Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Käännettäisiinkö metro tai pikaratikka ylösalaisin?

  1. #1

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Käännettäisiinkö metro tai pikaratikka ylösalaisin?

    Wuppertalissa (noin 360.000 asukasta) kuljetaan tällaisella:

    http://www.wuppertaler-schwebebahn.d...l/fs_start.htm

    Mikä sitten olisi tuolle hyvä suomenkielinen nimitys? Riippuva juna? Kuvia on lisää täällä:

    http://www.zorpia.com/cgi/album.cgi?318504

    Tuollaisessa rakenteessa on nähdäkseni muutama selvä etu perinteiseen, maassa makaavilla kiskoilla kulkevaan raidekulkuneuvoon:

    Voidaan rakentaa myös sinne, missä "ei ole tilaa", eli olemassa olevien teiden yms. päälle. Jopa (matalien) rakennusten yli voidaan mennä.

    Helppo toteuttaa todella matala lattia ja kynnyksetön sisäänkäynti.

    Yliajo-onnettomuusvaara olematon. Alle voidaan aina jättää riittävästi tilaa siltä varalta että joku pöljä keksii haahuilla "radalla".

    Talviolosuhteet (lumi, jää) eivät aiheuta ongelmia.

    Entäs huonot puolet? Varmaan niitäkin on, kun nämä ovat kai melko harvinaisia.

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Käännettäisiinkö metro tai pikaratikka ylösalaisin?

    Huonona puolena on tietysti kallis hinta, joka seuraa siitä että rata tarvitsee kaikkialla rakentaa siltaa vastaavien kannakerakennelmien varaan.

    Sitten pitääkin kysyä, saadaanko sen hinnan vastineeksi mitään, mitä ei saavuteta perinteisellä ratkaisulla. Minä en keksi mitään. Kaikki edellisessä viestissä luetellut mahdollisuudet ovat myös tavallisilla silloilla kulkevilla junilla, metroilla ja raitiovaunuilla.

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Käännettäisiinkö metro tai pikaratikka ylösalaisin?

    Riippuradoilla on pari aivan ehdotonta valttikorttia: maisemat, näyttävyys ja radan houkuttelevuus turistien kannalta (lisätuloja kaupungin taloudelle!). Käytännön hyödyt jäävät haittoihin nähden vähäisiksi.
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pori-Kokemäki -nauhakaupungille pikaratikka?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 10.09.2013, 16:11
  2. Charleroin esimetro / pikaratikka
    kirjoittanut MCW foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 09.03.2012, 00:09
  3. Tampereen pikaratikka: tunneliin vai maan päälle?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 319
    Viimeisin viesti: 20.09.2009, 10:21
  4. Århusin pikaratikka : uusi nettisivu
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.11.2005, 00:08
  5. Miksi pikaratikka?
    kirjoittanut KMT foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 16.09.2005, 08:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •