No tuo on kyllä täyttä puppua.Tosin koetapa syöttää se vielä korsoraattorin läpi.
Jenkkiläisessä yhteiskunnassa on paljon sellaisia piirteitä, joista minäkin ottaisin mielelläni tänne Härmään mallia. Mutta isoon maahan mahtuu paljon ns.lieveilmiöitä, joiden omaksuminen ei olisi niinkään toivottavaa. Tosin näyttääpä monessa suhteessa siltä, että näitä lieveilmiöitä kohti on Suomessakin menty kohta kohdalta jo useampi vuosi. Me kun ollaan täällä vähän sivussa, niin tullaan vaan hieman jälkijunassa. Yksi huono juttu opetuksen suhteen jenkeissä on ollut peruskoulujen ja mm.lukiota vastaavien koulujen hurja hajonta opetuksen tasossa. Valitettavasti sama suuntaus näyttää olevan menossa myös Suomessa.
Niche-sanalla ja talouden perusasioiden tuntemisella on kyllä harvinaisen vähän tekemistä keskenään. Minäkin olen joskus opiskellut talouden alaa ja kylläkin erittäin suppeasti markkinointia. Ja muistan silti kuulleeni sana niche ja tiedän mitä sillä meinataan. Sen jälkeen en ole sitä tarvinnut enkä ole edes kuullut sitä missään vaiheessa tähän astisella muutamia eri aloja käsittävällä työurallaniEli kyllä minä niputtaisin sen alan spesiaalitermistöön.
Sivistyssanojen viljely normi keskustelufoorumilla on toki jokaisen oma asia. Itse olen pyrkinyt välttämään yleisissä keskusteluissa munkkilatinan tai jonkin muun alan ammattislangin käyttöä, koska se näyttää, sanoisinko "tahattoman tilannekoomiselta".
Olen jo eksynyt alkuperäisen aiheen ulkopuolelle niin lahjakkaasti, että menköön vielä pieni kevennys. Tavallinen kadunmieskin voi nimittäin suoltaa täyslaidallisen sivistynyttä jargonia apuneuvonaan puppulausegeneraattori
"Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että maailmanlaajuinen brändi ja ennen kaikkea siihen liittyvä massiivinen markkinointityö antaa mahdollisuuden parantaa vastuunalaisia kontradiktioita. "(lähde:puppulausegeneraattori.fi)
No tuo on kyllä täyttä puppua.Tosin koetapa syöttää se vielä korsoraattorin läpi.
Näinhän asia toki on tavanomaisissa oloissa. Useinkin niitä massoja vain on aika paljon ja niitä palvelee tyypillisesti vain yksi kolmen liukuportaan ryhmä. Sellaisen kapasiteetti riittää esim. Holbornin tapaisella kohtuuvilkkaalla metroasemalla: 31 milj/matkaa/vuosi, eli 85000/pv. Lisäksi asemat on yleensä melko lähellä pintaa.
Pisaran Keskusta-asema on poikkeuksellisen syvällä ja ennakoidut matkustajamäärät eivät ole mitenkään ylettömän suuria (43000/vrk v. 2035). Tästä huolimatta matkustajia palvelemaan on suunniteltu viittä liukuporrasryhmää: 4x3 ja 1x2. Eipähän ainakaan kapasiteetti lopu kesken, mutta onko ratkaisussa mitään järkeä?
Minusta Pisaran Keskusta-asemaa on pidettävä erikoistapauksena, jossa valintoja ei pidä tehdä minkään nyrkkisääntöjen perusteella vaan tulee tarkastella huolellisesti faktapohjalta eri vaihtoehtoja. Raja "massojen" ja "niche-ryhmien" välillä saattaa hyvinkin olla eri paikassa kuin tavanomaisella pintaa lähellä olevalla asemalla.
Esimerkiksi Narinkkatorilta on piirretty kaksi hissiä suoraan laituritasolle, kai "niche-ryhmiä" varten. Eikö tässä olisi yksi paikka, jossa liukuportaan voisi korvata vähän tukevammalla hissiryhmällä? Myös Forumista voisi tehdä hissiyhteyden suoraan laituritasolle.
Tämä on kyllä sinänsä ihan aiheellinen kysymys. Liukuportaat eivät ole halpoja, varsinkaan pitkät liukuportaat.
Tosin osa ongelmaa on juuri siinä, että pisarassa itsessäänkään ei ole juuri järkeä. Tehdäkö järjettömään tarpeeseen teoriassa järkevästi ajateltu kokonaisratkaisu vai teoriassa kelvoton ratkaisu joka kuitenkin vastaa paremmin todellisuutta? Pisara ei ole ainoa vastaava tilanne, länsimetro ja kehärata ovat tahoillaan yhtä ongelmallisia, samoin eräät muut hankkeet kuten Tampereen Rantaväylän tunneli.
Jos Pisaraan ollaan valmiit sijoittamaan miljardi euroa, niin mielestäni tässä mittakaavassa varsin marginaalisen hintaeron keskustan aseman liukuporras/hissi/yhdistelmä -ratkaisujen välillä ei tulisi ohjata valintaa millään tavalla, vaan toiminnallisuuden tulisi olla ainoa kriteeri.
Niche tarkoittaa alunperin kirkon seinärakenteeseen pyhimyspatsasta varten tehtyä syvennystä. Mutta vaikka en ekonomi olekaan, niin olen tosiaan myös kuullut sitä käytettävän tuollaisissa markkinointiyhteyksissä jostakin erityisryhmästä ja sen toiveista/tarpeista puhuttaessa.
Täysin samaa mieltä. Vieraiden alojen ammattitermien käyttö kun kirjoitetaan joukkoliikenne-asioista antaa kirjoittajasta lähinnä fakki-idiootin kuvan. Piiloudutaan kaiken maailman diskurssien ja penetraatioiden taakse kun ei kehdata sanoa suoraan mielipiteitään metrosta tai pisararadoista tai johdinautoista. Iäänkuin perusteluille ei annettaisi arvoa jos ei käytetä munkkilatinaa.
t. Rainer
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.11.2012 kello 18:22. Syy: poistettu ylimääräinen tagi
Tätä sietäisi kyllä pohtia. Jos jalankulkijoiden ajalle annetaan mitään arvoa, vaihdon nopeuttaminen Pasilassa lisäisi kyllä hankkeen yhteiskuntataloudellisia hyötyjä. Minunkin mielestä kummankin haaran asemat tulisi saada mahdollisimman lähelle toisiaan ja jos mahdollista, järjestää vaihdot laiturin yli. Käytännössä tämä toteutuisi fiksuiten, jos pääradan suuntaisen haaran asema tuotaisiin Pasilassa länsipuolelle läntisen haaran viereen.
Kustannukset tietenkin ovat olennainen kysymys, kuten täälläkin on oikein huomautettu, mutta mielestäni ei ole itsestään selvää, että tällainen järjestely tulisi kohtuuttoman kalliiksi. Ensinnäkin, jos vapautunutta tilaa halutaan käyttää junaliikenteen lisäämiseen, on Pasilan asemaa joka tapauksessa laajennettava käytännössä uudella laiturilla ja raideparilla. Toisin sanoen, uuden aseman verran syntyy kustannuksia joka tapauksessa, nyt ehdotetussa suunnitelmassa vain tämä siirtyy myöhemmin rakennettavaksi. Niin kauan kuin Keski-Pasilan rakentamista ei ole vielä aloitettu, uuden raideparin ja aseman rakentaminen vanhan ratapihan pohjalle luulisi olevan melko edullista ja tilaa on viedä rata uuden autojuna-aseman kohdalta Ilmalan ratapihan reunaan ja siitä edelleen pääradan luokse. Sinne tosin tarvittaisiin uusi rataliikennesilta, jotta kaupunkirata saataisiin palautettua pääradalla takaisin itäiselle reunalle. Minulle suurin kysymysmerkki on, millaisin edellytyksin Pisaran itäisen suuaukon voisi tuoda "väärälle puolelle"? Olisiko mahdotonta aloittaa tunneli Pasilan vanhalta ala-ratapihalta. Geometrian puolesta pitäisi olla myös mahdollista käyttää vanhaa Sörnäisten satamaradan alikulkua ja tuoda rata sitä kautta pääasemalle menevien raiteiden alitse itäpuolelle, mutta onnistuuko tunnelin aloitus vanhan alikulun päästä?
Laiturin yli vaihdotkaan eivät tunnu mahdottomalta ajatukselta, jos jossain kohtaa maan alla raiteet voidaan laittaa menemään ristiin. Pasilassa tulee tosin lisäkustannuksia, sillä silloin pitäisi rakentaa uusiksi myös kaupunkiradan läntisen haaran käyttämä laiturialue. Palautus oikeinpäin voisi tapahtua samassa kohtaa, johon tarvitsee rakentaa rataliikennesilta joka tapauksessa. Tai sitten jopa ihan tasossa siellä, missä kehäradan junien on tarkoitus tasata aikaa.
Ville
Samaa mieltä. Vaihtaminen pääradan ja ranta-/Martinlaakson radan junien välillä huonosti ihmismassoja välittävien liukuportaiden kautta on aikamoinen pullonkaula nyt, mutta kuvitteilisin että aika pienillä muutoksilla saataisiin paremmamin topimivaksi:
1) Rakennetaan Pasilaan erilliset liukuportaat raiteelta 1/2 sekä 3/4 jotka johtavat suoraan ulos, silloin busseille tai suoraan ulos menevät eivät käyttäisi junia vaihtavien liukuportaita
2) Pidennetään radan alittava tunneli itäpäästä niin että tunnelista pääsee suoraan raitiovaunupysäkille
3) Jos liukuportaisiin tulee häiriö, niin ohjeistetaan aseman henkilökuntaa kytkemään liukuporrasparin ainoa toimiva liukuporras aina kulkemaan ylöspäin
4) Nopeutetaan liukuportaiden vauhtia varsinkin kaupunkiratalaitureiden osalta. Niissä matkustaa enimmäkseen työssäkäyviä ihmisiä joila on harvemmin isoja kantamuksia mukanaan, jotka pärjäisivät kyllä vaikka portaat liikkuisivat vähän vikkelämmin. Ihmettelen muutenkin suomalaisten metro ja joukoliikenneterminaalien liukuportaiden hitautta. Esiim Tukholmassa jo ne kulkevat nopeammin. Suomessa on liukuportaita ollut yleisesti olemassa jo n 50 vuotta joten luulisi ihmisten osaavan jo kulkea niissä.
t. Rainer
Pasilan keskuskorttelin suunnittelukilpailu on jo meneillään ja käsittääkseni reunaehtoihin kuuluu Veturitie välittömästi nykyisten raiteiden länsipuolella. Ks. http://www.pasilaone.fi/kilpailuaineisto. Tuon mukaan enempiä raiteita ei ainakaan nykyiseen tasoon tule, ellei sitten palata suunnittelussa aika kauas lähtöruutuun.
Liikennevirastolla on kuitenkin suunnitteilla yksi lisäraide ja -laituri samaan tasoon länsipuolelle: http://portal.liikennevirasto.fi/siv...a/keski_pasila
Tarkemmin (pdf): http://portal.liikennevirasto.fi/por...40B40A1A011B56
Ok, Liikenneviraston paperit näyttävät olevan pari vuotta uudempia kuin keskuskorttelin kilpailumateriaalit, ja Liikenneviraston suunnitelmassa viitataan keskuskortteliin, eli Veturitien suunnitelmissa raide lienee sittemmin otetettu huomioon. Raiteen käyttöönotto luemma aikaisintaan 2016 tai keskuskorttelin etenemisestä riippuen 2018-19. Kiintoisasti PDF:ssä sanotaan, että 30 miljoonan euron hankkeen H/K-suhdetta ei ole laskettu. Aiotaankohan laskea? En tarkoita, että pitäisi, mutta varsin jännä on tapa, jolla jotkut hankkeet ovat itsestäänselvästi tarpeellisia tai sitten eivät.
Niche kuitenkin täyttää kaikki sivistyssanan kriteerit, protesteistasi huolimatta. Sana on minullekin tuttu paitsi opinnoistani, myös ihan yleisistä teksteistä. Ja ei, en ole talousalaa opiskellut.
Visionkin merkitys on muuten aikapäiviä sitten laajentunut käsittämään muutakin kuin näyt ja harhanäyt.
Pisara-suunnitelmien mukaan keskusta-asemalle on tulossa hätäpoistumiskäytävä (1:10) pohjoisen suuntaan, joten tämän ei pitäisi olla ongelma. Toki hissien yhteyteen voisi rakentaa parit hätäpoistumisportaat.
Miten muuten on tuo hissien käyttö evakuointiin? Näyttäisi siltä, että nykyään esim. pilvenpiirtäjien evakuointi nimeonomaan suunnitellaan tehtäväksi hisseillä. Jos asemalla palaa, mutta hissin koneisto on maanpinnalla niin miksi hissejä ei voisi käyttää? Voi toki olla, että hissiä tilatessa pitää muistaa laittaa rasti oikeaan ruutuun.
Mistä tiedät, että "...eikä niiden kapasiteetti edes riittäisi...", kun hissivaihtoehdoista ei ole edes keskusteltu millään detaljitasolla?