Sivu 141 / 192 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 416181101121131137138139140141142143144145151161181 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2101-2115/2873

Viestiketju: Pisararata

  1. #2101
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7964

    oletus Vs: Pisararata

    Minä toivon, että pisarankaltainen hanke toteutuu. Mutta nykysuunnitelman mukainen miniversio on typerä. Siispä odotan mielelläni 10 vuotta, jos pöytä on silloin puhdas ja voidaan lähteä toteuttamaan Huopalahdesta Manskun ali keskustan kautta Hakaniemeen, Alppilaan ja Pasilaan linjattua lenkkiä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2102

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2252

    oletus Vs: Pisararata

    Miksi tunkea lenkkiä keskustan alitse, kun enemmän hyötyjä irtoaa yhdestä (tai kahdesta) pistosta syvemmälle Etelä-Helsinkiin? Yksi pisto voisi mennä Huopalahdesta Töölön kautta Hietalahteen, toinen Käpylästä Hakaniemen kautta Kauppatorille.

    Näitä voisi tehdä vaikka yksi asemanväli kerrallaan ja myöhemmin lisää väliasemia louhien. Puhumattakaan jatkomahdollisuuksista esimerkiksi Länsiterminaaliin.

  3. #2103
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Pisararata

    Paljonko Helsinki säästäisi selvää rahaa, jos Pisara-radan toteutusta lykättäisiin Liikenneviraston suositukset mukaisesti?
    Joukkoliikenneharrastaja

  4. #2104

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minä toivon, että pisarankaltainen hanke toteutuu. Mutta nykysuunnitelman mukainen miniversio on typerä. Siispä odotan mielelläni 10 vuotta, jos pöytä on silloin puhdas ja voidaan lähteä toteuttamaan Huopalahdesta Manskun ali keskustan kautta Hakaniemeen, Alppilaan ja Pasilaan linjattua lenkkiä.
    Iso Pisara on sen verran laaja hanke, että se kannattaa rakentaa osissa. Mini-Pisara on hyvä ensimmäinen vaihe. Sen jälkeen on syytä toteuttaa Pisaran läntinen laajennus, jossa rakennettaisiin rata Pohjois-Haagasta Töölöön, sillä asemina olisivat (Pohjois-Haaga-) Vihdintie (nykyinen Valimon asema siirtyisi itään Vihdintien risteykseen, jatkossa harvemmin pysähtyvät junat pysähtyisivät tällä uudella asemalla Huopalahden sijasta), Haaga (nykyisen liikenneympyrän nurkilla) - Ruskeasuo - Laakso - (Töölö)

    Minusta Mini-Pisaran lykkäämisessä ei ole mitään järkeä, laajennuksen suunnitteluun olisikin syytä ryhtyä välittömästi, jotta Pisaran toinen vaihe voidaan aloittaa pian Mini-Pisaran valmistuttua.

  5. #2105
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Nykyisissä suunnitelmissa on kuitenkin merkittäviä ongelmia radan pohjoispään osalta. Muutanman vuoden lykkäys antaisi aikaa korjata nämä.
    Millaisista ongelmista on kysymys?
    Joukkoliikenneharrastaja

  6. #2106

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    975

    oletus Vs: Pisararata

    Jos olisimme Hesarin uutisoinnin varassa, emme tietäisi tästä Liikenneviraston merkittävästä kannanotosta mitään.

    http://hvkerho.blogspot.fi/2014/11/h...on-pisara.html

  7. #2107
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7964

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Jos olisimme Hesarin uutisoinnin varassa, emme tietäisi tästä Liikenneviraston merkittävästä kannanotosta mitään.
    Onko Hesari vielä olemassa? Olin jo unohtanut koko lehden. Lukeekohan sitä vielä joku?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #2108
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pisararata

    Kyllä luetaan, se on suomen luetuin sanomalehti ynnä kuukausiliitteen kanssa.

  9. #2109

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Pisararata

    Taitaa olla yhä Pohjoismaiden luetuin sanomalehti.

    Suurin osa ihmisistä ei olekaan BB-talon, Bumtsibumin tai Hyvä veli-sivustojen antaman sivistyksen varassa. Voi olla DF-339:lle suuri yllätys.

  10. #2110

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    975

    oletus Vs: Pisararata

    Olen pitänyt sivistysvaltion merkkinä sitä, että sen valtamedia ei pyri sormeilemaan asioita vaikenemalla tai kampanjoimalla. HS:n lukijat eivät pääse tällaisesta sivistyksestä nauttimaan.

  11. #2111
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pisararata

    Johan on törkeää, ja off-topiccia. Pyydän poistamaan asiattomat viestit. LVM-juttu oli sisällytetty uutiseen.
    Kukaan poliitikko ei ole tullut LVM:n lausuman taakse, se on vain virkamiesten mielipide kuten oli että alunperin Pisara rakennetaan vasta 2030+.

    Kuitenkin kansanedustajat, hallitus ja kansa ja Helsinki haluavat Pisaran heti.

    Ne on keskustan öljymoottoriveljet ja kellokkaat suojatyöpaikkavirkamiehinä laukovat mitä vain johan Liikennevirastoa tuuletettiin.

  12. #2112

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1207

    oletus Vs: Pisararata

    Puolustelematta Pisaraa, niin minulle ei aukea LVM:n tiedotteesta tai Mikael Nybergin kommenteista, että miten Pisarasta saataisiin enemmän "hyötyä" siirtämällä rakentamista tuonnemmas.

    Toisin sanoen LVM ehdottaa Pisaran lykkäämistä ilman selkeitä perusteluja. Tiedotteesta voi helposti tulkita, että LVM pitää Pisaraa kalliina ja rahoitusta haasteellisena. Luovemmin tulkitsemalla saa irti, että LVM:n mielestä pk-seudulla on toteutettu tai toteutetaan kalliita raidehankkeita, jonka vuoksi pk-seudun keskiluokalta verotettua varallisuutta pitäisi taas tasapainon vuoksi lappoa välillä maakuntiin ja siksi Pisaran pitäisi odottaa.

    Lisäksi annetaan ymmärtää, että ratapihan parannuksilla hoidetaan suurilta osin liikennöinnin ongelmat, joka on tietysti selvitysten mukaan totta. Mutta jos Pisara joka tapauksessa rakennetaan, niin sitä ennen tehdyt ratapihan parannukset, joilla yritetään ratkoa samoja ongelmia jotka ratkeavat Pisaralla, ovat hukkaan heitettyä rahaa.

    Poliittista suhmurointia LVM:ltä, sanoisin.

  13. #2113
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7964

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Puolustelematta Pisaraa, niin minulle ei aukea LVM:n tiedotteesta tai Mikael Nybergin kommenteista, että miten Pisarasta saataisiin enemmän "hyötyä" siirtämällä rakentamista tuonnemmas.
    Puhtaasti veikkauksena arvelisin tuon perustuvan siihen, että matkustajia on esim. vuonna 2030 paljon enemmän kuin vuonna 2020, jos asuntoja tuon kymmenen vuoden aikana rakennetaan rautateiden vaikutusalueelle ja asukasmäärä kasvaa. Enemmän matkustajia, suuremmat hyödyt.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #2114

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Puhtaasti veikkauksena arvelisin tuon perustuvan siihen, että matkustajia on esim. vuonna 2030 paljon enemmän kuin vuonna 2020, jos asuntoja tuon kymmenen vuoden aikana rakennetaan rautateiden vaikutusalueelle ja asukasmäärä kasvaa. Enemmän matkustajia, suuremmat hyödyt.
    Mun arvaus: Joku avainasemassa oleva Pisara-hankeen vastustaja LVM:ssä tai jossain muussa joko valtakunnallisessa tai kaupungin virastossa joka voi kaataa hankkeen siirtyy eläkkeelle v 2023.

    t. Rainer

  15. #2115
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Puhtaasti veikkauksena arvelisin tuon perustuvan siihen, että matkustajia on esim. vuonna 2030 paljon enemmän kuin vuonna 2020, jos asuntoja tuon kymmenen vuoden aikana rakennetaan rautateiden vaikutusalueelle ja asukasmäärä kasvaa. Enemmän matkustajia, suuremmat hyödyt.
    Tämä on ihan järkevää päättelyä. Lisää liikennejärjestelmän kapasiteettia kannattaa tehdä silloin, kun sille on tarvetta. Ei silloin, kun joku haluaa rakentaa sitä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Lisäksi annetaan ymmärtää, että ratapihan parannuksilla hoidetaan suurilta osin liikennöinnin ongelmat, joka on tietysti selvitysten mukaan totta. Mutta jos Pisara joka tapauksessa rakennetaan, niin sitä ennen tehdyt ratapihan parannukset, joilla yritetään ratkoa samoja ongelmia jotka ratkeavat Pisaralla, ovat hukkaan heitettyä rahaa.
    Asia on niin, että Pisara ei vaikuta ratapihan ongelmiin, mutta ne ongelmat vaikuttavat ratapihan käyttöön. Jos ongelmat halutaan poistaa, pitää tehdä se, mikä poistaa ongelmat. Ongelmat poistava asia ei ole Pisara, vaan ratapihan järkeistys.

    Ei minullekaan selviä YLE:n eikä HS:n uutisista, mistä oikein on kysymys. Vaikka tiedän toimittajia paremmin, mistä on kysymys. Uutisethan eivät kerro, mitä LiVi:ssä on saatu selville. Mutta ei ole vaikea ottaa siitä selvää. LVM:n tiedotteessa on linkit selvityksiin ja raportteihin.

    Olennaista nyt on, että Pisarasta on ratasuunnitelman nyt valmistuttua tehty hankearviointi. Ja hankearvioinnin perusteella on tehty kartoitus rahoitusmalleista.

    Hankearviointi on vahvistanut sen, mitä arvioin Pisarasta jo kesällä. Eli että edellinen arviointi, jonka mukaan Pisara oli hyvin kannattava, ei pidä paikkaansa, vaan Pisara on kannattamaton. LiVi:n tulos kannattamattomuudesta on vain vielä huonompi kuin iste arvioin, koska tunnelihankkeille tyypilliseen tapaan rakentamiskustannus on taas noussut.

    Pisaran yhteiskuntataloudellinen kannattavuusluku on 0,5 eli kannattamaton. Hyödyt ovat pääasiassa laskennallisia matka-ajan raha-arvohyötyjä, joita kertyy vain puolet hankkeen kustannuksista. Pisara ei myöskään ole valtakunnallinen hanke, sillä Pisaralla ei ole mitään vaikutusta kaukohenkilöliikenteeseen. Mikä siis vihdoinkin on todettu LiVi:n hankearvioinnissa myös. Pisaraa ei voi pitää myöskään ympäristöhankkeena tai joukkoliikenteen edistämisenä. HSL:n alueella tehdään noin miljoona joukkoliikennematkaa päivässä, Pisara lisäisi joukkoliikennematkoja 6500 matkalla eli 0,65 %. Päästöihin Pisaralla ei ole merkittäviä vaikutuksia hankearvioinnin mukaan. Energiankulutuksessa ei näytä kuitenkaan olevan huomioitu tunnelin ja asemien lämmityksen, ilmastoinnin ja sähkönkulutusta, joten arvelen, että todellisuudessa Pisara tekee kuten Matinkylän metro, eli lisää energiankulutusta ja päästöjä.

    Pisaraa on rummutettu poliitikkojen, ministereiden ja median toimesta perusteluin, jotka kaikki nyt tehty vaikutusarviointi kumoaa. Tiedostusstrategia lienee jonkinlainen ”pehmeä lasku”. On helpompi sanoa, että lykätään hanketta kuin että perutaan se. Varsinkin kun on käytetty suunnitteluun juuri noin 40 M€.

    Olen yllättynyt siitä, että Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Penttilä paheksuu Pisaran lykkäämistä. Helsinkihän ei ole seuraavaan 10 vuoteen aikonut käyttää mitään rahaa Pisaraan, joten olisin luullut Penttilän olevan tyytyväinen. Valtiovarainministeriölle lykkääminen on myös helpotus. On kivuttomampaa olla rahoittamatta Pisaraa, joka on kannattamaton eikä kannattava, kun kerran ei ole rahaa eikä velanottokykyä.

    Antero

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •