
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Voit Kolli uskoa aivan vapaasti Pisara-selvitystä. Siinä selitetään, mihin Helsingin raiteiston kapasiteetti kulutetaan ja siinä selvitetään, miten junavuorojen ajantasaus eli pysäköinti on järjestetettävä, jos sitä ei tehdä enää Helsingissä. Sillä sitä ei voi tehdä enää Helsingissä, jos junat pannaan kiertämään Pisaraa.
Helsinkiin tulee 8 henkilöliikenteen käytössä olevaa raidetta, joista periaatteessa puolet eli 4 on paikallisjunien käytössä. Pisara tarkoittaa, että nämä 4 raidetta kytketään toisiinsa se sijaan, että ne nyt jaetaan yhteensä kahdeksaksi päättyväksi raiteeksi. Tämä asia selviää katsomalla vuoden 2006 selvityksen sivun 14 raiteistokarttaa Helsingistä nyt sekä sivun 18 raiteistokarttaa Pisara-tilanteessa.
Sivuilla 19 ja 20 on esitetty, miten Helsingin ajantasaustoiminnot on siirretty pääteasemille Keravalle, Espooseen ja Kauklahteen. Varsin köykäiset järjestelyt, jotka voidaan toteuttaa heti ja ratkaista Helsingin ”kapasiteettiongelma”.