on jo tällä hetkellä laillista perustaa EU:n jäsenmaiden välistä liikennettä hoitava VR:stä riippumaton junayritys. Olisiko esim. Oulu-Haaparanta-juna tällainen, vaikka sillä olisi välipysähdyksensä?

Pientä osviittaa välipysähdyksistä saa mm. 25.3. tehdyn PoRhan lättähatturetken aikataulusta, jolloin pysähdykset Oulun ja Haaparannan välillä olivat Haukipudas, Ii, Olhava, Kuivaniemi, Simo, Kemi, Laurila ja Tornio. Lisäksi ainakin Oulun Tuira olisi fiksu paikkupysäkki.
 
ultrix sanoi:
Yöjunaliikennettä fiksumpaa olisi taajamajunayhdysliikenteen palautus (Oulu-)Kemi-Tornio(-Haparanda) kiskobussein. Osa vuoroista siis ajettaisiin Ouluun esim. pendolinojen yhteysjunina, ja osa Kemiin Rovaniemen suunnan pikajunien yhteysjunina.
Niin, nykyisinhän on muotia korvata yöjunat päiväjunilla. Olemassaoleviin yöjuniin ei millään voi lisätä palvelua parantavia pysähdyksiä. :) Jos Rovaniemi-Oulu-junat kiertäisivät Tornion kautta, ei tarvittaisi vaihtoja lainkaan. Jos Rovaniemi-Oulu ja Oulu-Rovaniemi-junilla olisi kohtaus Kemissä, saattaisi tuollainen kiskobussiliikenne olla järkevää.

ultrix sanoi:
Ymmärtääkseni on jo tällä hetkellä laillista perustaa EU:n jäsenmaiden välistä liikennettä hoitava VR:stä riippumaton junayritys.
Laillista on varmasti, mutta matkustajajunaliikenne Suomessa on VR:n monopoli. EU-maiden välinen tavarajunaliikenne on jo vapautunut, ei matkustajajunaliikenne.
 
vompatti sanoi:
Laillista on varmasti, mutta matkustajajunaliikenne Suomessa on VR:n monopoli. EU-maiden välinen tavarajunaliikenne on jo vapautunut, ei matkustajajunaliikenne.
Kerrataanpa rautatielakia taas.

Rataverkon käyttö ja ratakapasiteetti
16 §
Rataverkolle pääsyyn oikeutetut rautatieyritykset ja rautatieyritysten kansainväliset yhteenliittymät

Tämän luvun mukaisesti myönnettyä ratakapasiteettia saavat käyttää seuraavat rautatieyritykset ja rautatieyritysten kansainväliset yhteenliittymät harjoitettavan rautatieliikenteen mukaisesti:

1) Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden välisessä kansainvälisessä rautatieliikenteessä 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettu rautatieyritys tai rautatieyritysten kansainvälinen yhteenliittymä; sekä

2) kotimaisessa tavara- ja henkilöliikenteessä sekä Suomen ja Venäjän välisessä rautatieyhdysliikenteessä Valtionrautateiden muuttamisesta osakeyhtiöksi annetun lain (20/1995) 1 §:ssä tarkoitetun osakeyhtiön rautatieliikennettä harjoittava tytäryhtiö.

...

Olisiko näin ollen siis välipysähdyksetön VR:stä riippumaton matkustajaliikenne Haaparantaan laillista?
 
Itse olen taas ajatellut, että Ruotsin raideleveyden rataa rakennettaisiin kyseisen kolmioraiteen laiturin rinnalle, jolloin Kolarin junista olisi yhteys ruotsalaisten junaan joka lähtisi sitten kohti vaikka Luulajaa.
 
ultrix sanoi:
Olisiko näin ollen siis välipysähdyksetön VR:stä riippumaton matkustajaliikenne Haaparantaan laillista?

Kyllä, mutta välipysähdyksetkin ovat sallittuja. Mutta junalla saisi tehdä vain kansainvälisiä matkoja, eli vaikka juna pysähtyisi Oulussa ja Kemissä, et voi matkustaa niiden välillä, vain Oulusta Ruotsiin tai Kemistä Ruotsiin. Sama systeemihän on Venäjän liikenteen junissa: niillä ei voi tehdä Suomen sisäistä matkaa.
 
Mitäs sitten tapahtuu käytännössä, jos hyppään Helsingissä Repinin kyytiin kourassa lippu Viipuriin, mutta Kouvolassa hyppäänkin junasta?

Eli kääntäen: jos Kemi-Tornio-Hapaaranta -reitillä kulkisi paikallisjuna, ja siinä olisi vaikkapa tasatariffi, niin Kemissä ostettu kertalippu olisi voimassa Haaparantaan asti. Mutta kyydistä voisi hypätä missä vaan, ellei sitten konnari väijy jousipyssyn kanssa väliasemilla poistuvia...

Olen joskus miettinyt duoratikan mahdollisuuksia tuolla reitillä, mutta kun en tunne kaupunkeja ollenkaan enkä ole vaivautunut tutustumaankaan, niin en tiedä, olisiko siinä touhussa mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:
kemkim sanoi:
Matkustajamääriäkin suurempi syy oli siinä, että Tornion asemalaituri sijaitsi huonossa paikassa matkustajien kannalta. Tämän luin jostain VR:n selitykseksi. En tiedä, miksei asemalaiturin sijaintia muutettu paremmaksi. Kolarin junat voisi laittaa kulkemaan joka päivä, näin kai alun perin oli tarkoituskin tehdä syksystä alkaen, mutta toteutus jäi yhtä puolitiehen kuin Lahden oikoradan taajamajunavuorot.

Liekö vaikutusta myös sillä että aikanaan VR:n aikatauluvihossa Tornio-pohjoisen seisakkeella pysähtyvät Kolarin yöjunat eivät olleet lainkaan merkitty (Helsinki-) Kemi-Tornio -yhteyksien aikatauluaukeamalle (jossa oli merkitty vain bussit), vaan ainoastaan Helsinki-Kolari- sesonkijunien aikatauluihin, josta ei kukaan osannut niitä etsiä.

Elmo Allen sanoi:
Kyllä, mutta välipysähdyksetkin ovat sallittuja. Mutta junalla saisi tehdä vain kansainvälisiä matkoja, eli vaikka juna pysähtyisi Oulussa ja Kemissä, et voi matkustaa niiden välillä, vain Oulusta Ruotsiin tai Kemistä Ruotsiin. Sama systeemihän on Venäjän liikenteen junissa: niillä ei voi tehdä Suomen sisäistä matkaa.
Venäjän junien matkustusrajoitukset kotimaan liikenteessä johtuvat täysin erilaisesta poliittisesta tilanteesta kuin mitä Suomen ja Ruotsin välillä vallitsee. Työmaalla kuulin mm että Suomen ja Venäjän välisen rautatietavaraliiikenteen rahtikirjalomakkeiden tekstimuutokset pitää hyväksyttää molempien valtioiden parlamenteissa. Ihan kuin olisi jokin sotatila vielä voimassa maidemme välillä. Ei jummarra.

339-DF sanoi:
Eli kääntäen: jos Kemi-Tornio-Hapaaranta -reitillä kulkisi paikallisjuna, ja siinä olisi vaikkapa tasatariffi, niin Kemissä ostettu kertalippu olisi voimassa Haaparantaan asti. Mutta kyydistä voisi hypätä missä vaan, ellei sitten konnari väijy jousipyssyn kanssa väliasemilla poistuvia...
En minäkään näkisi mitään estettä etteikö näin voisi toimia. Laivaliikennekin toimii pääasiassa noin. Turku-Maarianhamina yhdensuuntainen lippu voi olla kalliimpi kuin risteily Turku-Tukholma-Turku. Kukaan ei estä risteilylipulla matkustajaa jäämästä laivasta pois Maarianhaminassa, vai estääkö. Vai aiheuttaako se mittavia hukkuneiden etsintöjä merialueella?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös