Silloin jos vain toinen raide Pisarassa on käytössä tarvitaan paikka jonne puolet junista pysäköidään väliaikaisesti, eli siihen riittää mainiosti Linnulaulun raiteet täydennettynä pääaseman laitutiraiteilla jos tarvii (vrt nimim Rattivaunun vastaus).
Mutta jos Pisaran molemmat raiteet on poissa käytöstä joudutaan turvautumaan raskaampiin poikkeusjärjestelyihin kuten että joka toinen juna jätetään kokonaan ajamatta että saataisiin ne mahtumaan Helsingin ratapihalle ja purkamaan matkustajat. Sellaistahan sattuu nytkin aika usein, että joka toinen junavuoro jätetään syystä tai toisesta ajamatta, mutta epäilen että pisaran totaalikatkot ovat niin harvinaisia että harvoin joudutaan sellaiseen.
Jos jostain muusta kuin Pisarasta johtuvasta syystä joudutaan jättää joka toinen juna ajamatta niin silloin ne jotka ajetaan ajetaan normaaliin tapaan Pisaran kautta mutta harvennetuin vuorovälein.
Te yritätte nyt väkisin etsiä ongelmia Pisarasta. Fakta on nykytilanteessa se että jos Linnunlaulussa lumi on pakkautunut pyryyssä niin että vaihteet eivät käänny, ei yksikään juna aja perille päärautatieasemalle ja matkustajille jää vaihtoehdoksi istua junassa tuntikaupalla jossain Helsinginkadun kohdalla tai jos hoksaavat, jäädä junasta Pasilassa ja raahautua keskikaupungille joko kävellen tai odottamalla raitiovaunua joista suurin osa ajaa ohi "Täynnä - Fullsatt" kilpi palaen. Pisaran ollessa käytössä junamatkustajat pääsisivät tunnelin suojassa sinne minne ovat menossa. Tämä on nyt yksi esimerkki jossa Pisara päihitää menne tullen nykyjärjestelyt.
Toinen esimerkki on Stadionin seudun suurten yleisötapahtumien kuljetus tai tapaukset jolloin Mannerheimiintien joukkoliikenne on suljettu jonkun tapahtuman vuoksi.Kun muu liikenne seisoo tai ei vedä, niin Pisara kulkee.Mutta nämä nyt ei ole ainoita syitä rakentaa se vaan normaalin keskustaan suuntautuvan ja keskustan sisäisen työmatkaliikenteen ja asiuointiliikenteen hoitaminen.
t. Rainer