Kuten edellä jo todettiin Pisaraan on piirretty kolmaskin tunneli (lähes?) koko matkalle. On myös hyvä muistaa, että kustannusten kannalta ei ole ihan samantekevää, minkä kokoinen tunneli on.Evakuointiväylän minimikoko EU-säännöksen mukaan on 1,5 m x 2,25 m. Mitään yhtäistä tunnelia ei edes edellytetä vaan esim. portaikko ulos riittää.
Säännös edellyttää joko poistumistietä 1 km välein tai yhteyttä toiseen tunneliin 500 m välein. Muukin ratkaisu on mahdollinen, kunhan se osoitetaan yhtä turvalliseksi.
Tuossa on tosiaan tapahtunut muutos, aiemmin edellytettiin, että juna voi jatkaa matkaansa 4 minuutin ajan, tjsp. Junan hallitun jarruttamisen on kuitenkin oltava mahdollista ainakin 4 minuutin ajan. Ei juna saa pysähtyä spontaanisti itsestään palon alettua. Tunneliturvallisuuden paloskenaariossa (SRT 2.2.1) lähdetään siitä, että juna pääsee joko ulos tunnelista tai seuraavalle palontorjuntapisteelle ja evakuoidaan siellä.
Junissa on oltava myös tehokkaat palonilmaisimet. Onko realistista, että palo kehittyisi niin nopeasti hallitsemattomaksi, että Pisaran lyhyellä asemavälillä paloa ei havaittaisi edellisellä asemalla tai palon sytyttyä junaa ei voitaisi ajaa seuraavalle asemalle?