Sivu 123 / 192 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23436383103113119120121122123124125126127133143163183 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1831-1845/2873

Viestiketju: Pisararata

  1. #1831
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1476

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Käytännössä kuitenkin on aina ensimmäinen vaihde, jonka käyttötiheys ei laske.
    Kyse ei ole pelkästään yksittäisistä vaihteista, vaan puhdistushenkilökunnan mahdollisuuksista päästä varmasti turvaan junien alta. Nollanäkyvyydellä henkilöstön pitää olla paikassa, jossa junan alle ei voi jäädä. Täydellä ratapihalla näitä paikkoja on rajallisesti. Jos ratapihan reunoilta poistetaan vilkasta liikennettä ja vastaavat raiteet, ratapihan reunalta on selvästi lyhyempi ja helpompi matka kaukoliikenteen vaihteille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Toisaalta, Raidejokerin reitillä on suuria maankäytön tehostamisen mahdollisuuksia. Pisaran kolmen aseman ympäristössä ei ole.
    Maankäytön tehostamismahdollisuuksien arviointi on haastavaa. Pisaran asemien läheisyydessä neliöt ovat niin arvokkaita, että kalliitakin ratkaisuja voidaan harkita, jos arvo kasvaa. Esimerkiksi Fennia-kortteli oli tunnetusti valmis jo parikymmentä vuotta sitten, mutta silti sinne lisättiin jälkikäteen kokonainen elokuvateatteri ja puolet kasinosta maan alle. Stockmann oli myös valmis, mutta arvon noustessa riittävästi pysäköinti ja huolto siirrettiin kallioon ja kellarista ja ullakolta löytyi tuhansia neliöitä lisätilaa. Hietalahden telakan lähelle Merikortteliin on puolestaan esitetty 16-kerroksista kerrostaloa valmiin umpikorttelin sisäpihalle. Yleensä ratkaisuja löytyy, jos kannustimet ovat riittävät.

    Pisaran hyödyt kertyvät tietenkin keskustan kolmen aseman lisäksi myös kaikkien muiden asemien ympärillä, kun niiden suorat yhteydet parantuvat. Näistäkin löytyy lähes varmasti mahdollisuuksia kehittää maankäyttöä. Varsinkin niissä paikoissa, joita palvelee lisäksi poikittainen yhteys. Kolmannella tasolla tulevat ne mainitsemani alueet, joilla on nyt olematon joukkoliikenteen palvelu, mutta jatkossa edes siedettävä palvelu liitynnällä hyvän jakelun runkoon. Tämä ei ole ihanteellista joukkoliikennettä, mutta seudun nykyisellä (peruuttamattomalla) maantieteellisellä laajuudella näitäkin alueita väistämättä jää. Heikkokin on tyhjää parempi.

  2. #1832
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Maankäytön tehostamismahdollisuuksien arviointi on haastavaa. Pisaran asemien läheisyydessä neliöt ovat niin arvokkaita, että kalliitakin ratkaisuja voidaan harkita, jos arvo kasvaa. Esimerkiksi Fennia-kortteli oli tunnetusti valmis jo parikymmentä vuotta sitten, mutta silti sinne lisättiin jälkikäteen kokonainen elokuvateatteri ja puolet kasinosta maan alle. Stockmann oli myös valmis, mutta arvon noustessa riittävästi pysäköinti ja huolto siirrettiin kallioon ja kellarista ja ullakolta löytyi tuhansia neliöitä lisätilaa. Hietalahden telakan lähelle Merikortteliin on puolestaan esitetty 16-kerroksista kerrostaloa valmiin umpikorttelin sisäpihalle. Yleensä ratkaisuja löytyy, jos kannustimet ovat riittävät.
    Olet aivan oikeassa. Nämä ovat hyviä esimerkkejä ”valmiin” kaupunkirakenteen lisärakentamisesta, jollainen ehkä on mahdollista Pisaran asemien läheisyydessä. Enkä ajatellut näitä kirjoittaessani, ettei maankäytön tehostamismahdollisuuksia ole.

