Pisararata

Liittynyt
10 Heinäkuu 2005
Viestit
275
Yritin netistä etsiä tarkempaa tietoa kaavaillun "pisararadan" linjauksesta tuloksetta. Muistelen lukemieni lehtiartikkeleiden perusteella, että reitti kulkisi kuitenkin metron tapaan louhituissa tunneleissa eli olisi kallis rakentaa ja niin muodoin toteutunee joskus hamassa tulevaisuudessa, jos silloinkaan. Olisikohan paljon edullisempaa rakentaa suoraan olemassa olevan tien/kadun alle? Mielessäni on lähinnä Mannerheimintie, jos vaikka sieltä saisi kiskoliikenteen maan alle ja lisää kaistoja autoille ja kevyelle liikenteelle.
 
Harri Turunen sanoi:
Yritin netistä etsiä tarkempaa tietoa kaavaillun "pisararadan" linjauksesta tuloksetta. Muistelen lukemieni lehtiartikkeleiden perusteella, että reitti kulkisi kuitenkin metron tapaan louhituissa tunneleissa eli olisi kallis rakentaa ja niin muodoin toteutunee joskus hamassa tulevaisuudessa, jos silloinkaan.
Ideahan oli rakentaa kutakuinkin Pasila-Töölö-Kamppi-Kolmen Sepän aukio-Hakaniemi-Pasila linjauksen mukaan kulkenut maanalainen lähijunarata Helsingin keskustan alle. Ilmeisesti tälle radalle olisi tarkoitus sitten laittaa kulkemaan M-, A-, I-tyyppiset lyhyen matkan paljon YTV-alueen lähiöissä pysähtyvät lähijunat? Viime aikoina kuitenkin lehtikirjoituksissa on mielestäni ollut enemmän esillä vaihtoehto, jossa metro vedettäisiin Pasilasta Töölön kautta Kamppiin ja sieltä keskustan alitse aina Laajasaloon saakka, joka toteutuessaan kumoaisi tämän pisararadan tarpeen.

Kampissahan on nykyisten metrolaiturien alapuolella jo puoliksi tehdyt laiturialueet valmiina, jotka varmasti palvelevat kumpaakin ed.mainituista suunnitelmista näiden mahdollisesti toteutuessa.
 
Harri Turunen sanoi:
Olisikohan paljon edullisempaa rakentaa suoraan olemassa olevan tien/kadun alle? Mielessäni on lähinnä Mannerheimintie, jos vaikka sieltä saisi kiskoliikenteen maan alle ja lisää kaistoja autoille ja kevyelle liikenteelle.

Tuskin olisi halvempaa. Kadun avaaminen ja sen alle rakentaminen on pitkällistä ja hidasta hommaa, joka aiheuttaa rajua haittaa pinnalla. Vastaavasti pysäkeistä saadaan tosin järkevän hintaisia.

Peruskallioon louhittu tunneli on edullinen rakentaa ja haittaa elämää pinnalla varsin vähän. Asemat ovat kuitenkin kalliita rakentaa, joten niitä tulee vähän.

Pisaran tapauksessa kyse on lähijunista, joten kaavaillut kolme asemaa keskustan alueella riittäisivät luultavasti ihan hyvin. Yksi Oopperan kohdalle, yksi keskustaan ja yksi Hakaniemeen. Ensi vaiheessa Töölön asema saattaisi tosin olla pelkkä varaus ja joissain suunnitelmissa pohdittiin myös neljättä asemaa Alppilaan.

Helsingin keskustassa ei ole mainittavaa tarvetta kasvattaa autoliikenteen tilaa pinnalla. Liikenteen ruuhkaisuus on jokseenkin vakio, mutta liikenteen määrä on tilan funktio. Liikenteen lisäämiseen tuskin löytyy haluja. Jos jotain maan alle viedään, ensisijainen vaihtoehto on minusta aina autoliikenne. Joukkoliikenne palvelee parhaiten pinnalla ja on siellä mukavinta käyttää. Pitkämatkaisempi ja raskaampi raideliikenne voidaan viedä maan alle toimivuus- ja kustannussyistä.
 
738 sanoi:
Ideahan oli rakentaa kutakuinkin Pasila-Töölö-Kamppi-Kolmen Sepän aukio-Hakaniemi-Pasila

Pasila - Töölö (Stadion/Ooppera) - Keskusta (Forum/Makkaratalo) - Hakaniemi - (Alppila) - Pasila.

Rata olisi varsinkin keskustassa syvälle louhittu kalliotunneli. Keskustan asemalle on laajat kiinteistöliittymävaraukset suunnilleen Rautatieasemalta Stockmannille asti. Hakaniemessä olisi vaihto nykyiseen metroon, joskin vaihto olisi tietysti pidemmän kävelyn kautta mahdollinen myös keskustassa. Töölössä olisi vaihto mahdolliselle toiselle metrolinjalle.

Töölön metro ja Pisara eivät sinänsä sulje toisiaan pois koska ne palvelevat eri kohderyhmiä. Toisaalta molemmat hankkeet ovat kalliita, joten jonkinlainen yhdistelmäratkaisu on pidemmällä tähtäimellä täysin mahdollinen.

Yksi mahdollinen skenaario olisi Pisaran palvelualueen laajentaminen esimerkiksi haaralla Töölöstä Meilahden kautta Huopalahteen ja voimakkaampi panostaminen pintaratikoihin, jolloin Töölön metron tarve poistuisi. Käytännössä näin ei käyne ainakaan nykyisessä suunnitteluilmapiirissä.
 
late sanoi:
Yksi mahdollinen skenaario olisi Pisaran palvelualueen laajentaminen esimerkiksi haaralla Töölöstä Meilahden kautta Huopalahteen ja voimakkaampi panostaminen pintaratikoihin, jolloin Töölön metron tarve poistuisi. Käytännössä näin ei käyne ainakaan nykyisessä suunnitteluilmapiirissä.

Niin, ei tosiaan käyne. Mutta olisi hyvä jos kävisi. Jos siis raskasta raideliikennettä ylipäätään on lisättävä. Toinen metrolinja vaatii joka tapauksessa uudesta varikosta lähtien kaikki mahdolliset investoinnit, eikä projektille muutoinkaan pitäisi olla mitään tarvetta. Sitä halutaan kuitenkin koska:

1. Erinäisistä syistä Espooseen ei saada metroa tai muutakaan raideratkaisua. Osittain syynä on Helsingin haluttomuus ajatella muuta kuin nykymetron kaltaista jatketta. Espoolle ei välttämättä silti kelpaisi mikään Rotterdamin tai Oslon mallin tapainen, jossa sama kalusto liikennöisi ajojohtovirralla esikaupungeissa, ja rata olisi halvemmin rakennettavissa.
2. Kuitenkin Helsingin liikennesuunnittelu tahtoo pääkaupungista nimenomaan aidon metrocityn eikä ratikkaverkon kehittämistä, joten jonnekin metrorataa on pakko änkeä, oli tarvetta tai ei.
3. Pisara-radan ongelmana on mm. VR:n hinnoittelu. Osaltaanhan kyseessä on tulonsiirto YTV:ltä valtiolle liikenteen tukiaisten vaihtuessa VR:n voitoksi ja edelleen valtion nostamaksi osingoksi. Ja pääkaupunkiseudun kunnat nimenomaan haluaisivat valtiolta lisää rahoitusta, ennemmin kuin maksumiehen roolia itselleen.
 
JE sanoi:
2. Kuitenkin Helsingin liikennesuunnittelu tahtoo pääkaupungista nimenomaan aidon metrocityn eikä ratikkaverkon kehittämistä, joten jonnekin metrorataa on pakko änkeä, oli tarvetta tai ei.
Itse pyrin välttämään meille suomalaisille kovin tavanomaista joko - tai -ajattelua ja soveltamaan sen sijaan sekä - että -ajattelua. Viimeksi mainittu näkyy onneksi olevan Helsinginkin kanta. Laajoista metrovisioista huolimatta ratikkakin elää ja voi hyvin Varioiden ongelmien tosin piinatessa. Vajaa vuosi sitten saatiin käyttöön Arabianrannan laajennus ja uusia laajennuksia visioidaan kovastikin; pian tulee linja 9 ja ehkä myös Simonkadun - Kampin linjaus. Entisille satama-alueille visioidaan kovastikin juuri ratikkapohjaisia joukkoliikenneratkaisuja. Kaikkien edellä kerrottujen valoisien asioiden lisäksi on mahdollista, että JOKERI olisi vielä jonain kauniina päivänä oikea pikaratikka.
 
738 sanoi:
Kampissahan on nykyisten metrolaiturien alapuolella jo puoliksi tehdyt laiturialueet valmiina, jotka varmasti palvelevat kumpaakin ed.mainituista suunnitelmista näiden mahdollisesti toteutuessa.

Puoliksi tehdyt laiturialueet valmiina? Kaikkea sitä tulee vastaan... :shock:
 
Bussiterminaali sanoi:
738 sanoi:
Kampissahan on nykyisten metrolaiturien alapuolella jo puoliksi tehdyt laiturialueet valmiina, jotka varmasti palvelevat kumpaakin ed.mainituista suunnitelmista näiden mahdollisesti toteutuessa.

Puoliksi tehdyt laiturialueet valmiina? Kaikkea sitä tulee vastaan... :shock:
Onhan Hakaniemessäkin nykyisen aseman länsipuolella tilat laajennukselle. Järkevämpää nuo on ollut tehdä puolivalmiiksi heti alun pitäen, kuin että alettaisiin joskus aloittamaan melkein alusta se laajennus.
 
Bussiterminaali sanoi:
Puoliksi tehdyt laiturialueet valmiina? Kaikkea sitä tulee vastaan... :shock:
Asiahan on jo pitkään elänyt huhuissa, mutta yleiseen tietoisuuteen se tuli viimeistään Hesarin hiljattaisesta artikkelista (ja tod.näk. siitä on kirjoiteltu myös muuallakin/aiemminkin) aiheeseen liittyen. Tuon artikkelin perusteella kyseessä on siis lähinnä valmiiksi louhittu tunneli johon tämä asema voidaan tehdä.


Vaikka pisararadalla ja suunnitellulla Laajasalo-Katajanokka-Senaatintori-Erottaja-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Viikki metrolla onkin osin eri kohderyhmät, on mielestäni molempien vaihtoehtojen toteuttaminen tarpeetonta, koska näiden kahden suunnitelman asemat ovat mielestäni liian päällekäisiä. Mikäli vaihtomahdollisuus metron ja lähijunan välille Pasilassa toteutetaan sujuvasti ei erillistä keskustaan vievää lähijunarataa tarvita. Tällöin ei mielestäni välttämättä edes kaikkia lähijunia edes tarvitsisi ajaa Rautatieasemalle saakka.

Pisararata olisi nerokas idea, mikäli metroa ei olisi koskaan rakennettu, vaan Helsingin raideliikenne keskustan alapuolella, ja Itä-Helsinkiin olisi ratkaistu lähijunilla, jolloin olisi saatu hieman esimerkiksi Saksan S-bahn junia muistuttuva lähijunaverkko pk-seudulle.
 
rattivaunu sanoi:
Onhan Hakaniemessäkin nykyisen aseman länsipuolella tilat laajennukselle. Järkevämpää nuo on ollut tehdä puolivalmiiksi heti alun pitäen, kuin että alettaisiin joskus aloittamaan melkein alusta se laajennus.

738 sanoi:
Bussiterminaali sanoi:
Puoliksi tehdyt laiturialueet valmiina? Kaikkea sitä tulee vastaan... :shock:
Asiahan on jo pitkään elänyt huhuissa, mutta yleiseen tietoisuuteen se tuli viimeistään Hesarin hiljattaisesta artikkelista (ja tod.näk. siitä on kirjoiteltu myös muuallakin/aiemminkin) aiheeseen liittyen. Tuon artikkelin perusteella kyseessä on siis lähinnä valmiiksi louhittu tunneli johon tämä asema voidaan tehdä..

Helsingin metrostahan löytää näköjään kaikkea kivaa/salaperäistä/synkkää/mystistä...
Leppäsuolla satamaradan kupeesta lähtevä pystykuilu kampin kääntöraiteille. Hakaniemen ja Kampin valmistumattomat laajennukset. Ja kolme kappaletta turvareittejä metrotunneleihin(luki jossain vkl:n hesarissa misssä oli juttua metron automatisoinnista). Niistä maininnut henkilö ketä haastateltiin ei kertonut sijaintia näille tunneleille.

Kerran olen nähnyt tuossa Junatien bussipysäkin(Itäkeskuksen suuntaan) kohdalla olevan nosto-oven avoinna ja siitä lähti tunneli viettämään jyrkästi alas. Metrotunnelit taitavat siinä suoraan alapuolella mennä...
 
738 sanoi:
Pisararata olisi nerokas idea, mikäli metroa ei olisi koskaan rakennettu, vaan Helsingin raideliikenne keskustan alapuolella, ja Itä-Helsinkiin olisi ratkaistu lähijunilla, jolloin olisi saatu hieman esimerkiksi Saksan S-bahn junia muistuttuva lähijunaverkko pk-seudulle.
S-Bahn -kalustoahan meillä onkin jo olemassa. :D
(Verratkaa HKL:n M200 -metrojunia ja S-Bahn Berlin GmbH:lla käytössä olevaa BR481 -sarjaa...)

Nykyinen lähijunaliikenne on varsin toimivaa, mutta valitettavasti siitä ei saada ehkä parasta hyötyä irti niin kauan kun kaikki lähijunalinjat ovat Helsingin asemalle päättyviä linjoja. Keskustan läpi kulkevat junalinjat olisivat paljon joustavampia, kun keskustankin alueella olisi useampi (pienempikin) asema, jolloin Helsingin Päärautatieaseman kuormitusta voitaisiin vähentää. Päärautatieaseman kuormituksen vähentäminenkään ei olisi pakollista, mutta muiden kantakaupungissa sijaitsevien asemien avulla saataisiin lisää potentiaalisia lähijunan käyttäjiä kävelymatkan päähän juna-asemasta. Samoin Pisara -radan myötä Linnunlaulun kallioita ei tarvitsisi louhia enää ollenkaan lisäraiteiden rakentamisen takia. Jos lisäraiteita nyt enää rakennetaankaan - ja jos Linnunlaulussa on enää mitään louhittavaakaan...
 
JE sanoi:
2. Kuitenkin Helsingin liikennesuunnittelu tahtoo pääkaupungista nimenomaan aidon metrocityn eikä ratikkaverkon kehittämistä, joten jonnekin metrorataa on pakko änkeä, oli tarvetta tai ei.
Helsigissä on sillä tavoin hassu tilanne, että liikennesuunnittelua harrastetaan kahdessa paikassa ja vähän eri hengessä. HKL:llä on oma suunnittelutoimisto, joka on entinen metrotoimisto. Kaupunkisuunnitteluvirastolla on liikennesuunnitteluosasto, jossa autoliikenteen ohella suunnitellaan myös joukkoliikennettä. Kun on pakko, koska se vaikuttaa kaavoitukseen. Nämä kaksi liikennesuunnittelijaa eivät aina ole ihan samoilla linjoilla.

Laajasalon "metrosta" on suunnitelma, jota julkisuus tuntuu pitävän vakan alla. Se liittyy Kruunuvuorenrannan rakentamiseen. On näet suunniteltu ja laskettu, että Katajanokalta meren yli Kruunuvuorenrantaan rakennettava raideliikennesilta tulisi käytännössä ilmaiseksi aiheuttamansa kiinteistöjen arvonnousun vuoksi.

Asiaa käsiteltiin alueen kaavoitusperiaatteiden yhteydessä kesäkuun alussa Kaupunkisuunnittelulautakunnassa, ja sillasta on olemassa erinomainen raportti, jonka voi pyytää Kaupunkisuunnitteluvirastolta. Raportin nimi on Kruunuvuorenrannan joukkoliikennejärjestelmien vertailu ja se on päivätty 10.5.2005.

Olen tehnyt aiheesta www-sivun osoitteessa http://www.kaupunkiliikenne.net/kruunu.html

Lyhyesti sillasta: Sillan ajatus on olla käytännössä toteuttamiskelpoinen tapa liittää Kruunuvuorenranta joukkoliikenteellä keskustaan, kuten yleiskaavassa on päätetty. Silta tehdään raitioliikenteelle, mutta se tekisi mahdolliseksi myös metron. Merenalainen metrotunneli on osoittautunut erittäin kalliiksi ja ehkä jopa mahdottomaksi merenpohjan maaperäolosuhteiden vuoksi. Tunnelia harkittaisiin vain siinä tapauksessa, että Santahaminaan tehtäisiin 50.000 - 100.000 asukkaan lähiö.

Antero
 
No entäs puolikuu sitten?

Pisarasta /U-metrosta on 1970-luvulta asti esitetty erilaisia ratkaisuja. Kaikkein riisutuin olisi kulkenut nykyistä yksiraiteista satamarataa pitkin , sukeltanut Eirassa tunneliin ja noussut maan pintaan Linnunlaulussa. Eksoottisinta oli se, että yksiraiteisella radalla olisi ollut vakio kiertosuunta!

Yhdessä ehdotuksesssa Pisara on ollut osa Tallinnaan johtavaa rautatietunnelia.

Yksi uusimpia ehdotuksia oli vain Pasilaa ja päärautatieasemaa yhdistävä lenkki, eli pääaseman laiturit olisi ollut maan alla itä-länsisuunnassa. Tämän tarkoitus ei ollut luoda uusia junareittejä, vaan saada henkilöratapiha pois Töölönlahden puistoaluetta pilaamasta, ja esitettiin pari vuotta sitten vaihtoehtona kaikkea Töölönlahden rakentamista ja musiikkitalosuunnitelmia vastaan.

Mutta jos maan alle mennään voidaan käytännössä toteuttaa millaisia vaihtoehtoja tahansa. Tämän viimeiksimainitun vaihtoehdon jatkokehitelmä olisi, jos päärautatieaseman laiturit rakennettaisiin maan alle Töölönlahden ja Kampin välille, ja rata sukeltaisi tunneliin Linnunlaulussa ja jatkuisi maanalaisena Ruoholahteen/Lauttasaareen, ja maanpäällisenä Länsiväylän maastokäytävässä Kirkkonummelle, jossa se yhtyisi Rantarataan. Yhdistävä lyhyempi lenkki rakennettaisiiin Kehäykköstä pitkin Keilaniemen ja Leppävaaran välille. Tällöin suuri osa kaukojunista voisi ajaa Helsingin läpi, esim Tampereen tai Kouvolan suunnasta Turkuun, tai jos päätyvät Helsinkiin, palata joko lähtöpisteeseen tai mennä Ilmalan varikolle tuota kehäykkösen suuntaista yhdysrataa pitkin. Tällä "puolikuu"-radalla olisi paikallisjunaliikennettä aivan kuten muilla kaupunkiradoilla. Rata rakennettaisiin länsimetron sijaan ja rahoitettaisiin 50% valtion budjetista, aivan kuten Martinlaakson rata aikoinaan rakennettiin pohjoisen metron sijaan.

Tietysti tämä on silkkaa utopiaa, mutta jos eri vaihtoehtoja haluaa tutkia Pisaralle, niin tässä on yksi.
 
Rattivaunu sanoi:
Itse pyrin välttämään meille suomalaisille kovin tavanomaista joko - tai -ajattelua ja soveltamaan sen sijaan sekä - että -ajattelua. Viimeksi mainittu näkyy onneksi olevan Helsinginkin kanta. Laajoista metrovisioista huolimatta ratikkakin elää ja voi hyvin Varioiden ongelmien tosin piinatessa. Vajaa vuosi sitten saatiin käyttöön Arabianrannan laajennus ja uusia laajennuksia visioidaan kovastikin; pian tulee linja 9 ja ehkä myös Simonkadun - Kampin linjaus. Entisille satama-alueille visioidaan kovastikin juuri ratikkapohjaisia joukkoliikenneratkaisuja. Kaikkien edellä kerrottujen valoisien asioiden lisäksi on mahdollista, että JOKERI olisi vielä jonain kauniina päivänä oikea pikaratikka.

Niin. Oma kommenttini oli tietysti kieltämättä kärjistetyn on-off-ajattelun helmiä. Eikä kaupunki varta vasten pyri synnyttämään vastakkainasettelua. Mutta vaikka kokonaisvaltaisena ratkaisuna Helsingin liikenteen ongelmiin on ehditty esitellä niin keskustatunnelia kuin Töölön metroakin, raitioteiden kehittäminen ei tähän sarjaan ole kelvannut. Ratikkaverkkoakin tietysti laajennetaan, ja suunnitelmia aina on. Viime vuosina laajennukset ovat kuitenkin olleet vähäisiä linjojen justeerauksia, eikä vakavasti ole harkittu miten esim. investointi Töölön metrolinjaan olisi vältettävissä harkituin investoinnein raitioteihin. Pikaraitiotiet Haagaan ja Munkkivuoreen, paremmat liikennevaloetuisuudet ja mahdollisesti toinen reitti keskustaan Topeliuksenkatua pitkin olisivat olennaisia parannuksia, ja jopa mahdollisuuksien rajoissa.
 
Re: No entäs puolikuu sitten?

R.Silfverberg sanoi:
Tietysti tämä on silkkaa utopiaa, mutta jos eri vaihtoehtoja haluaa tutkia Pisaralle, niin tässä on yksi.

Mielenkiintoisia vaihtoehtoja olivatkin! Ne nopeuttaisivat liikennettä oikeasti. En nyt ihan utopiana näkisi, nimittäin myymällä ratojen päälle rakennusoikeutta, kustantaisi huomattavan osan hankkeista. Itsekin olen jo pidempään miettinyt, kuinka hehtaari kaupalla keskustan ydinalueita kannattaa pitää ratapihana. Erittäin harvoin kaikilla raiteilla on edes yhtä junaa. Toisaalta näkisin, että Suomen ykkösasemarakennus muodostaa "paraatioven" Helsinkiin ja olisi hyvä, että edes muutama raide tulisi maanpäällitse keskustaan: esim. pohjois-eteläsuuntaiset kaukojunat ja lentokentältä tuleva juna. Luotijunat voisivat sitten liikennöidä Turusta Helsingin aseman ali aina Moskovaan asti. :)
 
Takaisin
Ylös