
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Kyllä. Itse asiassa olen vähän yllättynyt siitä, ettei vaihdekujia uudisteta perusteellisemmin juuri näiden tilanteiden vuoksi. Sillä tässä auttaa sekä se, että päättyville raiteille johtavia raiteita voidaan ajaa tilanteen mukaan vasemman- tai oikeanpuoleisen liikenteen mukaan, ja edelleen joustavuutta haettaessa, päättyville raiteille johtava 2-raiteinen rata laajennetaan 3-raiteiseksi, jolloin yksi raiteenvaihto ei varaa koko saapuvaa rataa. Tällaisessa järjestelyssä siis on raiteenvaihdon mahdollisuuksia enemmän kuin yhdessä paikassa ja sellaisin etäisyyksin toisistaan, että vaihteiden asetus ja kulkutien varmistus voidaan tehdä samalla kun yhtä raidetta käyttävä juna etenee pysähtymättä.
Eli pelkistettynä, sekä lähtevät että saapuvat junat voisivat käyttää tarkoituksenmukaisinta päättyvän raiteen mukaista raidetta jopa Nordenkjöldinkadulta lähtien ja toisiaan häiritsemättä.
Tarkoitukseni ei ole selvittää sitä, mitä muut ovat jo selvittäneet. Mutta tuon 5-raiteen esimerkin mukaan, jos Pasilan ja Helsingin väli olisi ajateltu näin, 5:lle saapuva juna voisi Pasilan eteläpuolelta vaihtaa vasemman puolen ajoon raiteelle 223 ja raiteilta 6–9 lähtevä juna ajaa vastaavasti vasemmanpuoleisesti ylös raiteita 224–226. Tämä edellyttäisi, että puolenvaihto olisi mahdollista pääradan raiteilla molemmin päin Tivolitien pohjoispuolella. Sillä Nordenskjöldinkadulle asti olisi käytössä 3 raidetta, jos myös itäinen huoltoraide olisi tehty vaihtein ajettavaksi pääradan kummaltakin raiteelta.