Sivu 152 / 178 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 527292112132142148149150151152153154155156162172 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2266-2280/2657

Viestiketju: Pisararata

  1. #2266

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata


  2. #2267
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Eip tunnu 29 milliä mishän.
    Pikkuraha, kun sillä saadaan 600 miljoonaa valtion rahaa oman kunnan alueelle.

  3. #2268
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Pikkuraha, kun sillä saadaan 600 miljoonaa valtion rahaa oman kunnan alueelle.
    Valitettavaa on, että aika moni uskoo asian olevan näin oikeasti. Mutta näinhän asia ei tietenkään ole, vaan kaupunki panee 29 M€ saadakseen jotain, mitä se ei tarvitse, jolloin kaupungilta jää saamatta 29 miljoonalla sellaista, mitä kaupunki tarvitsee.

    Jos Hesaria lisää lainataan, niin sieltä löytyy tällaista:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tatu Rauhamäki, HS
    Miksi valtiovarainministeri ja H:gin kaupunginhallituksen puheenjohtaja sanovat näin, kun asiat eivät ole kuten he sanovat?

    Minusta ongelman ilmaisi hyvin Rautatiematkustajien pj. Kämäräinen blogissaan:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kalevi Kämäräinen
    Pisara kelpaa vaaliteemaksi, mutta asetelmalla huono hallinto ja "maan tapa" vastaan hyvä hallinto.
    Antero

  4. #2269
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Valitettavaa on, että aika moni uskoo asian olevan näin oikeasti. Mutta näinhän asia ei tietenkään ole, vaan kaupunki panee 29 M€ saadakseen jotain, mitä se ei tarvitse, jolloin kaupungilta jää saamatta 29 miljoonalla sellaista, mitä kaupunki tarvitsee.
    Pisaran diskontatut hyödythän ovat hyöty-kustannussuhteella 0,5 noin 478 miljoonaa (0,5 * 956). Jos Helsinki ajattelee hyötyjen kohdistuvan lähes kokonaan itseensä ja valtion 600 miljoonan olevan täysin ilmaista rahaa, niin silloin 356 miljoonan euron investointi 478 miljoonan hyödyistä voi olla ihan hyvä kauppa. Tässä olisi toki monta kyseenalaista oletusta mukana.

  5. #2270

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Tässä olisi toki monta kyseenalaista oletusta mukana.
    Mm. se, että yhteiskuntataloudellisista hyödyistä puhuttaessa vissiin oletettaisiin, että Helsinki ja valtio kuuluvat eri yhteiskuntiin.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 17.02.2015 kello 10:31.

  6. #2271

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mm. se, että yhteiskuntataloidellisista hyödyistä puhuttaessa vissiin oletettaisiin, että Helsinki ja valtio kuuluvat eri yhteiskuntiin.
    Todennäköisen pääministeripuolueen vaaliohjelmaa lukemalla on kovin vaikea tulla muuhun tulokseen.

  7. #2272

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Pisararata

    Siltarumpupolitiikkaa, joka kohdistuu pääkaupunkiseutuun, kutsutaan vain eri nimellä, eli metropolipolitiikka.

    Tuskinpa olisi kummallekaan osapuolelle kovin suuri vahinko, jos Suomi jaettaisiin kahteen osaan, ja Pääkonttoriseutu saisi pyörittää menoaan ihan omana valtiona sekä teetellä konttori- ja palvelutyöntekijöiltään perimillä veroilla tunneleita niin paljon kuin Pääkonttoriseudun isot pojat tahtovat. Tuotanto-Suomi menettäisi vähän kuntien valtionosuuksia, mutta ajan mittaan pärjäisi oikein hyvin.

    Samalla katkeaisi nykyinen Pääkonttoriseudun ja maakuntien välinen, kansalle kalliiksi tuleva veljeilyakseli, jossa osapuolet konsensuksella tukevat toinen toistensa suurhankkeita riippumatta siitä, ovatko ne tarpeellisia. Vrt. varkautelainen kansanedustaja pauhaamassa painokkaasti Pisaran suuresta valtakunnallisesta merkityksestä. Lienee siis Viitostien remontin jatko jo odottamassa omassa maakunnassa palkintona Pääkonttoriseudun tunneliveljien puolustamisesta.

    (Ongelmahan tässä saattaisi olla se, että myös Tuotanto-Suomelle pitäisi perustaa pääkaupunki, ja sama akseli syntyisi ehkä uudelleen.)

  8. #2273

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    (Ongelmahan tässä saattaisi olla se, että myös Tuotanto-Suomelle pitäisi perustaa pääkaupunki, ja sama akseli syntyisi ehkä uudelleen.)
    Siellä Tuotanto-Suomessa toki kaikki hoituu tuottavasti videoneuvotteluina ja etätöinä, eikä kaupunkeja enää tarvita mihinkään.

  9. #2274

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Tuskinpa olisi kummallekaan osapuolelle kovin suuri vahinko, jos Suomi jaettaisiin kahteen osaan, ja Pääkonttoriseutu saisi pyörittää menoaan ihan omana valtiona sekä teetellä konttori- ja palvelutyöntekijöiltään perimillä veroilla tunneleita niin paljon kuin Pääkonttoriseudun isot pojat tahtovat. Tuotanto-Suomi menettäisi vähän kuntien valtionosuuksia, mutta ajan mittaan pärjäisi oikein hyvin.
    Mainio idea. Helsingin seutu onkin jo ihan liian pitkään keskustalandian kiviriippaa perässään. Eron myötä Helsingin seudun tulotaso nousisi ehkä 20 % kun tulonsiirrot muualle maahan loppuisivat tai pienenisivät. Muun Suomen tulotaso taas tipahtaisi noin 10 % samasta syystä. Helsingin kaupunkivaltiolla olisi eron jälkeen nykyistä vahvempi talous, kun taas muu Suomi olisi nopeasti nykyistäkin rajummassa talouskriisissä.

  10. #2275

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Pisararata

    Tilanne Pääkonttoriseudun ja Tuotanto-Suomen välillä on vähintään tuo petterin mainitsema jo nyt. Ja kuten kehäykkösen aamuruuhkissa kiukkuisina ylihintaisen asunnon velanlyhennykseen jonottavat tietävät, se korkeampi tulotaso sulaa käytännössä korkeampiin elinkustannuksiin. Eli tehdään vaan kaksi valtiota.

  11. #2276

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Pisararata

    Kaupunkilaiset elinkustannukset eivät ole vääjäämättömyys vaan tietoista politiikkaa. Maan arvon nousua voi kompensoida maan tehokkaammalla käytöllä, ja nollatehoista maata on Helsingin kunnanrajojen sisällä miljoonien lisäasukkaiden tarpeisiin jos sitä haluttaisiin ottaa käyttöön. Mutta kyllä ne hajurakonurmikot talojen välissä ja ryteikköiset koirankusetusmetsät ovat hintansa väärti.

  12. #2277
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mm. se, että yhteiskuntataloudellisista hyödyistä puhuttaessa vissiin oletettaisiin, että Helsinki ja valtio kuuluvat eri yhteiskuntiin.
    Kamreerit eivät yleensä anna paljoa painoa laskennallisille hyödyille. Kassavirta kiinnostaa.

  13. #2278

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Pisararata

    Ja vaikka varkautelainen kansanedustaja ja seinäjokelainen ministeri lehmänkauppapoliittisista syistä niin hehkuttavatkin, paikallisliikennerata Pisaran mahdolliset hyödyt ovat ainoastaan paikallisia ja Pääkonttorivaltion sisäisiä. Samalla tavoin paikallisia kuin, ettei Tampereen raitiotien etuja kukaan väitä valtakunnallisiksi.

  14. #2279
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Ja vaikka varkautelainen kansanedustaja ja seinäjokelainen ministeri lehmänkauppapoliittisista syistä niin hehkuttavatkin, paikallisliikennerata Pisaran mahdolliset hyödyt ovat ainoastaan paikallisia ja Pääkonttorivaltion sisäisiä.
    Pääkonttorivaltiohan ei Pisaraa rakentaisi. Pääkonttorivaltiossa miljardin arvoista hanketta ei pidetä edes muutaman kymmenen miljoonan arvoisena. Kuitenkin nyt Pääkonttorivaltiolta vaadittuun rahaan nähden yhteiskuntataloudellinen kannattavuus olisi noin 10. Kertooko tämä siitä, miten hyvin Pääkaupunkivaltiossa uskotaan matka-aikahyötyyn?

    Erikoista Pisaran kanssa on sekin, että hallitusohjelman mukaan kuntien oman osuuden piti olla 50 %. Nyt se on pikemminkin 5 %.

    Antero

  15. #2280

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    ...Tampereen raitiotien etuja kukaan väitä valtakunnallisiksi.
    Minä väitän. Se on koko valtakunnan etu, että Suomen toiseksi suurimmalla kaupunkiseudulla on hyvä ja tehokas joukkoliikenne. Käyttäjiäkin Tampereen ratikalla olisi laakista enemmän kuin pääradan kaukoliikenteellä. Laittaa ne rautatieverkon perusparannukset jossain Seinäjoen pohjoispuolella perspektiiviin.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •