Tästä olen eri mieltä, Helsingin metro ei ole mikään seudullinen kolmannen tason pikajuna vaan enemmänkin 2. tasoa, siinä missä moottoritiebussi 77 Jakomäkeen tai suunniteltu Viikin pikaraitiotie. Toki metro on tehty raskaasti, eikä palvele maan päällä yhtä laajalti kuin pikaraitiotie, mutta se ei silti palvele 3. tason seudullisia pitkiä matkoja sen paremmin, sillä keskinopeus jää liian matalaksi ja kaikki junat pysähtyvät kaikilla asemilla. Nopeus on jo tapissa, kun pysäkkivälit on kilometrin luokkaa, eikä huippunopeutta tai kiihtyvyyttä aiota nostaa nykyisestä. Myös junien varustelu (kovat penkit, ei vessoja eikä hattuhyllyjä) on karua minimitasoa.
Suuri ero muiden kaupunkien metrojärjestelmiin Helsingissä on se, ettei Helsingissä ole Pariisin tapaan tiheää linjaverkostoa, eli meiltä puuttuu sama laadukas 2-tason palveluverkko. Sen sijaan metroa halutaan venyttää Kivenlahteen ja Majvikiin, joihin etäisyyksien perusteella sopisi paremmin 3-tason ratkaisu, oli se sitten "Z-juna" tai kaukoliikennevarusteltu (100 km/h) moottoritiebussi.