
Alunperin kirjoittanut
Elmo Allen
Lainaamassasi tekstissä ei puhuta joukkoliikenteen todellisen kysynnän muutoksista, vaan raportin mallin herkkyydestä eri arvojen muutoksille. Herkkyystarkastelun yksi idea on nimenomaan tutkia mallin järkevyyttä.
Esimerkiksi siksi, että se saatu työpaikka ei tässä tulevaisuusskenaariossa ollutkaan keskustassa vaan Myllypurossa, koska keskustan saavutettavuus oli laskenut, ja se juuri riitti heilauttamaan sen yhden firman sijoittumispäätöksen keskustasta Vallilaan, joka siirsi toisen firman Vallilasta Herttoniemeen ja kolmannen Herttoniemestä Myllypuroon. Ja sitten se myllypurolainen firma palkkasikin yhdeksän hengen sijaan kymmenen, ja Vallilan firma kuuden sijaan viisi. Tämän kun kerrot viidelläkymmenellä vuodella ja miljoonalla ihmisellä, joilla kullakin on tuhansia eri tarinoita ja syitä liikkua milloin mihinkin, niin saadaan helposti aikaan vaikka viidentuhannen pudotus junien matkustajamääriin.