Ehkäpä nykykeskusta pitäisi todeta liikenteellisesti toivottomaksi ja suunnata katseet muiden pk-seudun keskuksien kuten Leppävaaran ja Tikkurilan kehittämiseksi oikeiksi kaupunkikeskuksiksi, jotka voisivat mahdollisimman monipuolisesti haastaa Helsingin keskustan toiminnot 20-30 vuoden aikajänteellä? Pisaran hinnalla rakentaisi yhtä jos toista liikenneinfraa uusiin keskuksiin.
Tämä on todellakin Helsingin liikenneverkon kummajainen, ja on aivan käsittämätöntä, että Helsinki haluaisi ulottaa katumaisen liikenteen näin etäälle keskustasta. Luulisi vähemmälläkin saavan aikaan tilanteen, jossa ketään ei kiinnosta asioida Helsingin keskustassa ellei ole aivan pakko.
---------- Viestit yhdistetty klo 01:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:20 ----------
Kaistakapasiteettia ei Helsingissä ole kovinkaan paljoa, mutta löperöstä kaavoituksesta olen samaakin mieltä. Varsinaista oikeaa kaupunkikeskustaa koko pk-seudulla on todella vähän. Kerrostalo-alueillakin talot nököttävät toisistaan erillään epäviihtyisien parkkialueiden ympäröiminä sen sijaan, että autopaikat olisi rakennettu talojen alle, talot toisiinsa kiinni ja tilaa olisi vielä viihtyisille pihoillekin. Silloin ei tarvittaisi nykyistä määrää lähi- ja kaukovirkistysalueita tai lähiöitä erottavia puistoalueita (ts. luonnontilaista metsää). Kun asukkaita per km² olisi tuntuvasti nykyistä enemmän, järkevälle joukkoliikenteen tarjonnallekin olisi edellytyksiä.