    Tällaisia mahdollisuuksia ja hyötyjä vaan ei ole selvitetty, ja ne pitäisi selvittää, ennen kuin miljardin hintaluokassa olevaan hankkeeseen lähdetään. Jos tällaisia hyötyjä on riittävästi, eikä niitä hyötyjä saa aikaiseksi vähemmällä rahalla pintaliikenteen nykyaikaistamisella ja tehostamisella, niin hyvä sitten. Sen jälkeenhän on vain kysymys siitä, kuka ne hyödyt maksaa. Hyötyjät vai kansalaiset?

    Minusta virhe Pisaran kanssa on, että kun ei ole aiemmin käytössä olleilla menetelmillä voitu osoittaa hanketta perustelluksi, sille on tehtailtu jotakuinkin katteettomia perusteluita. Rehellisempää olisi edes sanoa suoraan, että hanketta ei kyetä perustelemaan, mutta uskotaan sen tarpeellisuuteen strategisena hankkeena.

    Vai eikö tosiasiassa ole kyse siitäkään, vaan todelliset perustelut ovat sellaisia, ettei niitä kehdata julkisesti sanoa? Nykyiset selityksethän vain ruokkivat epäilyksiä siitä, että on esimerkiksi keksittävä lisää louhittavaa, kun kalustoa ja kapasiteettia pian vapautuu Espoosta. Tai että halutaan edistää Helsingin menestymistä muun Suomen kustannuksella, kun saadaan valtio kustantamaan Töölön metro. Tai halutaan järjestää Helsingin kustannuksella töitä ja tuloja valtion ratarakentajalle.

    Antero

  3. #1833

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2031

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta tuo kaupunkiliikenne.netin kaavio siinä mielessä vanhentumassa, että kaksi uutta raidetta Pasilan aseman itäreunassa mitä todennäköisimmin tulevat toteutukseen samalla kuin Pisarakin osana muita Helsingin ja Pasilan välin parannustöitä, nuohan eivät ole kovin suuri kustannus ja ne lisäävät kapasiteettia merkittävästi.
    Nyt en ymmärrä. Ei kaavioissa ole Pasilan aseman itälaidalla mitään sellaisia raiteita, joita siellä ei todellisuudessa jo nyt olisi, kaavion mukaiset vaihdeyhteydetkin ovat aseman eteläpuolta lukuunottamatta valmiit (ja vissiin kohta on valmista eteläpuolellakin, poislukien vaihteet Pisaralle). Vain yksi uusi raide siihen on piirretty, länsilaidalle (eli yläreunaan), ja tämän vaatima raiteiden siirtäminen pykälää lännemmäksi laitureiden pohjois- ja eteläpuolella - ilman mitään uusia vaihdeyhteyksiä. Eikä itäreunalle mitään ole tulossakaan, siellä kun on katu heti nykyisen itäisimmän raiteen vieressä.

  4. #1834
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Nyt en ymmärrä. Ei kaavioissa ole Pasilan aseman itälaidalla mitään sellaisia raiteita, joita siellä ei todellisuudessa jo nyt olisi, kaavion mukaiset vaihdeyhteydetkin ovat aseman eteläpuolta lukuunottamatta valmiit (ja vissiin kohta on valmista eteläpuolellakin, poislukien vaihteet Pisaralle). Vain yksi uusi raide siihen on piirretty, länsilaidalle (eli yläreunaan), ja tämän vaatima raiteiden siirtäminen pykälää lännemmäksi laitureiden pohjois- ja eteläpuolella - ilman mitään uusia vaihdeyhteyksiä. Eikä itäreunalle mitään ole tulossakaan, siellä kun on katu heti nykyisen itäisimmän raiteen vieressä.
    Ehkä petteri tarkoittaa maanalaista kaupunkiradan asemaa, jota jossain alavaihtoehdoissa on tutkittu Ratapihantien alle.
    Sakari Kestinen

  5. #1835

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5928

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vai eikö tosiasiassa ole kyse siitäkään, vaan todelliset perustelut ovat sellaisia, ettei niitä kehdata julkisesti sanoa? Nykyiset selityksethän vain ruokkivat epäilyksiä siitä, että on esimerkiksi keksittävä lisää louhittavaa, kun kalustoa ja kapasiteettia pian vapautuu Espoosta. Tai että halutaan edistää Helsingin menestymistä muun Suomen kustannuksella, kun saadaan valtio kustantamaan Töölön metro. Tai halutaan järjestää Helsingin kustannuksella töitä ja tuloja valtion ratarakentajalle.
    Kyse on nimenomaan pääkaupunkiseudun kehittämisestä, että se pysyy kilpailussa mukana, edes pohjoismaisessa sarjassa. Oslo on mennyt jo Helsingin ohi, Göteborgkin hengittää niskassa. (sinne aiotaan muuten kanssa rakentaa keskustan läpi tunneli junille). Helsingin pärjäämine kilpailussa on myös muun Suomen etu. Helsingin ongelmana ovat olleet liikenneruuhkat keskustan etelä-pohjois suunnassa ja se että ruuhkien ohi ei pääse edes junalla koska juna ei kulkje siitä minne ihmiset haluisivat mennä.

    t. Rainer

  6. #1836

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2256

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Helsingin ongelmana ovat olleet liikenneruuhkat keskustan etelä-pohjois suunnassa ja se että ruuhkien ohi ei pääse edes junalla koska juna ei kulkje siitä minne ihmiset haluisivat mennä.
    Jos tämä on oikeasti se ongelma, Pisaralla ei sitä korjata. Pisaran eteläisin asema kun on vaivoin päärautatieaseman eteläpuolella. Erittäin syvälle menevä tasonvaihto kun otetaan huomioon, Forumin alle sijoittuvalla Pisara-asemalla on hyvin vähän saavutettavuusetua päärautatieasemaan verrattuna.

    Etelä-pohjoissuuntainen nopea liikenne pitäisi hoitaa pitkälle Etelä-Helsinkiin jatkuvalla tunnelilla, jonka avulla etelään ja -stä pääsisi kulkematta liikekeskustan katuverkon kautta. Kääntösilmukkaa ei tällä tavoin saada, mutta kääntösilmukasta luopumalla voidaan asemat sijoittaa vapaammin (paremmin?) muutenkin.

    Göteborgissa huomionarvoista on sen maantieteellinen sijainti Oslon ja muun Euroopan välisen suurnopeusjunaradan varrella. Vastaavaa motivaatiota nopealle tunnelille (Tallinnaan) ei Helsingissä ole, eikä sellaista muutenkaan tyydytettäisi ihan väärään suuntaan taipuvalla Pisara-tunnelilla.

  7. #1837

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Nyt en ymmärrä. Ei kaavioissa ole Pasilan aseman itälaidalla mitään sellaisia raiteita, joita siellä ei todellisuudessa jo nyt olisi, kaavion mukaiset vaihdeyhteydetkin ovat aseman eteläpuolta lukuunottamatta valmiit (ja vissiin kohta on valmista eteläpuolellakin, poislukien vaihteet Pisaralle). Vain yksi uusi raide siihen on piirretty, länsilaidalle (eli yläreunaan), ja tämän vaatima raiteiden siirtäminen pykälää lännemmäksi laitureiden pohjois- ja eteläpuolella - ilman mitään uusia vaihdeyhteyksiä. Eikä itäreunalle mitään ole tulossakaan, siellä kun on katu heti nykyisen itäisimmän raiteen vieressä.
    Pisaran yva- suunnitelmassa on itäpuolella kaksi lisäraidetta Tivolitien ja Pasilan välillä.

    http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkesku...sivut_1_53.pdf -> sivu 32.

    Samoin Pasilan aseman eteläpuolelle on käsittääkseni myös tulossa enemmän vaihteita kuin tuohon kaavioon on piirretty.

    Muistaakseni Pasilan kaavassa ole tilavaraus vielä kahden lisälaiturin rakentamiseen nykyisten länsipuolelle. Niiden rakentamisesta ei kyllä ole suunnitelmaa ja niiden rakentaminen voisi vaatia Pasilan aseman perusteellisempaa uudistusta. Noita ei taideta tarvita ennen mahdollista lentorataa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:39 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Jos tämä on oikeasti se ongelma, Pisaralla ei sitä korjata. Pisaran eteläisin asema kun on vaivoin päärautatieaseman eteläpuolella. Erittäin syvälle menevä tasonvaihto kun otetaan huomioon, Forumin alle sijoittuvalla Pisara-asemalla on hyvin vähän saavutettavuusetua päärautatieasemaan verrattuna.
    Kyllä Forumin asema on paljon paremmassa paikassa kuin nykyiset kaupunkiradan raiteet. Monta sataa metriä etelämmäs mennään ja ollaan aivan keskustassa, tuolla Pisaraan on mahdollista rakentaa paljon nykyistä paremmat vaihtoyhteydet ratikoista. Tasonvaihdon hidastavaa vaikutusta silloin kun asemilta on useita sisäänkäyntejä ja usein yliarvioidaan kun samalla kun mennään alaspäin yleensä myös liikutaan sivusuunnassa liukuportailla.

    Lisäksi Töölön asema muuten voi saada yllättävänkin käyttäjiä, kun sinne rakennetaan kunnon ratikkayhteys.

    Eikä pidä myöskään aliarvioida parantuvan metrovaihdon merkitystä, kun nykyään metrosta junaan vaihdossa menee viitisen minuuttia, jatkossa Hakaniemessä vaihtoaika lienee jossain reilun minuutin nurkilla.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 13.12.2012 kello 10:55.

  8. #1838

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2256

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kyllä Forumin asema on paljon paremmassa paikassa kuin nykyiset kaupunkiradan raiteet. Monta sataa metriä etelämmäs mennään ja ollaan aivan keskustassa, tuolla Pisaraan on mahdollista rakentaa paljon nykyistä paremmat vaihtoyhteydet ratikoista. Tasonvaihdon hidastavaa vaikutusta silloin kun asemilta on useita sisäänkäyntejä ja usein yliarvioidaan kun samalla kun mennään alaspäin yleensä myös liikutaan sivusuunnassa liukuportailla.

    Lisäksi Töölön asema muuten voi saada yllättävänkin käyttäjiä, kun sinne rakennetaan kunnon ratikkayhteys.

    Eikä pidä myöskään aliarvioida parantuvan metrovaihdon merkitystä, kun nykyään metrosta junaan vaihdossa menee viitisen minuuttia, jatkossa Hakaniemessä vaihtoaika lienee jossain reilun minuutin nurkilla.
    Paremmassa toki, mutta paljon paremmassa?

    Saavutettavuudeltaan paljon parempi ratkaisu Pisaran hinnalle olisi rakentaa yhtä paljon tunnelia ja asemia pistona Etelä-Helsinkiin, poikki eikä rinnakkain metron kanssa. Ilman silmukan rajoituksia asema voidaan Forumin sijaan sijoittaa vaikka Kampin käyttämättömälle alatasanteelle, josta on paras mahdollinen vaihto metroon. Hakaniemen aseman sijaan yksi asema olisi reilusti liikekeskustan eteläpuolella, joka aidosti parantaa Etelä-Helsingin saavutettavuutta. Mutta missä päin Etelä-Helsinkiä? No missä vain! Pääteraiteet voivat päättyä vaikka meren alle.

    Minusta metrolinjan suuntaan ei yksinkertaisesti kannata rakentaa minkäänlaisia lisätunneleita. Hakaniemen asemaluolan yhteyksiä Pasilaan jne. voisi unelmoida vaikka Viikin metron osana.

  9. #1839

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Saavutettavuudeltaan paljon parempi ratkaisu Pisaran hinnalle olisi rakentaa yhtä paljon tunnelia ja asemia pistona Etelä-Helsinkiin, poikki eikä rinnakkain metron kanssa. Ilman silmukan rajoituksia asema voidaan Forumin sijaan sijoittaa vaikka Kampin käyttämättömälle alatasanteelle, josta on paras mahdollinen vaihto metroon. Hakaniemen aseman sijaan yksi asema olisi reilusti liikekeskustan eteläpuolella, joka aidosti parantaa Etelä-Helsingin saavutettavuutta. Mutta missä päin Etelä-Helsinkiä? No missä vain!

    Kolmella asemalla ei kovin ihmeellistä saavutettavuutta koko Etelä-Helsinkiin saada millään ja olennaisten linjojen yhden aseman pitää olla jossain Foorumin tai Stockmannin nurkilla, kun sinne on niin paljon liikennettä. Lisäksi pitää olla vaihtoasema metroon joko Hakaniemessä tai Kampissa.

