Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olet tässä oikeassa, siksi kirjoitinkin, etteivät junat vaihda radalta toiselle, ainoastaan raiteelta toiselle. Vastaava tarkoittaa sitä, että kaikki junat lähtevät Helsingistä paluusuuntaan välittömästi, kuten Pisaran kanssa on pakko järjestää. Ero on vain siinä, että junat eivät vaihda Rantaradalta pääradalle ja päinvastoin.Kalustokierron muuttaminen Pisaraa vastaavaksi nykyisillä raidejärjestelyillä olisi käytännössä mahdotonta, koska pää- ja rantaradan suuntien kaupunkiratojen junien pitäisi sitten ylittää kaikki muut Helsingin ja Pasilan väliset raiteet tasossa. Sehän vasta ratakapasiteettia veisikin.
Jos ajatellaan Pasilaa poikkileikkauksena, Mini-Pisaran kanssa Pasilasta etelään lähtenyt juna palaa Pasilaan noin 14 minuutissa (asemavälien ajat 4–3–3–4 min.). Nykytilanteessa sama juna palaa Pasilaan 15 minuutissa, jos se vaihtaa suunnan 5 minuutissa (asemavälien ajat 5 – 5 seisonta – 5 min.). Kun Psl–Hki välillä ei enää siirryttäisi raiteilta toiselle eikä tarvittaisi odotusvaraa, Psl–Hki -välin aikatauluajan voisi todennäköisesti supistaa 4 minuuttiin. Eli käytännössä on sama, kierretäänkö Mini-Pisaraa vai käydäänkö kääntämässä suunta Helsingissä.Junien suunnanvaihto tekee eron siksi, että suunnanvaihdon ajan junan on oltava pysäköitynä. Ja vaikka junan suunnanvaihto tapahtuisi täysin viiveettä, ei Pasila - Helsinki - Pasila olisi silti nykyisiä raiteita pitkin sen nopeampaa kuin Pisaran kiertäminen.
Antero
---------- Viesti lisätty kello 9:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:23 ----------
Onko jotain tukea väitteelle siitä, että junaliikenteen sujuminen aikataulun mukaan on ”harvinainen poikkeustilanne”? Jos näin todella olisi, ongelmat ovat aivan muualla kuin Helsingin ratapihan raidemäärässä. Silloin ehkä olisi syytä vähentää raidemäärää juuri siksi, että se pakottaisi hoitamaan junaliikennettä asiallisesti, jos muuten ei ole haluja.Teoriassa ehkä 10 raidetta riittäisi Helsingin rautatieasemalle juuri ja juuri mutta käytännössä on harvinainen poikkeustilanne, että junaliikenne sujuu täysin suunnitelmien mukaan.
Ja edelleen, eihän Pisaraa sitten voi toteuttaa ollenkaan, koska Pisarassa ei ole pelivaraa ajella miten sattuu.
Aivan. VR Oy:lle on kätevää ja edullista seisottaa junia Helsingissä, koska se ei maksa pysäköintitilasta mitään. Sen sijaan se maksaisi siitä, että junat ajettaisiin päiväksi pois Helsingistä, koska ratakapasiteetista maksetan vain junan liikkuessa.Niin voidaan mutta se ei tarkoita, että ne olisi yhtä kätevää ja edullista hoitaa kummassa päässä tahansa. Pisaran kanssa on mahdollista hyväksyä ratkaisuja, jotka ovat nykyistä kalliimpia tai epäkäytännöllisempiä, koska se tuo niin paljon muita etuja.
Myös seisotusraiteiden maapohjalla on arvo. Se arvo on niin suuri, että vähän väliä puhutaan siitä, että junien ei pitäisi tulla Helsinkiin saakka ollenkaan. Mutta ei tästäkään arvosta VR Oy maksa mitään vuokraa. Jos raiteden paikalle joku haluaisi talon, maasta saisi maksaa tuossa kymmeniä miljoonia tai vuokraa useita tuhansia euroa päivässä.
Antero