Niin, näen tuon vaiheittain rakentamisen hieman eri tavalla kuin sinä. Wikipedian mukaan Pisararadalla on pituutta 8,0 kilometriä, Google Mapsin mukaan Huopalahden asemalta Kampin asemalle n. 6,5 kilometriä. MegaPisaran ensimmäinen vaihe olisi siis mini Pisaraa lyhyempi, mutta sisältäisi asemia yhden enemmän (Manskun rasti, Meikku, Töölön tori, Kamppi). Näistä tosin Kamppiin taitaa olla asemahallit louhittukin jo Töölön metroa odotellessa? Eli MegaPisaran ensimmäisen vaiheen saisi karkeasti arvioiden hieman mini-Pisaraa edullisemmalla, ja samalla tulisi Töölön metro korvattua täysin.
Toisessa vaiheessa voitaisiin tehdä joko itäpuolta Hakaniemen kautta Aleksille/Espalle tai jatkaa länsipuolta Punavuoreen/Aleksille/Espalle.
Itä- ja länsipuolet ovat luonnollisesti toisistaan täysin riippumattomia, eli seuraavaa vaihetta ei tarvitse aloittaa välittömästi edellisen valmistuttua eikä välttämättä tarvitse toteuttaa ikinä, mikäli liikenteellisiä perusteita ei löydy (koskee luonnollisesti myös ensimmäistä vaihetta). MegaPisaraa ei myöskään välttämättä tarvitsisi sitoa eteläpäästä kiinni lainkaan, se voisi hyvin koostua kahdesta eri puolille kantakaupunkia päättyvästä raidelinjasta.
Pointtina on se, että jos ollaan halukkaita upottamaan lähemmäs miljardi euroa tunneleihin, tulisi niistä saada vastaavasti hyötyä. Ja näppituntumalta sanoisin että jo MegaPisaran länsihaaralla saataisiin enemmän hyötyä kuin mini-Pisaralla, vaikkakaan hyöty ei jakautuisi tasaisesti itä- ja länsipuolille.