Sivu 178 / 178 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7898118138158168174175176177178
Näytetään tulokset 2656-2657/2657

Viestiketju: Pisararata

  1. #2656
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    994

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Kehäradan kalustosta ei taidettu suunnitelmassa puhua, mutta hyvin todennäköisesti sielläkin tarvitaan jossain vaiheessa kolmen yksikön junia.
    Eikös esimerkiksi Kivistöön ole tulossa aseman viereen n 20 000 asukasta lisää? Ja Aviapoliksessakin tapahtuu aika paljon. Leinelään rakennetaan nyt asuntoja, mutta sen on kai tarkoituskin jäädä melkoisesti pienemmäksi keskittymäksi kuin nuo edellä mainitut.

  2. #2657

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5503

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Siinä selvityksessä luki, että sitten jos ja kun Kauklahden Kaupunkirata on rakennettu, E-junat ajetaan kolmella yksiköllä. Kehäradan kalustosta ei taidettu suunnitelmassa puhua, mutta hyvin todennäköisesti sielläkin tarvitaan jossain vaiheessa kolmen yksikön junia.
    Tässä on esitetty argunentteja miksi kannattaa varautua 12 vaunuisiin eli kolmesta flirt yksiköistä koostuviin 230 metriä pitkiin juniin jos Pisara-rata rakennetaan.

    Lähinnä kehärata ja lentokentän liikenne voisi aiheuttaa sellasita tarvetta, ranta- ja pääradan kohdalal en ihan usko. Jos Espoon kaupunkirata rakennetaan, niin jäljelle jää E- junien lisäksi U tai muu vastaava skip-stop linja joka ajaisi päärautatieasemalle, ja jota suuri osa niistä jotka tulevat esim Kirkkonummelta, Espoon keskuksesta, Kauniaisista ja Leppävaarasta käyttäisivät. E-junille ei välttämättä tulisi tarvetta pidentää 12-vaunuisiksi koska U tasaa kuorman.

    Sama toistuu pääradalla, R- ja Z junat ottaa Keravalaisista ja Tikkurilalaisista valtaosan ja K/N ja I/P jakavat kuorman niillä asemilla nopeat junat eivät pysähdy.

    Sitten ltulee vielä kysymys, jos Pisaraa aletaankin hyödyntää kantakaupungin sisäisillä matkoilla kuten metroa nyt?

    Jos Pisaralla on kumpaankin suuntaan 5 minuutin vuoroväli ja junat ajetaan kahdella yksiköllä, niin kapasiteeetti on n 13.500/tunti ja suunta. Metrolla on 19.000 suunta 3 minuutin vuorovälillä, jos valmistajan ilmoittama seisomapaikkaluku M300 sarjalle pitää paikkansa. Pisaran kapasiteettia voi kasvattaa n 20% tihentämällä vuoroväli 4 minuuttiin joka lienee täysin realistista.

    Flirt junissa on myös kahta versiota joista uudemmissa on enemmän seisomatilaa ja vähemmän istumapaikoja. Näiden kapasiteetti saattaa olla lähempänä metroa. Jos jollakin on tarkempaa tietoa junien paikkamääristä niin saa tuoda tiedot ilmi. Pisaran käyttöä kantakaupungin liikenteessä tasaa metro välillä Rautatientori-Hakaniemi ja toisaalta se että Pasilaan pääsee kahta eri suuntaa.

    Ne seikat mitkä saattavat lisätä lähijunien käyttöä tuntuvasti jos Pisara rakennetaan, ovat suunitelmat lopettaa pohjoissuunnan lähiöistä keskustaan ajavia bussivuoroja, sekä ns kaupunkibulevardisuunnitelmat. Jos kaupunkibulevardien myötä ei rakenneta mitään etelä-pohjoissuuntaista metron tasoista maanalaista linjaa kantakaupungin alle, niin lähijuna + syöttöbussi tai syöttäratikka jää ainoaksi tavaksi päästä nopeasti pohjoissuunnan lähiöistä keskustaan. Tällöin Pisaran asemat kannattaa varustaa 3 junayksikön mittaisiksi.

    Päätös Pisarasta ja sen toteutustavasta tai pohjois-eteläsuuntaisesta metrosta pitää ryhtyä ennenkuin kaupunkibulevardeja aletaan tosissaan toteuttaa. Nykyiset raitiotiet eivät pysty nielemään suuria määriä lisämatkustajia keskustaan jos reittejä pidennetään tai kyyti tulee oleman tosi hidasta.

    t. Rainer

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •