Seisakkeita Pasilan ja päärautatieaseman väliin?
Tulinpa miettineeksi paikallisjunaliikenteen toimivuutta Helsingin seudulla ja aika ilmeinen ja (moneen muuhun ideaan verrattuna) halvahko parannus tuli mieleeni. Äkkiseltään ei missään osunut silmiini merkkejä että asiasta olisi millään tapaa keskusteltu. Jaksoin oikein liittyä foorumille kysyäkseni.
Tähän ketjuun laitoin kun Pisara ainakin osittain pyrkii ratkaisemaan samaa ongelmaa. Ehkä täällä tunnetaan asian taustat.
Minusta siis Pisaralla koetetaan ratkaista oleellisesti kahta ongelmaa: päärautatieaseman laituripulaa ja sitä että sinänsä hyvä paikallisjunaverkosto jakelee matkustajat keskustassa vain yhden aseman (päärautatieasema) kautta.
Jälkimäistä ongelmaa voisi minusta varsin helposti lievittää tekemällä yhden (tai kaksi?) "asemaa" päärautatieaseman ja Pasilan väliin. Esim. Helsinginkadun (ja Nordenskiöldinkadun) siltojen kohdalle. Asemille ei toki tarvitsisi kahta raidetta enempää, eli vain yhden kaupunkiradan junat pysähtyisivät. Kahdella asemalla saataisiin molemmille kaupunkiradoille seisakkeet. Helsinginkadun asemalla tehtäisiin kahden lännenpuoleisen raiteen väliin laituri (ja levennettäisiin siltaa kuutisen metriä). Kahden aseman ratkaisussa tehtäisiin sitten Keravan kaupunkiraiteita varten peilikuvaratkaisu Nordenskiöldinkadun sillalle. Näitä konfiguraatioita voisi toki varioida ja optimoida lisääkin.
On suorastaan absurdia että paikallisjunaverkoston pisin (?) asemaväli löytyy alueelta jolla on tihein asutus. Olettaisin että täältä löytyy paljon väkeä jotka ovat käyneet esim. Saksassa katselemassa kuinka tiheästi S-bahneilla on seisakkeita kaupunkien keskustoissa (= oman reittinsä varrella) ja kuinka hyvin homma toimii.
Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka korkealle asemien nousumäärätilastossa Helsinginkadun sillan asema nousisi. 1000 metrin kävelymatkan sisään mahtuva asukasmäärä olisi varmasti verkoston toiseksi korkein, varmasti sieltä löytyisi työmatkustajia ulospäin meneviin juniin. Lisäksi ko. kävelymatkan sisään osuu Stadioneita, vanha jäähalli, Ooppera, Teatteri, Linnanmäki, Kulttuuritalo ja varmaan vielä jotakin muutakin. Lisäksi matka-aika tiettyihin raitiovaunuhin tai busseihin vaihtajilla vähenisi hyvinkin vartilla.
Ylimääräinen pysähdys hidastaa matka-aikaa toki hyvinkin minuutilla mutta niin tekee jokainen muukin pysähdys etälähiöissä. Myös ne, joilla nousujen määrä on mitätön. Ihan ilmaiseksi tuollainen silta-asema tuskin tulisi muttei välttämättä juurikaan muita uusia (pinta-)asemia kalliimmaksikaan.
Luulisi että tällainen on tullut mieleen monelle ja monta kertaa. Koska asemaa ei löydy niin varmaan on sitten tavalla tai toisella huono ajatus ja tullut aikanaan tyrmätyksi.
Kommentteja tietävämmiltä?