Vanhasen toisen hallituksen liikennepoliittisella selonteolla tehtiin Matinkylän metro, Kehärata, Vaasan radan sähköistys ja Kemijärven radan sähköistys. Liikenneministerikin oli keskustalainen. Metron valtionosuus oli nimellisesti 240 M€, Kehäradan taisi olla 500 M€, nuo kumpikin sähköistys siellä maaseudulla 15 + 15 M€. Valtakunnallista metrossa ja Kehäradassa on vain valtio maksajana, muuten kumpikin on Helsingin seudun kaupunkikehityshankkeita. Siitä en osaa sanoa, miten valtakunnallisia nuo vähän liikennöityjen ratojen sähköistykset olivat. Ehkä sitä oli ainakin Kemijärvi, koska sähköistyksen syynä on yksi Helsingistä lähtevä junapari vuorokaudessa. Valtakunnallista siis se, että junallinen hesalaisia matkustaa Kemijärvelle hiihtelemään.
Antero