Hassu
Entä jos sijoitettaisiin niitä asemia järkevästi? Itse kyllä uskon, että Helsingin alle saattaa ihan oikeasti olla perusteltua louhia tunnelia, jopa teräspyöräiselle raskaalle sähköjunalle. Ideaalitilanteessa tietysti ei, tai ainakin järjestelmä olisi ihan toisenlainen, mutta koska realiteetit (lähinnä autoilun suhteen) ja jo tehdyt virheet, niin nyt sitten puhutaan Pisarasta.
Nykyisessä Pisarasuunnitelmassa vaan ei tunnu olevan Helsingin kannalta mitään järkeä. Järkeä tuntuu olevan vain ja ainoastaan tunnelinlouhijan kannalta: rakennetaan sen pituinen silmukka johon on varaa ja joka menee asiasta päättävissä elimissä läpi ja sijoitetaan pari asemaa hyvältä kuulostaville kohdille. Ongelmaksi tulee se, että kun rakennetaan minisilmukka, niin asemia ei saada järkeville kohdille. Töölön ja Hakaniemen asemat ovat molemmat noin kilometrin päässä lähijunien nykyisistä pysähdyspaikoista rautatieasemalla,
Jos nyt haluttaisiin rakentaa kerralla kunnolla, niin Pisarassa rakennettaisiin Töölön metro lähijunilla ja paluusilmukalla. Se tarkoittaisi linjausta Huopalahdesta, pitäisi selvittää mitä kautta, mutta jokatapauksessa niin, että loppulinja olisi tyyliä: Meilahti, Töölö, Kamppi, tarpeeksi etelään, mahdollisesti pari väliasemaa ja Pasilaan Sörnäisten kautta. Hinta olisi vähintään tuplat tai triplat nykyisestä, mutta onko se sitten niin paljon rahaa siitä, ettei tarvitse kuulla enää höpinöitä Viikin metrosta tai muistakaan tunneleista. Tuon jälkeen ei millään simulaattorilla löytyisi enää uusia kannattavia tunnelilinjauksia Helsingin alle. Se olisi siinä, valmis.
Homman voisi toteuttaa myös osissa niin, että ensin tultaisiin Huopalahdesta Kamppiin, josta junat kääntyisivät takaisin. Olleellista olisi se, että edes aloitettaisiin tekemään jotain kunnolla, vaikka sitten osissa, sen sijaan, että rakennetaan näitä puolivillaisia viritelmiä, joita paikkaillaan uusilla puolivillaisilla viritelmillä ja lopputulos on paljon huonosti linjattua tunnelijunaa.