Sivu 153 / 178 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 537393113133143149150151152153154155156157163173 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2281-2295/2657

Viestiketju: Pisararata

  1. #2281
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Pisararata

    Paikallisten hankkeiden vääristeleminen valtakunnallisiksi ei ole sen suotavampaa Tuotanto-Suomessa kuin Pääkonttoriseudullakaan.

  2. #2282

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Yle: Pisararataa ei tule – ainakaan nyt

    Rinne ja Stubb ovat molemmat puolesta, mutta hallitus ja eduskunta liian erimielisiä, että lisäbudjetti syntyisi. Stubb sanoi, että "hanke etenee" ja rupes hakemaan EU-rahaa.

    Tästä näyttää nyt ikävästi tulleen Helsinki vs. muu Suomi -tilanne muuallakin kuin JLF-hiekkalaatikolla, mikä ei sinänsä ole millään lailla hedelmällinen ajattelumalli, vaikka Pisaraa saataiskin nyt järkeistettyä.

  3. #2283
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Pisararata

    Miten nyt sitten tätäkin tulkitsee... Ilmeisesti on nyt niin, että tulevan hallituksen käsiä ei ole sidottu, mutta EU-tukea haetaan. Kun tukipäätös tulee, voidaan sitten aidosti päättää, rakennetaanko vaiko eikö. Kuulostaa ihan oikealta periaatteelta minusta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #2284

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Yle: Pisararataa ei tule – ainakaan nyt

    Rinne ja Stubb ovat molemmat puolesta...
    Ay-liike ja IFK, Hakaniemi ja Mäntymäki.

    Vaalien takiahan tässä näin kävi. Väärä aika tehdä päätöstä. Hallituspuolueilla on muutenkin vaikeuksia pitää rivit suorina ja nyt vaalien alla on ihan mahdotonta saada maakuntien edustajat tällaisen hankkeen taakse.

    PK-seudun työmatkaliikenteen kannalta on tietysti ikävää, että seuraavissa vaaleissa näyttävät menestyvän juuri ne puolueet, joilla, tai joiden taustaryhmillä, ei ole mitään intressejä toteuttaa Pisaraa. Demarien nousevat gallupkäyrät antavat vähän toivoa ja Rinteelle Pisara on tärkeä. Kepu-Persut olis moi-moi kaikelle pk-seudun kehittämiselle neljäksi vuodeksi.

    Vastakkainasettelujen aika ei ole ohi.

  5. #2285

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Miten nyt sitten tätäkin tulkitsee... Ilmeisesti on nyt niin, että tulevan hallituksen käsiä ei ole sidottu, mutta EU-tukea haetaan. Kun tukipäätös tulee, voidaan sitten aidosti päättää, rakennetaanko vaiko eikö. Kuulostaa ihan oikealta periaatteelta minusta.
    Aivan näin yksinkertainen kuvio ei ole, sillä mahdolliseen positiiviseen EU tuki päätökseen liittyy myös velvollisuus toteuttaa hanke. Jos Suomi tukipäätöksen jälkeen vielä vetäytyy hankkeesta Pisara joutuu muutamaksi vuodeksi karanteeniin.

    Tosin, jotta positiivisen EU tuki päätöksen tekeminen on nykyisten ehtojen mukaan mahdollista, niin hankkeeseen täytyy jo olla kansallisella tasolla sitoutuminen. Jos riittävää sitoutumista ei ole, hakemus on pelkkää teatteria, jolla voidaan kunniallisesti vetäytyä tässä vaiheessa hankkeesta ja sitten aikanaan kielteisen päätöksen jälkeen kehua, kuinka fiksuja olimme, kun emme käynnistäneet hanketta.

    Jos taas on komission kanssa käydyissä neuvotteluissa päädytty siihen, että Suomessa jo tehdyt päätökset ovat riittävä kansallinen sitoutuminen hankkeeseen, niin tämä on melko ilkeää politiikkaa. Seuraavan hallituksen alkutaipaleella putkahtaa EU:lta tukipäätös, jossa luvataan 200 M€ tukea. Jos Pisara silloin jätetään toteuttamatta, saa oppositio erinomaisen lyömäaseen, jota voi sopivasti väänneltynä käyttää vaikka mihin.

  6. #2286

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Seuraavan hallituksen alkutaipaleella putkahtaa EU:lta tukipäätös, jossa luvataan 200 M€ tukea.
    Vertailun vuoksi, Kehärata sai 45 milliä (koko homman loppusumma ilmeisesti 740).

  7. #2287
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Seuraavan hallituksen alkutaipaleella putkahtaa EU:lta tukipäätös, jossa luvataan 200 M€ tukea. Jos Pisara silloin jätetään toteuttamatta, saa oppositio erinomaisen lyömäaseen, jota voi sopivasti väänneltynä käyttää vaikka mihin.
    Aivan varmasti voi sanoa, että ei putkahda. Valtioneuvoston tiedotteen mukaan koko hakemuksen loppusumma on 133,7 M€. Pisaran osuus on 78,96 M€.

    Toiseksi, EU:n asetus TEN-T -tuista määrää, että tukea voidaan antaa EU:n alueita yhdistäville hankkeille, jotka ovat yhteiskuntataloudellisesti kannattavia. Pisara ei ole kumpaakaan. Olisi parempi, ettei Pisaran tukihakemusta edes lähetettäisi, kun se ei kerran täytä ehtoja.

    Että tällaista tämä julkisuus ja päätöksenteko taas on. Poliitikot, ministerit ja media puhuvat 200 miljoonasta, joka on tulossa, ja koko Suomen junaliikenteen ongelmien ratkaisusta, jonka pari uutta asemaa Helsingin alla tuottavat. Kaikki on pelkkää soopaa, mutta niiden nimiin vannotaan.

    Itse odota seuraavalta hallitukselta hyvää hallintoa ja sovittujen menettelytapojen noudattamista. Kuin myös edellisten hallitusten virheiden korjaamista, ennen kuin ne tulevat kalliiksi.

    Antero

  8. #2288

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Pisararata

    Koko ns. kapasiteettiongelma olisi hoidettavissa. Pullonkaulan eli Pasilan seisakkeen uudistamisella. Lisää laitureita. Pääradalle lisää rataa Keravan ja Riihimäen välille. Rantaradalle kaupunkirata Kauklahteen.

    Kaikenlaiset "pikaratiotie"hankeet voi unohtaa. Pisara on kokoajan ollut hukkaputki, koska Pasilan pullonkaula ei vedä vaikka olisi sata Pisaraa.

  9. #2289

  10. #2290
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pisararata

    http://yle.fi/uutiset/liikennevirast...llista/7934094

    Liikennevirasto oudoksuu keskustan Pisararata-kritiikkiä – "vastakkainasettelu on virheellistä"

  11. #2291

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    http://yle.fi/uutiset/liikennevirast...llista/7934094

    Liikennevirasto oudoksuu keskustan Pisararata-kritiikkiä – "vastakkainasettelu on virheellistä"
    Jos tuon hyvällä tahdolla lukee, niin tuohan menee aivan oikein. Tässä vaiheessa on syytä purkaa Pasian pullonkaulaa, lisäraidehan saadaan pian. Yhdessä Tikkurilan aseman raidejärjestelyjen kanssa nehän lisäävät pääradan kapasiteettia hieman. Ja sitten joskus tulevaisuudessa lentorata tai pääradan lisäraiteet antavat lisää kapasiteettia kauko- ja taajamajunaliikenteelle ja tällöin päärautatieasemalla lienee todella tarvetta saada käyttöön lisää raiteita, joita Pisara vapauttaisi. En tässä ota kantaa siihen, onko Pisara paras ratkaisu kaupunkiratojen reitiksi keskustaan. Olisi mielestäni muitakin syytä tarkastella sitten kun sen aika tulee, eli samassa yhteydessä Lentoradan kanssa joskus parin kymmenen vuoden päästä.

  12. #2292

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Jos tuon hyvällä tahdolla lukee, niin tuohan menee aivan oikein. Tässä vaiheessa on syytä purkaa Pasian pullonkaulaa, lisäraidehan saadaan pian. Yhdessä Tikkurilan aseman raidejärjestelyjen kanssa nehän lisäävät pääradan kapasiteettia hieman. Ja sitten joskus tulevaisuudessa lentorata tai pääradan lisäraiteet antavat lisää kapasiteettia kauko- ja taajamajunaliikenteelle ja tällöin päärautatieasemalla lienee todella tarvetta saada käyttöön lisää raiteita, joita Pisara vapauttaisi. En tässä ota kantaa siihen, onko Pisara paras ratkaisu kaupunkiratojen reitiksi keskustaan. Olisi mielestäni muitakin syytä tarkastella sitten kun sen aika tulee, eli samassa yhteydessä Lentoradan kanssa joskus parin kymmenen vuoden päästä.
    Suurin ongelma nykykuviossa on, että jos Pisara toteutetaan nykyisten suunnitelmien mukaan, tulee olemaan todella hankalaa sovittaa Pasilaan lisäkapasiteettia, kun kaupunkiradan raiteet sijaitsevat aseman kummallakin reunalla. Eli Pisaran suunnitelma pitäisi laittaa uusiksi. Nyt on tosin onneksi aikaa.
    Ville

  13. #2293
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Pisararata

    Pisaralle maanalainen asema Pasilaan, lentoradalle jää tilaa pintaankin.

  14. #2294
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Pisararata

    No nyt lobataan pisaran puolesta oikein kunnolla! YLE uutisoi: "Pisararata toisi kymmeniä tuhansia työpaikkoja maakuntiin"

    Jopa 60 000 henkilötyövuotta, kahdeksan Miljardin edestä taloudellista toimeliaisuutta; massoittain uusia koteja ja päärautatieaseman ahdas ratapihan tolkulliseen käyttöön. Tätä kaikkea lupaa tuore selvitys Pisara-radan vaikutuksista.

    Hanke olisi niin uskomattoman hyvä ja kannattava että se auttaisi kiskomaan Suomen lamasta! No jos kerran asia näin on, niin pakkohan tuo on rakentaa. Pisara siis on kansantaloudellisesti niin merkittävä hanke ettei sitä kertakaikkiaan voi jättää rakentamatta. Ja rakentaminen pitää aloittaa lisäksi heti eikä vasta tulevaisuudessa.
    Nyt on maalattu niin megasuperpositiivinen kuva hallitusneuvottelijoille ettei paremmasta väliä

  15. #2295

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Pisararata

    Kokoomuksen kaupunkisiipi voi parhaassa tapauksessa saada yhden Helsingin seudun ison liikennehankkeen hallitusohjelmaan, tulevassa hallituksessa vain kokoomuksella on merkittävästi kiinnostusta joukkoliikenteeseen, kun taas perussuomalaisten ja keskustan kannattajista varmaan ainakin 95 % on vannoutuneita autoilijoita ja painotukset sen mukaiset. (Vaikka perussuomalaisia kannatetaan myös jonkin verran Helsingin seudulla, kannatuksen painopiste on köyhissä lähiöissä ja kannattajista suuri osa on työväestöön kuuluvia miehiä, jotka eivät paljon joukkoliikenteestä välitä.)

    Pisara-rata on siis kyllä liikennepoliittisten neuvottelujen listalla, vaikka voi tuo hanke jäädä vain poliittiseksi kauppatavaraksikin. Perussuomalaiset ajanevat neuvotteluissa autoveron alennusta ja Keskusta varmaan sitten kannatusalueidensa teiden kunnossapidon parantamista. Näkee sitten millainen kompromissi liikennepolitiikassa syntyy. Kokoomuksen rooliksi jää nyt pitää hallitusneuvotteluissa tärkeimpien kannatusalueidensa eli suurten kaupunkien puolta, varsinkin kun hallituskumppaneina on nyt agraari- ja lähiöväkeä.

    Sen verran vastustusta Pisaralle oli kuitenkin keskustan ja perusuomalaisten piirissä ennen vaaleja, että voi kyllä olla, että kompromissien lopputuloksena Pisaraa lykätään ja Jokeri nousee pikavauhtia toteutukseen, joka ei olisi yhtään huono vaihtoehto, jos molempia ei voi saada. Joku Helsingin seudun joukkoliikennehanke on kokoomuksen melkein pakko saada hallitusohjelmaan, ettei näytä ihan siltä, että keskusta ja perussuomalaiset vievät kokoomusta kuin hipsteriä Pihtiputaalla.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 08.05.2015 kello 09:44.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •