Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

  1. #1

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Ajattelin tässä, että kun yöjunaliikenne Helsingistä Rovaniemelle kerran on kannattavaa, niin eikös liikenne Helsingistä Tornioon ja Haaparantaan voisi myöskin olla sitä? Kolarin junan voisi pistää kulkemaan Tornion aseman kautta, josta ei varmaan sille koituisikaan kun vain korkeintaan 15minuutin viive, eikös Kolarin junien aikataulut ole kuitenkin aika löysiä? Torniossa osa vaunuista voitaisiin irroittaa ja ne voisivat kulkea rajan yli Ruotsiin. Tämä varmaan edellyttäisi liikennettä Ruotsin puolella Bodeniin ja Luulajaan.

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lamarjam
    Ajattelin tässä, että kun yöjunaliikenne Helsingistä Rovaniemelle kerran on kannattavaa, niin eikös liikenne Helsingistä Tornioon ja Haaparantaan voisi myöskin olla sitä? Kolarin junan voisi pistää kulkemaan Tornion aseman kautta, josta ei varmaan sille koituisikaan kun vain korkeintaan 15minuutin viive, eikös Kolarin junien aikataulut ole kuitenkin aika löysiä? Torniossa osa vaunuista voitaisiin irroittaa ja ne voisivat kulkea rajan yli Ruotsiin. Tämä varmaan edellyttäisi liikennettä Ruotsin puolella Bodeniin ja Luulajaan.
    Ainakin pysähtymissä Torniossa kannataisi vakavasti harkita. Torniosta Ruotsin puolelle Bodeniin, Luulajaan tai kauemmas liikenne hoituisi ruotsalaisella junalla. Ongelma on kai siinä että Kolarin junat eivät kulje joka päivä ja osaa vuotta liikennöinnissä on tauko.

    t. Rainer

  3. #3

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Ainakin pysähtymissä Torniossa kannataisi vakavasti harkita. Torniosta Ruotsin puolelle Bodeniin, Luulajaan tai kauemmas liikenne hoituisi ruotsalaisella junalla. Ongelma on kai siinä että Kolarin junat eivät kulje joka päivä ja osaa vuotta liikennöinnissä on tauko.
    Kolarin junat pysähtyivät Torniossa vielä muutama vuosi sitten. Tietenkään ne eivät houkutelleet matkustajia, koska junat kulkivat niin harvoin. Junan saisi kulkemaan usein, jos vaikkapa Rovaniemen yöjunat kulkisivat Tornion kautta. Tarvitaan vain Tornioon ympyränmuotoinen rautatie, jotta veturia ei tarvitsisi siirtää junan toiseen päähän (tai sitten kääntöpöytä, johon mahtuu koko juna). Haaparannan kautta Kolariin meneviä junia ei kannata kierrättää; helpompaa on ajaa ruotsalaiset junat Tornioon.

    Rovaniemen junat ovat suosittuja, sillä Suomi ei lopu Rovaniemelle. Rovaniemen junia käyttävät myös Kemijärvelle, Sallaan ja Utsjoelle menevät. Tornion pysähdys hyödyttäisi vain Tornioon ja Ruotsiin menijöitä.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Kolarin junat pysähtyivät Torniossa vielä muutama vuosi sitten. Tietenkään ne eivät houkutelleet matkustajia, koska junat kulkivat niin harvoin.
    Matkustajamääriäkin suurempi syy oli siinä, että Tornion asemalaituri sijaitsi huonossa paikassa matkustajien kannalta. Tämän luin jostain VR:n selitykseksi. En tiedä, miksei asemalaiturin sijaintia muutettu paremmaksi. Kolarin junat voisi laittaa kulkemaan joka päivä, näin kai alun perin oli tarkoituskin tehdä syksystä alkaen, mutta toteutus jäi yhtä puolitiehen kuin Lahden oikoradan taajamajunavuorot.

  5. #5

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Tornion asemalaituri sijaitsi huonossa paikassa matkustajien kannalta.
    Kolarin junat pysähtyivät Torniossa lyhyelle laiturille, joka ei kai sijainnut ihan asemarakennuksen vieressä vaan jossakin kolmioraiteella. Onko lähes tuhannen kilometrin junamatkalla laiturin sijainnilla suurta merkitystä? Jos laiturin sijainnilla on merkitystä, niin suosittelen lopettamaan Parkanon pysähdykset välittömästi. Junat eivät pysähtyneet Tornion oikeilla matkustajalaitureilla, koska silloin junan kulkusuuntaa olisi pitänyt muuttaa.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  6. #6

    Liittynyt
    12.04.2006
    Viestejä
    15

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Hmm... Mielestäni ei ole liikaa jos veturi kiertää junan toiseen päähän Torniossa. Koko junan mittainen kääntöpöytä saattaisi näyttää... no vähintäänkin mahtavalta.

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Kuulin RHK:n taholta pientä huhua lähitulevaisuuden seisakkeesta "Tornio-Itäinen". Yöjunaliikennettä fiksumpaa olisi taajamajunayhdysliikenteen palautus (Oulu-)Kemi-Tornio(-Haparanda) kiskobussein. Osa vuoroista siis ajettaisiin Ouluun esim. pendolinojen yhteysjunina, ja osa Kemiin Rovaniemen suunnan pikajunien yhteysjunina. Vaihto voisi olla joko Laurilassa tai Kemissä.

    Ymmärtääkseni on jo tällä hetkellä laillista perustaa EU:n jäsenmaiden välistä liikennettä hoitava VR:stä riippumaton junayritys. Olisiko esim. Oulu-Haaparanta-juna tällainen, vaikka sillä olisi välipysähdyksensä?

    Pientä osviittaa välipysähdyksistä saa mm. 25.3. tehdyn PoRhan lättähatturetken aikataulusta, jolloin pysähdykset Oulun ja Haaparannan välillä olivat Haukipudas, Ii, Olhava, Kuivaniemi, Simo, Kemi, Laurila ja Tornio. Lisäksi ainakin Oulun Tuira olisi fiksu paikkupysäkki.
    Sakari Kestinen

  8. #8

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Yöjunaliikennettä fiksumpaa olisi taajamajunayhdysliikenteen palautus (Oulu-)Kemi-Tornio(-Haparanda) kiskobussein. Osa vuoroista siis ajettaisiin Ouluun esim. pendolinojen yhteysjunina, ja osa Kemiin Rovaniemen suunnan pikajunien yhteysjunina.
    Niin, nykyisinhän on muotia korvata yöjunat päiväjunilla. Olemassaoleviin yöjuniin ei millään voi lisätä palvelua parantavia pysähdyksiä. Jos Rovaniemi-Oulu-junat kiertäisivät Tornion kautta, ei tarvittaisi vaihtoja lainkaan. Jos Rovaniemi-Oulu ja Oulu-Rovaniemi-junilla olisi kohtaus Kemissä, saattaisi tuollainen kiskobussiliikenne olla järkevää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Ymmärtääkseni on jo tällä hetkellä laillista perustaa EU:n jäsenmaiden välistä liikennettä hoitava VR:stä riippumaton junayritys.
    Laillista on varmasti, mutta matkustajajunaliikenne Suomessa on VR:n monopoli. EU-maiden välinen tavarajunaliikenne on jo vapautunut, ei matkustajajunaliikenne.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #9
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Laillista on varmasti, mutta matkustajajunaliikenne Suomessa on VR:n monopoli. EU-maiden välinen tavarajunaliikenne on jo vapautunut, ei matkustajajunaliikenne.
    Kerrataanpa rautatielakia taas.

    Rataverkon käyttö ja ratakapasiteetti
    16 §
    Rataverkolle pääsyyn oikeutetut rautatieyritykset ja rautatieyritysten kansainväliset yhteenliittymät

    Tämän luvun mukaisesti myönnettyä ratakapasiteettia saavat käyttää seuraavat rautatieyritykset ja rautatieyritysten kansainväliset yhteenliittymät harjoitettavan rautatieliikenteen mukaisesti:

    1) Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden välisessä kansainvälisessä rautatieliikenteessä 2 §:n 1 kohdassa tarkoitettu rautatieyritys tai rautatieyritysten kansainvälinen yhteenliittymä; sekä

    2) kotimaisessa tavara- ja henkilöliikenteessä sekä Suomen ja Venäjän välisessä rautatieyhdysliikenteessä Valtionrautateiden muuttamisesta osakeyhtiöksi annetun lain (20/1995) 1 §:ssä tarkoitetun osakeyhtiön rautatieliikennettä harjoittava tytäryhtiö.

    ...

    Olisiko näin ollen siis välipysähdyksetön VR:stä riippumaton matkustajaliikenne Haaparantaan laillista?
    Sakari Kestinen

  10. #10
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    135

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Itse olen taas ajatellut, että Ruotsin raideleveyden rataa rakennettaisiin kyseisen kolmioraiteen laiturin rinnalle, jolloin Kolarin junista olisi yhteys ruotsalaisten junaan joka lähtisi sitten kohti vaikka Luulajaa.

  11. #11

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Olisiko näin ollen siis välipysähdyksetön VR:stä riippumaton matkustajaliikenne Haaparantaan laillista?
    Kyllä, mutta välipysähdyksetkin ovat sallittuja. Mutta junalla saisi tehdä vain kansainvälisiä matkoja, eli vaikka juna pysähtyisi Oulussa ja Kemissä, et voi matkustaa niiden välillä, vain Oulusta Ruotsiin tai Kemistä Ruotsiin. Sama systeemihän on Venäjän liikenteen junissa: niillä ei voi tehdä Suomen sisäistä matkaa.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7828

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Mitäs sitten tapahtuu käytännössä, jos hyppään Helsingissä Repinin kyytiin kourassa lippu Viipuriin, mutta Kouvolassa hyppäänkin junasta?

    Eli kääntäen: jos Kemi-Tornio-Hapaaranta -reitillä kulkisi paikallisjuna, ja siinä olisi vaikkapa tasatariffi, niin Kemissä ostettu kertalippu olisi voimassa Haaparantaan asti. Mutta kyydistä voisi hypätä missä vaan, ellei sitten konnari väijy jousipyssyn kanssa väliasemilla poistuvia...

    Olen joskus miettinyt duoratikan mahdollisuuksia tuolla reitillä, mutta kun en tunne kaupunkeja ollenkaan enkä ole vaivautunut tutustumaankaan, niin en tiedä, olisiko siinä touhussa mitään järkeä.
    Viimeisin muokkaaja 339-DF; 12.05.2006 kello 00:02.

  13. #13

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Tornioon ja Haaparantaan yöjunaliikennettä Helsingistä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Matkustajamääriäkin suurempi syy oli siinä, että Tornion asemalaituri sijaitsi huonossa paikassa matkustajien kannalta. Tämän luin jostain VR:n selitykseksi. En tiedä, miksei asemalaiturin sijaintia muutettu paremmaksi. Kolarin junat voisi laittaa kulkemaan joka päivä, näin kai alun perin oli tarkoituskin tehdä syksystä alkaen, mutta toteutus jäi yhtä puolitiehen kuin Lahden oikoradan taajamajunavuorot.
    Liekö vaikutusta myös sillä että aikanaan VR:n aikatauluvihossa Tornio-pohjoisen seisakkeella pysähtyvät Kolarin yöjunat eivät olleet lainkaan merkitty (Helsinki-) Kemi-Tornio -yhteyksien aikatauluaukeamalle (jossa oli merkitty vain bussit), vaan ainoastaan Helsinki-Kolari- sesonkijunien aikatauluihin, josta ei kukaan osannut niitä etsiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen
    Kyllä, mutta välipysähdyksetkin ovat sallittuja. Mutta junalla saisi tehdä vain kansainvälisiä matkoja, eli vaikka juna pysähtyisi Oulussa ja Kemissä, et voi matkustaa niiden välillä, vain Oulusta Ruotsiin tai Kemistä Ruotsiin. Sama systeemihän on Venäjän liikenteen junissa: niillä ei voi tehdä Suomen sisäistä matkaa.
    Venäjän junien matkustusrajoitukset kotimaan liikenteessä johtuvat täysin erilaisesta poliittisesta tilanteesta kuin mitä Suomen ja Ruotsin välillä vallitsee. Työmaalla kuulin mm että Suomen ja Venäjän välisen rautatietavaraliiikenteen rahtikirjalomakkeiden tekstimuutokset pitää hyväksyttää molempien valtioiden parlamenteissa. Ihan kuin olisi jokin sotatila vielä voimassa maidemme välillä. Ei jummarra.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Eli kääntäen: jos Kemi-Tornio-Hapaaranta -reitillä kulkisi paikallisjuna, ja siinä olisi vaikkapa tasatariffi, niin Kemissä ostettu kertalippu olisi voimassa Haaparantaan asti. Mutta kyydistä voisi hypätä missä vaan, ellei sitten konnari väijy jousipyssyn kanssa väliasemilla poistuvia...
    En minäkään näkisi mitään estettä etteikö näin voisi toimia. Laivaliikennekin toimii pääasiassa noin. Turku-Maarianhamina yhdensuuntainen lippu voi olla kalliimpi kuin risteily Turku-Tukholma-Turku. Kukaan ei estä risteilylipulla matkustajaa jäämästä laivasta pois Maarianhaminassa, vai estääkö. Vai aiheuttaako se mittavia hukkuneiden etsintöjä merialueella?

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.05.2006 kello 11:50. Syy: korjattu lainauksia

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Uusi yövuoro U643N Helsingistä alkaa liikennöidä 10.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.06.2011, 09:50
  2. HSL: I-juna klo 20.21 Helsingistä muuttuu N-junaksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.12.2010, 13:30
  3. HSL: Z-juna Helsingistä Lahteen 14.17 peruttu
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.09.2010, 13:30
  4. Kuva Helsingistä ja Google-kääntäjä
    kirjoittanut Albert foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 13.12.2009, 23:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •