Sivu 165 / 178 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6585105125145155161162163164165166167168169175 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2461-2475/2657

Viestiketju: Pisararata

  1. #2461
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Politiikkaa ovat olleet tekemässä tietenkin hyvin monenlaiset ihmiset. Seuraavassa yhden, aikanaan hyvin paljon ääniä saaneen, politiikankin tekijän kohtalaisen tuoreita ajatuksia: KB:n blogi. Itse en kuitenkaan lähde luokittelemaan poliitikkoja sen enempää tyhmiksi tai viisaiksi, poikkesivatpa heidän ajatusmaailmansa omastani minkä verran hyvänsä.
    Monenlaisia ovat, juu. Kerran keskusteltiin Bremerin kanssa hänen ideastaan siirtää Manskun bussit ratikkakaistoille, että autoille olisi enemmän tilaa. Hän ei millään ymmärtänyt, miksi se ei olisi mahdollista, kun ratikkakaistat ovat tyhjillään melkein koko ajan
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2462

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    150m junat vastaavat suurin piirtein nykyistä 6-vaunuista metrolinjaa, joka on tiettävästi jo maksimikuormassa Kulosaaren sillalla. Eli mitoitus on nykyisen tyyppisellä, kohtuullisen väljällä kaupunkirakenteella jo realistista täyttää. Entäs sitten, kun asemien ympäristöjä oikeasti täytetään keskustan tehokkuuksilla?

    Ahtaaksi käyvää runkoraidelinjaa voi tietenkin edelleen täydentää pintaliikenteellä. Palaamme siihen, että millä tavoin sitä pintaliikennettä oikein kehitetään. Minusta pintaliikenne kannattaa virittää parhaimmilleen ensin. Investoidaan siihen täysimittaiseen runkoraidelinjaan sitten, kun pintaliikenteen mahdollisuudet on kulutettu loppuun. Tunnelijunan mahdollisuuksia ei kannata pilata laukeamalla ennenaikaisesti.
    Pisarassa ja ylipäänsä Helsingin seudun lähijunaliikenteessä on se ero itä-länsimetroon verrattuna että se ei ylitä vesistöjä, eli ei ole Kulosaaren siltaa jonka yli kaikkien on päästävä. Lähiöiden matkustista osa hajaantuu eri suuntiin jo ennen Pasilaa, raiteile nostettu 550 ja muut tehokkaat poikittaisyhteydet keräävät osan porukasta, vaikak maankäyttöä tehostettaisiin. Pisarassa piilee se riski tosin että jos siitä tulee liian suosittu niin ruuhka-aikaan sen tunneliosuudesta tulee pullonkaula. Mutta voiko se tulla suositummaksi kuin nykyinen metro? Jos tulee niin silloin pitää rakentaa pitkät laiturit eli kysymys on siitä että pitäisi osata ennustaa oikein. Myös Flirt-junien uudelleensisustaminen voisi tulla kysymykseen.

    t. Rainer

  3. #2463
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tarkennan sen verran että itse pääväylien vieressä oleviin taloihin on vaikea toteuttaa viihtyisää asuinympäristöä liikenteen aiheuttaman ilmansaasteiden, katupölyn ja melun takia. Eivät ne tule olemaan yhtään sen mukavempia paikoja asua kuin lähiöt ovat nyt.
    Mutta jätät nyt edelleen vastaamatta kysymykseen. Vaikea toteuttaa sun mielestä viihtyisää vai yleisfaktana viihtyisää?

    Muistuttaisin kuitenkin esimerkiksi asuntojen hinnoista Taka-Töölössä Mannerheimintiellä. Esimerkiksi tällä hetkellä 34 m2 citykoti 6400 e/m2 taikka 80 m2 hintaan 4800 e/m2. Lähiöstä saat tuon ison kämpän alle puoleen hintaan, ihan rautatieaseman vierestä.

    Eipä siis väitetä viihtyisäksi sellaista, joka on omasta mielestä ihana ja toiselle kauhistus. Eikä epäviihtyisäksi sitä, joka tarjoaa toiselle unelmakodin, vaikka itse ei siihen muuttaisi mistään hinnasta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #2464

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta jätät nyt edelleen vastaamatta kysymykseen. Vaikea toteuttaa sun mielestä viihtyisää vai yleisfaktana viihtyisää?

    Muistuttaisin kuitenkin esimerkiksi asuntojen hinnoista Taka-Töölössä Mannerheimintiellä. Esimerkiksi tällä hetkellä 34 m2 citykoti 6400 e/m2 taikka 80 m2 hintaan 4800 e/m2. Lähiöstä saat tuon ison kämpän alle puoleen hintaan, ihan rautatieaseman vierestä.

    Eipä siis väitetä viihtyisäksi sellaista, joka on omasta mielestä ihana ja toiselle kauhistus. Eikä epäviihtyisäksi sitä, joka tarjoaa toiselle unelmakodin, vaikka itse ei siihen muuttaisi mistään hinnasta.
    Asuntojen hinnoilla ei ole tekemistä viihtyisyyden kanssa. Keskusta-asunnoilla on eri markkinat kuin lähiöasunnoilla. Mutta tässäkin sijainti ratkaisee, eteläinen kantakaupunki on kalliimpi kuin itäinen, vaikka molempiin menee raitiovaunut ja matka varsinaiseen liikekeskustaan sama.

    t. Rainer

  5. #2465
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Asuntojen hinnoilla ei ole tekemistä viihtyisyyden kanssa. Keskusta-asunnoilla on eri markkinat kuin lähiöasunnoilla. Mutta tässäkin sijainti ratkaisee, eteläinen kantakaupunki on kalliimpi kuin itäinen, vaikka molempiin menee raitiovaunut ja matka varsinaiseen liikekeskustaan sama.

    t. Rainer
    Kyllä sillä on merkitystä, mutta ei ollenkaan niin suurta kuin jotkut kuvittelevat (tai haluavat kuvitella). Toteutuneiden hintojen perusteella (niin) monella ihmisellä näyttää sijainnin arvostaminen menevän "viihtyisyyden" arvostamisen yli, että tämä määrää Helsingin seudulla asuntojen hintatasoa.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  6. #2466

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Pisarassa ja ylipäänsä Helsingin seudun lähijunaliikenteessä on se ero itä-länsimetroon verrattuna että se ei ylitä vesistöjä, eli ei ole Kulosaaren siltaa jonka yli kaikkien on päästävä. Lähiöiden matkustista osa hajaantuu eri suuntiin jo ennen Pasilaa, raiteile nostettu 550 ja muut tehokkaat poikittaisyhteydet keräävät osan porukasta, vaikak maankäyttöä tehostettaisiin.
    Vesistöillä ei ole hirveästi väliä, muulla pintaliikenteellä on. Eipä kaupunkiradoilla mitään suurempia kasvupaineita ole, kun säteittäinen, rinnakkainen pintaliikenne kantaa merkittävän osan kuormasta. Metro kyllä kantaa lähes koko joukkoliikenteen kuorman Itäväylän akselilla, ja vähän Lahdenväylänkin. Kyllä metron rinnalla olisi ilman muuta mahdollista ajaa myös suoria bussiyhteyksiä niin Lahdenväylää kuin Itäväylääkin pitkin.

    Mutta Pisaraa tuskin kannattaa alkuunkaan toteuttaa, jos sen rinnalla pidetään edelleen nykyisenlaajuinen rinnakkainen pintaliikenne. Jos pintaliikenne nykymuodossaan vastaavasti lakkautetaan, siirtyy Pisaraan matkustajia metron tyyppisessä liityntäliikenteessä, jossa ainoa käytännöllinen reitti keskustaan siirretään kaupunkiradoille ja edelleen Pisaraan. Silloin Pisaran matkustajamäärätkin ovat vähintään vertailukelpoisia metroon.

  7. #2467

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    150m junat vastaavat suurin piirtein nykyistä 6-vaunuista metrolinjaa, joka on tiettävästi jo maksimikuormassa Kulosaaren sillalla. Eli mitoitus on nykyisen tyyppisellä, kohtuullisen väljällä kaupunkirakenteella jo realistista täyttää. Entäs sitten, kun asemien ympäristöjä oikeasti täytetään keskustan tehokkuuksilla?
    150 metrin junat 2,5 minuutin vuorovälillä tarkoittavat kyllä liki kaksinkertaista kapasiteettia nykyiseen 135 metriseen ja 4
    minuutin vuorovälillä liikennöitävään itämetroon verrattuna.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 14.09.2015 kello 15:36.

  8. #2468

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Mutta Pisaraa tuskin kannattaa alkuunkaan toteuttaa, jos sen rinnalla pidetään edelleen nykyisenlaajuinen rinnakkainen pintaliikenne. Jos pintaliikenne nykymuodossaan vastaavasti lakkautetaan, siirtyy Pisaraan matkustajia metron tyyppisessä liityntäliikenteessä, jossa ainoa käytännöllinen reitti keskustaan siirretään kaupunkiradoille ja edelleen Pisaraan. Silloin Pisaran matkustajamäärätkin ovat vähintään vertailukelpoisia metroon.
    Pisaran hankeraportissa on ennustettu matkustajamäärät tilanteessa että bussimatkat muuttuvat liityntämatkoiksi junaan, myös osa automatkoista sekä että syntyy myös uusmatkustusta.

    Raportin mukaan esim sivu 31 on asemien aamun huipputunnin nousija ja poistujamäärät kantakaupungin asemilla. koska "Helsinki" -asema ei palvele enää Pisaraa, ei sitä kannata laskea mukaan, mutta Pisaran asemien käyttäjämäärä huipputuntina on 40.400 nousijaa ja poistujaa = 20.200 matkustajaa koska yksi ei voi sekä nousta että poistua, ellei sitten tee yhden tai kahden pysäkin välistä matkaa.

    Jos Pisara-putkessa on huipputunnissa 12 lähtöä/suunta eli 24 kumpaankin suuntaan, se tekee yhdelle junalle 841 matkustajaa. Kahden yksikön Sm5 pystyy nielemään sen. Kuvittelisin että 3 yksikön mittaisia junia ei normaalitilanteissa tarvitse ajaa ja jos vuoroväliä tihennetään, ei ollenkaan.

    t. Rainer

  9. #2469

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    150 metrin junat 2,5 minuutin vuorovälillä tarkoittavat kyllä liki kaksinkertaista kapasiteettia nykyiseen 135 metriseen ja 4
    minuutin vuorovälillä liikennöitävään itämetroon verrattuna.
    Ideaalinen teoria vastaan käytännön todellisuus, eli tuttavallisesti argumenttivirhe.

    Metrollakin voi teknisesti ajaa 2,5min vuoroväliä, mutta oikeasti ajetaan 4min. Kaupunkirataan kuuluu Kehärata jossa on hyvin niukasti ajantasausmahdollisuuksia, joten käytännössä kaupunkiradoilla (mukaanlukien Pisara) pitää hyväksyä metroa suuremmat aikataulumarginaalit. 5min vuorovälit ovat jo nyt käytössä yhteisillä osuuksilla.

    Ajantasausmahdollisuuksia Kehäradalle voi toki rakentaa, mutta Kehäradalla ei oikein ole luontevia paikkoja joissa kaikki matkustajat vaihtuvat (ja johon on luonteva rakentaa lisälaitureita). Tai kalustokiertoa voi säätää niin, että Kehärata ei aja Pisaraan, mutta sitten Pisaran junamäärä puolittuu ja tihennetty 3min vuoroväli yhteisellä osuudella tarkoittaa 6min vuoroväliä Pisaralla.

  10. #2470

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Ideaalinen teoria vastaan käytännön todellisuus, eli tuttavallisesti argumenttivirhe.

    Metrollakin voi teknisesti ajaa 2,5min vuoroväliä, mutta oikeasti ajetaan 4min. Kaupunkirataan kuuluu Kehärata jossa on hyvin niukasti ajantasausmahdollisuuksia, joten käytännössä kaupunkiradoilla (mukaanlukien Pisara) pitää hyväksyä metroa suuremmat aikataulumarginaalit. 5min vuorovälit ovat jo nyt käytössä yhteisillä osuuksilla.
    Helsingin metrolla ei voi teknisesti ajaa 2,5 minuutin vuorovälillä, koska metroon ei ole koskaan rakennettu 2,5 minuutin vuoroväliin pystyvää kulunvalvontaa, eli tolppaväli sekä opastinväli on pitkä eikä junien nopeuksia säädellä matkalla. Itse asiassa Helsingin metron kulkutekniikka oli jostain syystä osittain vanhentunut jo valmistuessaan vuonna 1982. Maailma kuitenkin muuttuu, 38 vuotta sitten RER A:n 2,5 minuutin vuorovälin kulunvalvonta oli analogisen tekniikan mestarinäytteitä, mutta nykyään 2,5 minuutin keskimääräistä ja noin kahden minuutin minimivuoroväliä käytetään nykyään monenlaisessa kaupunkiliikenteessä. Ei olekaan mitään syytä suunnitella Pisaraa ja Helsingin kaupunkiratojen liikennöintiä menneisyyden vaatimusten mukaiseksi, varsinkaan kun nyt Pisaralle tuli aikalisä.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 14.09.2015 kello 16:24.

  11. #2471
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5998

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Helsingin metrolla ei voi teknisesti ajaa 2,5 minuutin vuorovälillä, koska metroon ei ole koskaan rakennettu 2,5 minuutin vuoroväliin pystyvää kulunvalvontaa, eli tolppaväli sekä opastinväli on pitkä eikä junien nopeuksia säädellä matkalla.
    Toivon totisesti, että olet väärässä, koska 2,5 min vuoroväliin on tarkoitus siirtyä ensi elokuussa.

  12. #2472
    AJO
    AJO ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    02.01.2007
    Viestejä
    16

    oletus Vs: Pisararata

    Metrossa ajettiin jo 90-luvulla aamulla ruuhkavuoroja 2,5 minuutin vuorovälillä vanhalla asetinlaitetekniikalla. Jo tämä vanha pistemäinen asetinlaitetekniikka mahdollisti 90 sek vuorovälin. Ongelmana oli vain kääntöraiteiston läpäisykyky keskustassa. Siihen ei jäänyt pelivaroja. Tämäkin testattiin käytännössä yöajokokeilulla.

  13. #2473

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    529

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Helsingin metrolla ei voi teknisesti ajaa 2,5 minuutin vuorovälillä, koska metroon ei ole koskaan rakennettu 2,5 minuutin vuoroväliin pystyvää kulunvalvontaa, eli tolppaväli sekä opastinväli on pitkä eikä junien nopeuksia säädellä matkalla. Itse asiassa Helsingin metron kulkutekniikka oli jostain syystä osittain vanhentunut jo valmistuessaan vuonna 1982. Maailma kuitenkin muuttuu, 38 vuotta sitten RER A:n 2,5 minuutin vuorovälin kulunvalvonta oli analogisen tekniikan mestarinäytteitä, mutta nykyään 2,5 minuutin keskimääräistä ja noin kahden minuutin minimivuoroväliä käytetään nykyään monenlaisessa kaupunkiliikenteessä. Ei olekaan mitään syytä suunnitella Pisaraa ja Helsingin kaupunkiratojen liikennöintiä menneisyyden vaatimusten mukaiseksi, varsinkaan kun nyt Pisaralle tuli aikalisä.
    Poikkeustilanteissa metrolla on kyllä ajettu pienemmälläkin kahden vuoron välillä kuin 2,5 min.

  14. #2474

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Toivon totisesti, että olet väärässä, koska 2,5 min vuoroväliin on tarkoitus siirtyä ensi elokuussa.
    Helsingin metron kulkutekniikkaa kyllä uudistettiin automaattimetroprojektin yhteydessä, mutta työ on valmistui vain osittain ennenkuin projekti keskeytyi. Siemens kyllä uudisti osan vanhan metron järjestelmiä, mutta Siemensin jo Helsingin metroon toimittama tekniikka oli kuitenkin suunniteltu toimimaan lyhyempiä vuorovälejä käytettäessä liikkuva blokki - tyyppisen kulunvalvonnan sekä automaattiajon kanssa ja ilman muutoksia tuskin ongelmilta voidaan välttyä kun vuoroväli tihenee.

    Minäkin toivon, että Mipro, jolta on tilattu uutta rautaa ja softaa ja Siemens, jonka uudempaa tekniikka on nykyosuudella, saisivat länsimetron alkuun mennessä viritettyä uudet systeemit 2,5 minuutin kuntoon. Se ei pitäisi olla teknisesti mahdotonta, mutta projekti on vaativa.

    Jonkinmoista uhkapeliä on menossa, kun Mipro ei ole käsittääkseni koskaan toimittanut yhtään tämän kokoluokan projektia, aikataulu on hyvin tiukka ja Miprolla on osatoimittajana nykysopimuksen mukaan vastuu vain Länsimetron osuudesta. Pelkästään länsimetron osa projektista on kuitenkin arvoltaan suurempi kuin koko Mipron koko liikevaihto vuonna 2014. Mipro on kyllä ihan pätevä pikkufirma, mutta tulevaisuus näyttää haukkasiko se kerralla liian ison palan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:50 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Poikkeustilanteissa metrolla on kyllä ajettu pienemmälläkin kahden vuoron välillä kuin 2,5 min.
    On teknisesti aika eri asia ajaa ajoittain kaksi junaa aika lyhyen vuorovälin päässä toisistaan kuin liikennöidä koko ajan 2,5 minuutin vuorovälillä. Koko järjestelmän pitää pystyä luotettavasti 100-120 sekunnin tekniseen minimivuoroväliin, jotta 150 sekunnin välein liikennöinti onnistuu ilman merkittäviä häiriöitä. Helsingin metro on nyt ensimmäinen rata, jossa osin standardeihin ja osin Mipron omaan täysin uuteen ohjelmistosovellukseen perustuvaa tekniikkaa käytetään ja olisi todella toivottavaa, että Mipron ja Siemensin toimittamat tekniikat on Länsimetron liikennöinnin alkaessa saatu siihen kuntoon, että metroa pystytään liikennöimään luotettavasti.

    Toki kannattaa huomioida, että 2,5 minuutin vuoroväli ei nykyään vaadi mitään ihmeitä ja maailmalla on paljon tuolla nopeudella liikennöitäviä ratoja.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 14.09.2015 kello 19:14.

  15. #2475
    AJO
    AJO ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    02.01.2007
    Viestejä
    16

    oletus Vs: Pisararata

    Metton vain pitäisi toimia ainakin nykyisen tason mukaisesti ennen luin tämä "pikku ongelma" ratkaistaan.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •