Pisararata

Yle kertoo tarkemmin Väylän selvityksen tuloksista: Vaikka kaikki vaadittavat varikko- ja muut toimenpiteet toteutettaisiin, niin Pisaran toteutuminen aiheuttaisi massiivisia ongelmia lähijunaliikenteen täsmällisyydelle ilman ajantasauksen merkittävää lisäämistä, mikä taas tekisi matka-ajoista älyttömän pitkiä.

Lisäksi hankkeen kustannusarvio on paisunut kuin pullataikina. Pisaran ja vaadittavien toimenpiteiden hintalappu on 1,6-1,8 miljardia euroa.

Yle tekee vertailua jo Länsimetron kustannuksiin, joskin se on epäreilua kun sen jatkeen kustannukset ovat samassa luokassa Pisaran kanssa ja siinä on tehty säästöjä laiturien lyhennyksen kanssa.
 
Onko pohdittu ns. kevytratkaisua tähän päärautatieaseman kapasiteettiongelmaan? Pisaran sijasta rakennettaisiin Pasila-Helsinki tunneli ja maan alle pääteasema. Syvällehän se varmaan pitäisi rakentaa metron vuoksi, mutta vaihdolliset juna-metro matkat helpottuisivat. Tai sitten tunneli loppuisi, ennen kuin metron tunneli tulisi etelässä vastaan.
Syvälle menevä versio auttaisi tihentämään vuorovälejä siten, että olisi mahdollista rakentaa metrolle tyypillinen kääntöraide.

Lisäys: syvällähän se tunneli olisi muutenkin, kun risteää metron kanssa alkuperäisessäkin suunnitelmassa.
 
Pisara on kaupunkikehityshanke, joka mm. mahdollistaa keskustan laajenemisen Hakaniemeen ja Töölön suuntaan, sekä on edellytys kantakaupungin nykyisen bussirallin tappamiselle.

Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.
 
Luin selvityksen läpi ja se näyttää siltä että se on tehty Pisara-radan torjumiseksi. eli on etsitty kaikki mikää puhuu hanketta vastaan. Liikenteen häiriöitä selvityksessä selvästi ylikorostetaan.

Meillä on tässä hyvässä muistissa hanke, jonka riskianalyysiin ei panostettu ihan sillä tavalla kuin olisi pitänyt. Minusta on positiivista, että nyt panostetaan. Pisaran kanssa ei työnnetä päätä pensaaseen.

Jotta et käsitä väärin: minä tykkään Pisara-hankkeesta. Nykyinen lähijunasysteemi, jossa pääteasemat sijaitsevat poskettoman kaukana kaikesta, Töölönlahdella ja Kaisaniemen puistossa, on surkeaa palvelua. Aika paljon voi maksaa siitä, että junat jakelevat väen paremmin keskustaan. Mutta aika paljon ei ole sama asia kuin "piikki auki".

Tässä kohtaa kannattaisi selvittää se laajempi Pisara kaikessa rauhassa, saada sille hintalappu ja pohtia sitten, onko perusteltua tehdä jompikumpi.

Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.

Tämä kiteyttää tuon hankkeen aika hyvin. Itse idea on jees, mutta hinta alkaa olla aika vaikeasti perusteltavissa.
 
Onko pohdittu ns. kevytratkaisua tähän päärautatieaseman kapasiteettiongelmaan? Pisaran sijasta rakennettaisiin Pasila-Helsinki tunneli ja maan alle pääteasema. Syvällehän se varmaan pitäisi rakentaa metron vuoksi, mutta vaihdolliset juna-metro matkat helpottuisivat. Tai sitten tunneli loppuisi, ennen kuin metron tunneli tulisi etelässä vastaan.
Syvälle menevä versio auttaisi tihentämään vuorovälejä siten, että olisi mahdollista rakentaa metrolle tyypillinen kääntöraide.

Lisäys: syvällähän se tunneli olisi muutenkin, kun risteää metron kanssa alkuperäisessäkin suunnitelmassa.

Jotta radalla olisi positiivista vaikutusta junaliikenteeseen, sen pitää ohittaa Pasila. Ja kun ollaan kerta tunnelia kaivamassa, ei ole mitään syytä viedä sitä edes Pasilaan tai päärautatieasemalle. Sen voi kaivaa minne vain laajentamaan rautatieasemien vaikutusaluetta. Pasilaa ja päärautatieasemaahan ei tarvitse purkaa, vaan uusi rata tulee niiden lisäksi.

Esim. Huopalahti-Meilahti-Kamppi-Eira.
 
Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.
Jos unohdetaan superkallis ja hyödytön Pisara, niin mitkä hankkeet olisivat sinun mielestäsi seuraavina listalla?
 
Landepaukut ja Helsingin kantakaupungissa asuvat vastustavat Pisaraa koska heille ei ole merkittävää hyötyä siitä mutta joutuvat maksamaan, ja espoolaisille ja vantaalaisille ja pohjois-helsinkiläisille ei ole osattu markkinoida sitä oikealla tavalla. Tai sitten aktiivisimmat työmatkalaiset kokevat että koska he kuitenkin käyttävät junaa vain lähiöiden välisiin matkoihin tai vaihtavat junaa Pasilassa niin ei se koske heitä. Joissakin medioissa jotkut keskustelijat jopa kuvittelevat että jos Pisara tulee niin ei voi enää vaihtaa junaa Pasilassa vaan pakotetaan kiertämään koko lenkki.

t. Rainer
 
Tämä on mennyt peliksi, jossa asiat koplataan toisiinsa. Tämä ei Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla kaupunkisuunnittelussa uutta ole. Jos et tue meidän hanketta, me emme tue Sinun hanketta.

Eikös sen keskusta-aseman alun perin pitänyt tulla jonnekin Erottajan tai Esplanadien tienoille. Nyt näytetään puhuvan Kaivokadun asemasta. Sittenhän se alkaa näyttämään kalliilta, jos matkustajat loppujen lopuksi viedään kahteen uuteen paikkaan lähijunilla: Töölöön ja Hakaniemeen.
 
Jos unohdetaan superkallis ja hyödytön Pisara, niin mitkä hankkeet olisivat sinun mielestäsi seuraavina listalla?

Riippuu ihan mitä halutaan. Jos vaan tehdään hankkeita siinä järjestyksessä kuin niitä on jonossa, niin sieltä löytyy Espoon kaupunkirata, Vihdintien pikaratikka ja Malmin pikaratikka.

Jos taas halutaan lisää raskasraiteiden verkkoa kantakaupunkiin ja lisää kapasiteettia päärautatieasemalle, niin tehdään Töölön - Pasilan metro (Kumpulaan asti, jos halutaan katkaista myös sieltä suunnalta tulevia bussilinjoja ennen keskustaa) ja maanalaisia lisäraiteita junille keskustaan.
 
Eikös nyt vihdoinkin vaalitulokseenkin vedoten voitaisi laittaa tärkeimmät radat koko maassa sellaiseen kuntoon, että niillä voisi liikennöidä 160 - 200/h. Hanke joka hyödyttäisi koko Suomea.
 
Eikös nyt vihdoinkin vaalitulokseenkin vedoten voitaisi laittaa tärkeimmät radat koko maassa sellaiseen kuntoon, että niillä voisi liikennöidä 160 - 200/h. Hanke joka hyödyttäisi koko Suomea.

Mihin vaalitulokseen? Ainakin niissä vaaleissa, joita minä seurasin, suurin häviäjä oli keskusta, jota tuo olisi saattanut kiinnostaa. Niin ja suurin voittaja, perussuomalaiset, kulkee omalla autolla.
 
Turhan kallis hanke kun keskusta-alue voidaan jo aivan hyvin halvemmalla hoitaa jatkossakin busseilla ja raitiovaunuilla. Linja-autoilla liikennöidyt reitit ovat myös helpoiten muutettavissa aina kun niin tarpeelliseksi nähdään. Uutta rataa uusiin kohteisiin ei noin vain rakenneta muutamassa viikossa
 
Riippuu ihan mitä halutaan. Jos vaan tehdään hankkeita siinä järjestyksessä kuin niitä on jonossa, niin sieltä löytyy Espoon kaupunkirata, Vihdintien pikaratikka ja Malmin pikaratikka.

Jos taas halutaan lisää raskasraiteiden verkkoa kantakaupunkiin ja lisää kapasiteettia päärautatieasemalle, niin tehdään Töölön - Pasilan metro (Kumpulaan asti, jos halutaan katkaista myös sieltä suunnalta tulevia bussilinjoja ennen keskustaa) ja maanalaisia lisäraiteita junille keskustaan.

Espoon kaupunkirata pitäisi joka tapauksessa rakentaa jos Pisara rakennetaan koska muuten junien täyttöaste jää läntisellä haaralla vajaaksi jos E-junia ei saada mukaan. Espoon kaupunkirata + Lohjan ja turun uusi rata ilman Pisara lisää ruuhkia päärautatieasemalla.

Vihdintien pikaratikan pitäisi nimenomaan kulkea Vihdintietä pitkin ainakin Rajatorppaan eikä Pohjois-Haagaan kuten on esitetty. Vihdintien bussilinjastoa aiotaan karsia rankalla kädellä ja ilman mahdollisuutta vaihtaa ratikkaan Rajatorpan solmupisteessä pitenee tai hankaloituu monen nyt suoria busseja käyttävien matkat älyttömästi.

Pasilan-Töölön metro on OK mutta miksi sen pitäisi mennä Kumpulaan kun sinne tulee jo nyt Vallilanlaakson pikaraitiotie? Eikö metroa voisi ennemmin johtaa Viikkiin ja Malmiin koska Lahden moottoritietä ei tulls "bulevardisoimaan"?

t. Rainer
 
Mihin vaalitulokseen? Ainakin niissä vaaleissa, joita minä seurasin, suurin häviäjä oli keskusta, jota tuo olisi saattanut kiinnostaa. Niin ja suurin voittaja, perussuomalaiset, kulkee omalla autolla.

Vasemmistopuolueet ja Vihreät voittivat ja asian pitää kiinnostaa näitä puolueita, jos haluavat toimia vaaliohjelmansa ja -lupaustensa puolesta.
Onkos rataverkon kuntoonlaittaminen sellainen asia, joka ei nyt jostain syystä tässäkään tilanteessa ole tärkeä ?
 
Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.

No on ja ei ole. Ei ole toista realistista hanketta, jolla pystyttäisiin yhtä hyvin parantamaan kantakaupungin saavutettavuutta 30ltä pksn aseman seudulta tai vastaavan laajuiselta alueelta. Teoreettisetkin vaihtoehdot ovat useimmat pisaran tyylisiä hankkeita ja kaikki erittäin kalliita.

Töölön (legendaarinen pikaraitiotiekevyt)metro, jossa Pasilan jälkeiset haarat olisivat raitiovaunuliikennettä pinnalla, ehkä sitten se potentiaalisesti yhtä vaikuttava ja selkeästi eri konseptin vaihtoehto, mutta kuten Jokerista on nähty, ei ole raitiotiekään halpaa ja se metro-osuus olisi jokatapauksessa niin kallis kun kaupunkiin rakennettava metro on.

Jos halutaan rakentaa muuta kuin lähiömetroa ja lähiöitä, niin se on väistämättä kallista.
 
Takaisin
Ylös