Helsingin ja Pasilan välin uusinta on suururakka, jonka yhteydessä tuollaiset laitteistot toki viimeistään syytä rakentaa. Vaihteiden kattaminen, höyrysulatus vaihteiden alta tai puhdistusrobotit ovat ainakin vaihtoehtoina.
Helsingin ja Pasilan välin remontoinnin yhteydessä rata ja vaihteisto on syytä ryhmitellä uusiksi. Se kuinka paljon Helsingin ja Pasilan välin uusinta maksaa riippunee paljon siitä, onko Pisara valmistunut ennen kuin tuota väliä myllätään. Jos Pisara on valmistunut ja raiteita voidaan sulkea aika vapaasti 200-300 miljoonaa voi riittää tuon välin saneeraamiseen. Mutta jos ratoja korjataan tilanteessa, jossa on täysi liikenne päällä eli ilman Pisaraa, kustannukset ovat paljon suuremmat ja silti voi olla että liikennettä joudutaan karsimaan vuosikausien ajan.
Pisara ei ole varsinaisesti edes vaihtoehto Helsingin ja Pasilan välin korjaukselle, vaan tuo väli pitää uudistaa joka tapauksessa. Jos Pisaraa valmistuu ennen tuota remonttia, Helsinki - Pasila saneeraus voidaan tehdä halvemmalla ja niin ettei liikennettä jouduta karsimaan vuosikausien ajan.