Sivu 181 / 192 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 81101121141161171177178179180181182183184185191 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2701-2715/2873

Viestiketju: Pisararata

  1. #2701

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1171

    oletus Vs: Pisararata

    Jos Töölön-metro rakennetaan Pasilasta itään, niin kapasiteettiseikkojen vuoksi varmaan tarvitsee harkita myös mahdollisuutta ajaa idän junia lenkkinä keskustan ja Töölön kautta Pasilaan.

    Mutta nythän näyttää taas siltä, että Pisara on ay-Antin masinoimana hyvässä myötäisessä.

    Paljon on eduskuntavaaleista kiinni.

  2. #2702

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    243

    oletus Vs: Pisararata

    Siis ymmärsinkö nyt oikein, että Pisaran myötä esimerkiksi (edes osa) A-junista jatkaisi esimerkiksi N-junina Tikkurilan suuntaan?

    Tämähän olisi aivan loistavaa ja lisäisi vaihdottomien yhteyksien määrää merkittävästi. Tuo vaihteluhan on usein hankalaa pääkaupunkiseudulla, joten jos näin, niin kiitos, rakentakaa tuo heti.

  3. #2703

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    569

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut markus1979 Näytä viesti
    Siis ymmärsinkö nyt oikein, että Pisaran myötä esimerkiksi (edes osa) A-junista jatkaisi esimerkiksi N-junina Tikkurilan suuntaan?

    Tämähän olisi aivan loistavaa ja lisäisi vaihdottomien yhteyksien määrää merkittävästi. Tuo vaihteluhan on usein hankalaa pääkaupunkiseudulla, joten jos näin, niin kiitos, rakentakaa tuo heti.
    Ei vaihtoja saa kokea hankaliksi Euroopan parhaimmassa joukkoliikenteessä.

    Vaikka Espoon ja pääradan kaupunkiradat yhdistettäisiin Pisaralla toisiinsa, niin Espoosta Dixin suuntaan (ja sama toiseen suuntaan) pääsee nopeammin vaihtamalla Pasilassa, kuin matkustaa sakkolenkin kautta. Se, että vaihtamatta pääsee satelliittikaupunkien hallinnollisesta keskuksesta toiseen, ei kyllä ole mikään miljardin (kertaa kaksi, minimi) euron investoinnin perustelu.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  4. #2704
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1261

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Jos Töölön-metro rakennetaan Pasilasta itään, niin kapasiteettiseikkojen vuoksi varmaan tarvitsee harkita myös mahdollisuutta ajaa idän junia lenkkinä keskustan ja Töölön kautta Pasilaan.
    Ja sitten ollaan taas samassa pisteessä, kuin että pitkä juna kääntyy Kampissa eli Länsimetrolle tulee joko 5min tai epätasainen vuoroväli jonka seurauksena osaan vuoroista ei mahdu kyytiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Vaikka Espoon ja pääradan kaupunkiradat yhdistettäisiin Pisaralla toisiinsa, niin Espoosta Dixin suuntaan (ja sama toiseen suuntaan) pääsee nopeammin vaihtamalla Pasilassa, kuin matkustaa sakkolenkin kautta.
    En menisi tuosta niin takuuseen kun pisara-lenkin matka ajaksi Pasila-Keskusta sanottiin olevan sama 5min kuin nyt Pasila-Rautatieasema, eli koko lenkki kestäisi 10min, jolloin Rantaradalta tuleva A/E juna on Pasilassa samaan aikaan kun edellinen on käynyt lenkin läpi ja tullut N-junana takaisin Pasilaan. 0min vaihto ei pasilassa onnistu, eli se seuraava juna 10min vaihdon jälkeen olisi sitten se sama josta aikaisemmin poistui.
    Tosin nyt A-junat tulevat lännestä 9 yli Pasilaan ja K-junat lähtevät pohjoiseen 6-yli eli vaihto huonontuisi ainakin ajallisesti 3min. Toisaalta kai keskustassa on edes minuutin tai parin ajantasaus eli voihan se matka lyhentyäkkin ryntääjille.

    En tiedä miksi Rinne haluaa pisaraa niin kovasti, melkein olisi enemmän hyötyä siitä että ottaa pisaran hinnasta puolet sytyttää ne tuleen, ja lopuilla kattaa linnunlaulun, rakentaa Espoon kaupunkiradan sekä tekee ne vaihtoterminaalit Käpylään, Kivimäkeen ja Valimoon.

  5. #2705

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Pisararata

    Jos sujuvammat vaihdot metroon ovat tärkeitä, niin Rautatieaseman alle voisi rakentaa kauemmilta laitureilta Asematunnelin Kompassitasolle johtavan tunnelin.
    Siihen voi myös asentaa liukukäytävän, kävelymatkan nopeuttamiseksi.

    Rautatieaseman laitureiden pohjoispuolelle voidaan myös rakentaa alikulku, josta pääsee kävelemään Hakaniemeen. Kulkuyhteydet paranisivat ja Pisaraa pienemmällä hinnalla.

  6. #2706

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1171

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ja sitten ollaan taas samassa pisteessä, kuin että pitkä juna kääntyy Kampissa eli Länsimetrolle tulee joko 5min tai epätasainen vuoroväli jonka seurauksena osaan vuoroista ei mahdu kyytiin.
    No siis tietenkin Espoon junat pitää pystyä kääntämään sille Töölön-Pasilan lenkille myöskin tai ajaa Kampista etelään. Ei hommassa ole paljoa järkeä, jos jotain keskeisistä osuuksista käytetään puolitehoisesti.

    Aamulla radan vierustaa Linnunlaulua kohti polkiessa tuli mieleen, että miten voi olla, että Espoo pitää syrjäisillä pelloillaan rakennusmaata niin arvokkaana, että metro kannattaa kaivaa tunneliin, mutta toisaalta Helsingin laskelmissa on ihan ok rakentaa Pasilan eteläpuolelle lähijunarataa maan pinnalle?

    No se johtuu mahdollisesti siitä, että Helsinki on tapansa mukaan tehnyt liikennesuunnitelman, jossa ei ole huomioitu kaupunkitaloustieteellisiä näkökohtia, kuten että maalle saattaisi olla muutakin käyttöä kuin ratapohjana toimiminen.

    Toinen vaihtoehto on, että Helsinki on tapansa mukaan tehnyt liikennesuunnitelman, jossa ei ole huomioitu kaupunkitaloustieteellisiä näkökohtia, kuten että maalle saattaisi löytyä muutakin käyttöä kuin odottaa tunneliin hyytyneitä junia ja toimia häiriötilanteiden varayhteyden ratapohjana.

    Yhtään fiksua tai ylitsepääsemätöntä syytä sille, miksi Pisaran myötä ei kannattaisi pyrkiä saamaan radan alustaa kaavoitettua rakennusmaaksi, en keksinyt. Mutta en ole kovin kekseliäs, enkä jaksanut etsiä selvityksiä etsiäkseni syitä.

  7. #2707
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2081

    oletus Vs: Pisararata

    Vielä voin lisätä että Pisaran hypermainoskampanjassa ei nyt sentään tarvitse väittää: "hyödyttää koko maata". Ei se nyt Pisarankan osalta niin mene, kuin monen muun hankkeen, että pääkaupunkiseutu "toimii koko maan talouskehityksen veturina". Toisin sanoen kaikki mahtipontiset hankkeet ovat aina tuolla teorialla hyödyksi Lapissa ja Kainuussa.

    Näköjään mitä suurempia hankkeita, sen enemmän meteliä ja valmiita menemään myös hyötyjen tarkastelussa pahasti överiksi.

  8. #2708

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    861

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Aamulla radan vierustaa Linnunlaulua kohti polkiessa tuli mieleen, että miten voi olla, että Espoo pitää syrjäisillä pelloillaan rakennusmaata niin arvokkaana, että metro kannattaa kaivaa tunneliin, mutta toisaalta Helsingin laskelmissa on ihan ok rakentaa Pasilan eteläpuolelle lähijunarataa maan pinnalle?

    No se johtuu mahdollisesti siitä, että Helsinki on tapansa mukaan tehnyt liikennesuunnitelman, jossa ei ole huomioitu kaupunkitaloustieteellisiä näkökohtia, kuten että maalle saattaisi olla muutakin käyttöä kuin ratapohjana toimiminen.
    Maa ei ole niin arvokasta Helsingissä, että rautatietunneli maksaisi vähemmän kuin mikä rautatien viemän maan arvo on. Tuon rautatien maapohjan ottaminen käyttöönhän merkitsisi sitä, että Pasilasta Helsinki C:lle menisi Pisara-radan 4 raiteen lisäksi vielä 6 raidetta ja Helsinki C:llä pitäisi olla enemmän maanalaisia raiteita kuin 2 (lukumäärää en osaa sanoa, koska nykyisin Helsinki C:llä on runsaasti ylimääräisiä raiteita). Radan viemän maan arvo ei ole sentään yli 2.5 miljardia euroa.

    Länsimetro on maan alla osin siksi, että ratageometria on jäykkä ja rata haluttiin juuri tiettyihin paikkoihin, osin suunnittelijoiden ja poliitikkojen tyhmyyden ja laiskuuden takia.

  9. #2709

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1171

    oletus Vs: Pisararata

    ^ Kysehän ei ole siitä, paljonko tunneli maksaa suhteessa maan arvoon, vaan paljonko tunneli maksaa enemmän kuin maan päällinen rata ja mikä on erotuksen suhde maan arvoon.

    Talorivi nykyisen kaltaisen tehottomasti Töölönlahdelle on kuitenkin yksistään rakennusoikeudeltaan jo kymmenien miljoonien arvoinen, ehkä 50 miljoonaa. Kaikkinensa lähiliikenteen siivoamisessa maan alle on potentiaalia satojen miljoonien kaavoitustuloihin.

  10. #2710
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2081

    oletus Vs: Pisararata

    Kaavoitusta ei saa ohjata pelkästään tuotto- ja tehokkuusodotukset.

  11. #2711

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1171

    oletus Vs: Pisararata

    ^ Ei tietenkään. Junarata on kaunista keskellä kaupunkia. Helsingissä rata myös eristää tehokkaasti köyhän itäisen kantakaupungin vauraista läntisistä kaupunginosista. Tälläiset esteettiset ja käytännölliset asiat on toki myös otettava kaavoituksessa huomioon.

    Mutta silti, ihan kaikille näkökohdille voi laskea hintalapun.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:56 ----------

    Ja oli miten oli, pointti on lähinnä se, että riippuen Hakaniemen Antin vaalimenestyksestä, Pisara on ehkä lähempänä kuin luulemmekaan, joten olisi hyvä, jos suunnitelmassa olisi huomioitu enemmän näkökohtia kuin vain matka-aika.

    Helsinkiä suunnitellaan pala kerrallaan ilman kokonaisnäkemystä ja jokainen toteutuva pala kuitenkin rajoittaa ja asettaa paljon ehtoja sille, mitä kokonaisuus voisi jollain aikavälillä olla.

    Esim lyhyet lännen lyhyet metrolaiturit asettavat käytännössä ylitsepääsemättömiä rajoitteita liikennejärjestelmän kehittämiselle tulevaisuudessa. Osa ovista lyötiin sillä hetkellä kiinni, kun lyhyistä laitureista päätettiin.

    Samalla tavoin on Pisaran kanssa. Jos nyt rakennetaan tynkäversio, niin sillä luultavasti sinetöidään lähiliikenne tynkäpisaramuottiin seuraavaksi 50-100 vuodeksi. Ja tynkäpisaraan on päädytty aika köppäisillä ja osin tarkoitushakuisilla selvityksillä, joissa ei, kuten todettua, matka-ajan lisäksi ole paljon muita näkökohtia huomioitu.

    Keskeisin kysymys on, onko Pisaran selvityksissä ja suunnitelmissa huomioitu riittävästi viime vuosina uudelleen käynnistynyttä ja kiihtyvää kaupungistumista?

    Ei ole.

  12. #2712
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2081

    oletus Vs: Pisararata

    Millaisen lenkin se laajempi ja "parempi" Pisara-tunneli tekisi ?

  13. #2713

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1171

    oletus Vs: Pisararata

    ^ Vaikea sanoa, mutta asia kannattaisi selvittää kunnolla huomioiden laajempi kaupunkisuunnittelullinen konteksti.

  14. #2714

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    580

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Millaisen lenkin se laajempi ja "parempi" Pisara-tunneli tekisi ?
    esimerkiksi ohittaisi jompaankumpaan suuntaan Pasilan ratakapeikon, joka on kaikkien ratakapasiteettiongelmien Äiti, Isä ja Serkunpoika

  15. #2715

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    904

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    esimerkiksi ohittaisi jompaankumpaan suuntaan Pasilan ratakapeikon, joka on kaikkien ratakapasiteettiongelmien Äiti, Isä ja Serkunpoika
    Näin on ja siksi onkin kummallista, että (Suomen oloissa) megalomaanisen rakennushankkeen Triplan yhteydessä tuohon kapeikkoon tehtiin vain yksi raide lisää ja tehdyillä rakennusratkaisuilla torpedoitiin lisäraiteiden rakentaminen maan päälle tai maan alle kohtuulliseen syvyyteen.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •