
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Merkittävin tämän uuden raportin tulos on mielestäni kuvassa 23. Pasila-Helsinki -kokonaisuuden nykytilanteen (Ve0, jossa Pasilaan tehty yksi lisäraide) luotettava kapasiteetti, 92 junaa tunnissa, tulee vastaan vuoden 2030 jälkeen. Jos Pasilan eteläpuolella tehdään raportissa esitetyt toimenpiteet, Pasila-Helsinki -kokonaisuuden luotettava kapasiteetti on 100 junaa tunnissa, joka on odotettavissa noin vuonna 2045.
Ja olennaista on, että raportin kuvassa 23 mitataan vain junien määrää. Kun puhutaan kapasiteetista matkustajina, tilanne on aivan toinen. Kaukoliikenteen junapituudet voi suunnilleen kaksinkertaistaa tarvitsematta siis muuttaa ratajärjestelmää mitenkään. Se tarkoittaa, että kapasiteetissa on kasvuvaraa vielä kymmeniä vuosia vuoden 2045 jälkeenkin.