    Etelä-Helsingissä asuvana sekä jatkuvasti junaa tai metroa käyttävänä minäkin olen myös Pisaran valmistuttua yhä joko aika pitkien kävelyiden (1-1,3 km) tai liitynnän varassa, mutta en liityntää tai tuollaisia kävelymatkoja tai liityntää koe mitenkään huonoja ratkaisuna. Metro ja juna palvelevat niin hyvin, että noihin välineisiin kävelee hiukan kauempaakin mukavasti. Lisäksi liityntä junaan paranee Pisaran valmistuttua paljon, kun kaupunkiratojen junat eivät enää pysähdy niin kauas keskustasta, ratikoista ja metrosta.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 13.12.2012 kello 15:53.

  10. #1840

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2031

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Pisaran yva- suunnitelmassa on itäpuolella kaksi lisäraidetta Tivolitien ja Pasilan välillä.

    http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkesku...sivut_1_53.pdf -> sivu 32.
    Aiempana dokumenttia mainitaan (s. 18, alalaita), että nuo lisäraiteet toteutetaan aikaisintaan sitten, kun Pasilasta lähtee lisäraiteita pohjoiseen (Lentorata?). Pisara käynnistynee ihan nykyisiä laitureita käyttäen.

  11. #1841
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Pisararata

    Kysy Pisarasta -ilta järjestetään tiistaina 26.3. klo 18. Paikalla ovat hankkeen avainhenkilöt vastaamassa yleisön kysymyksiin.
    Tapahtumpaikka Laituri, Narinkka 2.

    Itse näillä näkyminen olen tuolla tilaisuudessa. Ehkä siellä saan myös tilaisuuden esittäytyä joillekin foorumin kirjoittelijoille.

  12. #1842

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pisararata

    Muista ottaa ajokortti mukaan!

  13. #1843
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Pisararata

    Miksi ottaisin?

  14. #1844

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Miksi ottaisin?
    Jos haluat - kuten olet aiemmin toiveenasi ilmaissut - tulla tällä foorumilla luotettavasti tunnetuksi [etunimi] [sukunimenä], täytyy sinun myös luotettavasti tunnistautua. Se on täysin tietysti oman harkintasi mukaista. Voin tietysti raportoida, että olen tavannut henkilön X, joka kertoi kirjoittavansa tälle foorumille nimimerkillä Kantokoski ja ilmoitti tätä todistamatta käyttävänsä nimeä [etunimi] [sukunimi], mutta että minulla ei ole varmuutta, onko se ensinnäkään oikeasti nimimerkki Kantokoski ja onko tämän nimi oikeasti [etunimi] [sukunimi]. Jos siis satun tilaisuudessa käymään ja joku minulle siellä esittäytyisi. Ja kuten sanoin, jos tätä toivot, kuten olen aikaisemmista kirjoituksistasi ajatellut sinun toivovan.

    Mutta näin henkilökohtaisesti: minulla on kovin vähän intressejä ja muutakaan kiinnostusta sinua tavata.

  15. #1845

    Liittynyt
    19.10.2010
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Nyt en ymmärrä. Ei kaavioissa ole Pasilan aseman itälaidalla mitään sellaisia raiteita, joita siellä ei todellisuudessa jo nyt olisi, kaavion mukaiset vaihdeyhteydetkin ovat aseman eteläpuolta lukuunottamatta valmiit (ja vissiin kohta on valmista eteläpuolellakin, poislukien vaihteet Pisaralle). Vain yksi uusi raide siihen on piirretty, länsilaidalle (eli yläreunaan), ja tämän vaatima raiteiden siirtäminen pykälää lännemmäksi laitureiden pohjois- ja eteläpuolella - ilman mitään uusia vaihdeyhteyksiä. Eikä itäreunalle mitään ole tulossakaan, siellä kun on katu heti nykyisen itäisimmän raiteen vieressä.
    Meniköhän jollakulla itä ja länsi sekaisin. Vuosi sitten nimittäin esiteltiin tällaista kaupunkisuunnittelulautakunnalle: Lausunto Pasilan läntisen lisäraiteen yleissuunnitelmasta http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ks...2-14_Kslk_5_El (Liikennesuunnittelupäällikkö 1).

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •