
Alunperin kirjoittanut
tlajunen
On olemassa hyvin monenlaisia vikatilanteita, joissa junan (hätä-)jarrut menevät päälle ja pysyvät päällä, esimerkiksi jarrujohdon paineilmavuoto. Tällainen voi seurata myös tulipalosta. Myös junayksiköiden tai vaunujen välisen sähköisen yhteyden katkeaminen aiheuttaa nykykalustossa koko junaan pakkojarrutuksen.
Nämä ominaisuudet ovat osa rautatiekaluston normaaleja turvallisuusorientoituneita suunnitteluperiaatteita.
Näin ollen ei voida olettaa, että juna voidaan ajaa seuraavalle asemalle tulipalotilanteessa. Toki näin pyritään tekemään, mikäli juna saadaan pidettyä liikkeessä.
EU taitaa kuitenkin asettaa vaatimuksia matkustajajunien selviytymiselle tulipalotilanteesta, ja ensileimahduksesta paikoilleen jämähtävä juna ei taida enää kelvata. Pikkuisen epäselvää, mitä normia pitäisi katsoa, mutta Rautateiden tunneliturvallisuus -asetus http://www.era.europa.eu/Document-Re...s/SRT-TSI.aspx sallii operoinnin Kategorian A junilla tunneleissa joiden pituus tai palonsammutuspaikkojen väli on enintään 5 km.
Junaturvallisuus -asetus http://www.era.europa.eu/Document-Re...s/RST-TSI.aspx taas toteaa, että
4.2.10. Fire safety and evacuation
4.2.10.1. General and Categorisation
(1) This clause applies to all units.
(2) Rolling stock shall be designed such that it protects passengers and on-board staff in case of hazard fire on board and to allow an effective evacuation and rescue in case of emergencies. This is deemed to be fulfilled by complying with the requirements of this TSI.
...
4.2.10.4.4
Running capability
(1) This clause is applicable to category A and category B passenger rolling stock (including passenger locomotives).
(2) The unit shall be designed so that, in the event of fire on-board, the running capability of the train will enable it to run to a suitable firefighting point.
(3) Compliance shall be demonstrated by application of the specification referenced in Appendix J-1, index 63, in which the system functions impacted by a ‘type 2’ fire shall be:
— braking for rolling stock of fire safety category A: this function shall be assessed for a duration of 4 minutes.
— braking and traction for rolling stock of fire safety category B: these functions shall be assessed for a duration of 15 minutes at a minimumspeed of 80 km/h.
Minusta tuo näyttää kovasti siltä, että paloturvallisuusmielessä tunneliturvallisuus katsotaan riittäväksi, kun enintään 5 km välein löytyy paikka junan sammuttamiseen JA kalustolla on kyky päästä aina seuraavalle sammutuspaikalle. Pisara-radalla tämä tarkoittaisi kai sitä, että ainoaksi palonsammutuspaikaksi riittäisi periaatteessa pelkkä Keskustan asema.
---------- Viestit yhdistetty klo 00:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:44 ----------

Alunperin kirjoittanut
j-lu
Kolmen aseman Pisara voisi teoriassa olla yksiraiteinen ja suuntainen ilman että sillä olisi käytännössä suurtakaan merkitystä matka.aikoihin, mutta se olisi kyllä perihelsinkiläinen karvalakkimallin ratkaisu tbh.
Yksiraiteinen Pisara menisi jo tosi nuukailuksi mutta mikä estää tekemästä yhteen putkeen kaksoisraidetta?