Tästä läheltä piti tilanteesta ei ole ollut täällä mitään juttua.
Metro.fi
Yle.fi
Metro-lehti 27.03.2015 sanoi:Onnettomuustutkintakeskus on käynnistänyt tutkinnan tapauksesta, jossa Riihimäeltä Helsinkiin matkalla ollut R-paikallisjuna ajoi Hyvinkään asemalle tullessaan vaihteeseen suurella ylinopeudella.
Tapaus sattui 18. maaliskuuta kello 14:58.
"Tarkkaa arviota ylinopeudesta ei tässä vaiheessa ole, koska emme ole vielä saaneet käyttöömme kulunrekisteröintilaitteen tietoja", kertoo raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö, joka toimii tapauksen tutkinnanjohtajana.
Junan käyttämän raiteen nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, mutta Värttiön mukaan junan vauhti oli merkittävästi tämän yli sen ajaessa vaihteeseen.
Tapausta tutkivalla ryhmällä ei ole toistaiseksi tietoa ylinopeuden syystä.
"Tartuimme tähän, koska aina kun juna ajaa ylinopeutta vaihteeseen, seuraa suistumisvaara. Tällaisia ei ole sattunut aiemmin joten katsomme, olisiko tapauksen tutkimisesta turvallisuushyötyä", Värttiö sanoo.
Kyseissä junassa oli hänen mukaansa kaksi SM4-tyyppistä yksikköä. Tapahtumahetkellä R-junan kyydissä oli alle sata matkustajaa. Kukaan heistä ei loukkaantunut tapauksessa.
Tutkintaryhmä on vasta aloittanut tapauksen tutkinnan. Tavoitteena on saada tutkinta valmiiksi kolmen kuukauden sisällä.
"Tämä on normaalia lyhempi aika, mikä johtuu siitä, että kyseessä oli vaaratilanne, ei onnettomuus."
Värttiön lisäksi tutkintaryhmään kuuluvat Sirkku Laapotti ja jäseniksi psykologian tohtori Anna-Maria Teperi ja veturinkuljettaja (eläk.) Ilkka Noranta.
Metro.fi
YLE.fi 01.04.2015 sanoi:R-junan aiheuttama vaaratilanne Hyvinkään ratapihalla paljasti suuria ongelmia junien kulunvalvontajärjestelmässä.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kulunvalvonnan toimivuus joudutaan pohtimaan tarkasti uudelleen.
– Suomalaisen junaliikenteen turvallisuuden varmistamisessa keskeisin tekninen apuväline on tämä junien automaattinen kulunvalvonta, painottaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.
Paikallisjunan aiheuttama vaaratilanne toi esille myös inhimillisen tekijän, koska junankuljettaja saattaa unohtaa tai jättää tahallaan kulunvalvonnan kytkemättä päälle.
Riihimäen ja Hyvinkään välillä tapahtuneen vaaratilanteen johtopäätöksiä aletaan vetää parin viikon päästä.
– On selvää että tähän kulunvalvontajärjestelmään tulemme kohdistamaan suosituksia, uskoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.
Junankuljettaja ei toistaiseksi aja
Automaattinen kulunvalvontajärjestelmä tietää junan nopeuden ja sen kuinka kukin junatyyppi jarruttaa. Järjestelmä myös haistaa käyttää kuljettaja itse jarruja. Jos kuljettaja ajaa ylinopeutta niin laitteisto varoittaa kuljettajaa. Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen, aloittaa laitteisto itse jarrutuksen.
Lautakunnallekin on tullut yllätyksenä se että järjestelmän kytkee päälle junankuljettaja lähtiessään liikkeelle.
– Pitää paikkansa. On iso ongelma, että tämä on yhden ihmisen toiminnan ja ratkaisun varassa. Päätöksenteko on hirveän pienissä käsissä, kuvailee Nurmi.
Onnettomuustutkintakeskus aloitti R-junan aiheuttaman vaaratilanteen tutkinnan omatoimisesti viime viikolla. Keskus kiinnostui tapauksesta, koska se uskoo että onnettomuudesta saadaan ilmi merkityksellistä turvallisuustietoa.
VR:n turvallisuusjohtaja Jari Hankalan mukaan yhtiö tekee yhteistyötä lautakunnan kanssa tapauksen selvittämisessä.
– Tähän mennessä olemme varmistaneet sen, että tämä kuljettaja ei aja eli hänet on turvaamistoimenpiteenä otettu pois liikenteestä.
Muutoin Jari Hankala on vaaratilanteesta varsin niukkasanainen.
Yle.fi