Nyt kun kehäradasta on saatu kokemuksia, niin miltä sen valossa pisararata näyttää? Lentokentän kautta kulkevat junat voivat siis pisararadan valmistuttua ajaa ympyrää kuin pienoisrautatiellä. Onko pääradalla ja rantaradalla liikennöivien junien määrä suurinpiirtein sama, t.s vastaako yhtä rantaradan junaa aina yksi pääradan juna? Jos ei, niin ilmeisesti osa jomman kumman suunnan junista ajetaan maan pällä Helsingin Ceskusrautatieasemalle. Mitkä junat?
Kuinka helppoa on esimerkiksi Tikkurilaan menevälle matkustajalle valita nopein yhteys Tikkurilaan? Juna maan pinnalta Helsinki C:ltä vai maan alta sieltä jostain? Onko Helsinki C:n laiturista vaikkapa 10 minuutin päästä lähtevä juna ennemmin perillä kuin viiden minuutin päästä maan alta lähtevä juna? Pitää miettiä matka-aikaa maanlalaiselle asemalle ja junien pysähtymisaikoja maanalaisilla väliasemilla ja jyrkkää nousua tunnelista...
Jos FLIRTit jo nyt ajaa kehärataa suorituskykynsä rajoilla (suurin kiihtyvyys jatkuvasti käytössä), niin millaisiin kiihtyvyyksiin päästään tunnelista jyrkkää nousua ajettaessa, jos kiskot on jäässä, ja vetäviä akseleita edelleen vain puolet?
Jos tunnelissa tulee joku ongelma, niin voidaanko Suomessa tunneliin ylipäänsä turvallisesti siinä tilanteessa lähettää mitään junia kumpaankaan suuntaan? Jos rantaradalla turvalaitevika jälleen sotkee kaiken, niin kuinka pian sotku leviää pääradalle? Mikä on todennäköisyys että pisararadalle saadaan sellainen informaatiojärjestelmä, että sen asemilla jo olevat, ja sinne pyrkivät matkustajat saadaan nopeasti ja sujuvasti Helsinki C:lle ilman hermostumisia, tungoksia... Kehäradan informaatiojärjestelmästä tuskin voidaan ottaa mallia.
pekka