Sivu 185 / 190 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 85105125145165175181182183184185186187188189 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2761-2775/2837

Viestiketju: Pisararata

  1. #2761

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Pisararata

    Yle kertoo tarkemmin Väylän selvityksen tuloksista: Vaikka kaikki vaadittavat varikko- ja muut toimenpiteet toteutettaisiin, niin Pisaran toteutuminen aiheuttaisi massiivisia ongelmia lähijunaliikenteen täsmällisyydelle ilman ajantasauksen merkittävää lisäämistä, mikä taas tekisi matka-ajoista älyttömän pitkiä.

    Lisäksi hankkeen kustannusarvio on paisunut kuin pullataikina. Pisaran ja vaadittavien toimenpiteiden hintalappu on 1,6-1,8 miljardia euroa.

    Yle tekee vertailua jo Länsimetron kustannuksiin, joskin se on epäreilua kun sen jatkeen kustannukset ovat samassa luokassa Pisaran kanssa ja siinä on tehty säästöjä laiturien lyhennyksen kanssa.

  2. #2762
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    387

    oletus Vs: Pisararata

    Onko pohdittu ns. kevytratkaisua tähän päärautatieaseman kapasiteettiongelmaan? Pisaran sijasta rakennettaisiin Pasila-Helsinki tunneli ja maan alle pääteasema. Syvällehän se varmaan pitäisi rakentaa metron vuoksi, mutta vaihdolliset juna-metro matkat helpottuisivat. Tai sitten tunneli loppuisi, ennen kuin metron tunneli tulisi etelässä vastaan.
    Syvälle menevä versio auttaisi tihentämään vuorovälejä siten, että olisi mahdollista rakentaa metrolle tyypillinen kääntöraide.

    Lisäys: syvällähän se tunneli olisi muutenkin, kun risteää metron kanssa alkuperäisessäkin suunnitelmassa.

  3. #2763
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6999

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Pisara on kaupunkikehityshanke, joka mm. mahdollistaa keskustan laajenemisen Hakaniemeen ja Töölön suuntaan, sekä on edellytys kantakaupungin nykyisen bussirallin tappamiselle.
    Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.

  4. #2764
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7452

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Luin selvityksen läpi ja se näyttää siltä että se on tehty Pisara-radan torjumiseksi. eli on etsitty kaikki mikää puhuu hanketta vastaan. Liikenteen häiriöitä selvityksessä selvästi ylikorostetaan.
    Meillä on tässä hyvässä muistissa hanke, jonka riskianalyysiin ei panostettu ihan sillä tavalla kuin olisi pitänyt. Minusta on positiivista, että nyt panostetaan. Pisaran kanssa ei työnnetä päätä pensaaseen.

    Jotta et käsitä väärin: minä tykkään Pisara-hankkeesta. Nykyinen lähijunasysteemi, jossa pääteasemat sijaitsevat poskettoman kaukana kaikesta, Töölönlahdella ja Kaisaniemen puistossa, on surkeaa palvelua. Aika paljon voi maksaa siitä, että junat jakelevat väen paremmin keskustaan. Mutta aika paljon ei ole sama asia kuin "piikki auki".

    Tässä kohtaa kannattaisi selvittää se laajempi Pisara kaikessa rauhassa, saada sille hintalappu ja pohtia sitten, onko perusteltua tehdä jompikumpi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.
    Tämä kiteyttää tuon hankkeen aika hyvin. Itse idea on jees, mutta hinta alkaa olla aika vaikeasti perusteltavissa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #2765

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2154

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Onko pohdittu ns. kevytratkaisua tähän päärautatieaseman kapasiteettiongelmaan? Pisaran sijasta rakennettaisiin Pasila-Helsinki tunneli ja maan alle pääteasema. Syvällehän se varmaan pitäisi rakentaa metron vuoksi, mutta vaihdolliset juna-metro matkat helpottuisivat. Tai sitten tunneli loppuisi, ennen kuin metron tunneli tulisi etelässä vastaan.
    Syvälle menevä versio auttaisi tihentämään vuorovälejä siten, että olisi mahdollista rakentaa metrolle tyypillinen kääntöraide.

    Lisäys: syvällähän se tunneli olisi muutenkin, kun risteää metron kanssa alkuperäisessäkin suunnitelmassa.
    Jotta radalla olisi positiivista vaikutusta junaliikenteeseen, sen pitää ohittaa Pasila. Ja kun ollaan kerta tunnelia kaivamassa, ei ole mitään syytä viedä sitä edes Pasilaan tai päärautatieasemalle. Sen voi kaivaa minne vain laajentamaan rautatieasemien vaikutusaluetta. Pasilaa ja päärautatieasemaahan ei tarvitse purkaa, vaan uusi rata tulee niiden lisäksi.

    Esim. Huopalahti-Meilahti-Kamppi-Eira.

  6. #2766
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3800

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.
    Jos unohdetaan superkallis ja hyödytön Pisara, niin mitkä hankkeet olisivat sinun mielestäsi seuraavina listalla?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #2767

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5871

    oletus Vs: Pisararata

    Landepaukut ja Helsingin kantakaupungissa asuvat vastustavat Pisaraa koska heille ei ole merkittävää hyötyä siitä mutta joutuvat maksamaan, ja espoolaisille ja vantaalaisille ja pohjois-helsinkiläisille ei ole osattu markkinoida sitä oikealla tavalla. Tai sitten aktiivisimmat työmatkalaiset kokevat että koska he kuitenkin käyttävät junaa vain lähiöiden välisiin matkoihin tai vaihtavat junaa Pasilassa niin ei se koske heitä. Joissakin medioissa jotkut keskustelijat jopa kuvittelevat että jos Pisara tulee niin ei voi enää vaihtaa junaa Pasilassa vaan pakotetaan kiertämään koko lenkki.

    t. Rainer

  8. #2768
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1793

    oletus Vs: Pisararata

    Tämä on mennyt peliksi, jossa asiat koplataan toisiinsa. Tämä ei Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla kaupunkisuunnittelussa uutta ole. Jos et tue meidän hanketta, me emme tue Sinun hanketta.

    Eikös sen keskusta-aseman alun perin pitänyt tulla jonnekin Erottajan tai Esplanadien tienoille. Nyt näytetään puhuvan Kaivokadun asemasta. Sittenhän se alkaa näyttämään kalliilta, jos matkustajat loppujen lopuksi viedään kahteen uuteen paikkaan lähijunilla: Töölöön ja Hakaniemeen.

  9. #2769
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6999

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jos unohdetaan superkallis ja hyödytön Pisara, niin mitkä hankkeet olisivat sinun mielestäsi seuraavina listalla?
    Riippuu ihan mitä halutaan. Jos vaan tehdään hankkeita siinä järjestyksessä kuin niitä on jonossa, niin sieltä löytyy Espoon kaupunkirata, Vihdintien pikaratikka ja Malmin pikaratikka.

    Jos taas halutaan lisää raskasraiteiden verkkoa kantakaupunkiin ja lisää kapasiteettia päärautatieasemalle, niin tehdään Töölön - Pasilan metro (Kumpulaan asti, jos halutaan katkaista myös sieltä suunnalta tulevia bussilinjoja ennen keskustaa) ja maanalaisia lisäraiteita junille keskustaan.

  10. #2770
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1793

    oletus Vs: Pisararata

    Eikös nyt vihdoinkin vaalitulokseenkin vedoten voitaisi laittaa tärkeimmät radat koko maassa sellaiseen kuntoon, että niillä voisi liikennöidä 160 - 200/h. Hanke joka hyödyttäisi koko Suomea.

  11. #2771
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7452

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Eikös nyt vihdoinkin vaalitulokseenkin vedoten voitaisi laittaa tärkeimmät radat koko maassa sellaiseen kuntoon, että niillä voisi liikennöidä 160 - 200/h. Hanke joka hyödyttäisi koko Suomea.
    Mihin vaalitulokseen? Ainakin niissä vaaleissa, joita minä seurasin, suurin häviäjä oli keskusta, jota tuo olisi saattanut kiinnostaa. Niin ja suurin voittaja, perussuomalaiset, kulkee omalla autolla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #2772

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Pohjois-Leppävaara
    Viestejä
    183

    oletus Vs: Pisararata

    Turhan kallis hanke kun keskusta-alue voidaan jo aivan hyvin halvemmalla hoitaa jatkossakin busseilla ja raitiovaunuilla. Linja-autoilla liikennöidyt reitit ovat myös helpoiten muutettavissa aina kun niin tarpeelliseksi nähdään. Uutta rataa uusiin kohteisiin ei noin vain rakenneta muutamassa viikossa

  13. #2773

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5871

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Riippuu ihan mitä halutaan. Jos vaan tehdään hankkeita siinä järjestyksessä kuin niitä on jonossa, niin sieltä löytyy Espoon kaupunkirata, Vihdintien pikaratikka ja Malmin pikaratikka.

    Jos taas halutaan lisää raskasraiteiden verkkoa kantakaupunkiin ja lisää kapasiteettia päärautatieasemalle, niin tehdään Töölön - Pasilan metro (Kumpulaan asti, jos halutaan katkaista myös sieltä suunnalta tulevia bussilinjoja ennen keskustaa) ja maanalaisia lisäraiteita junille keskustaan.
    Espoon kaupunkirata pitäisi joka tapauksessa rakentaa jos Pisara rakennetaan koska muuten junien täyttöaste jää läntisellä haaralla vajaaksi jos E-junia ei saada mukaan. Espoon kaupunkirata + Lohjan ja turun uusi rata ilman Pisara lisää ruuhkia päärautatieasemalla.

    Vihdintien pikaratikan pitäisi nimenomaan kulkea Vihdintietä pitkin ainakin Rajatorppaan eikä Pohjois-Haagaan kuten on esitetty. Vihdintien bussilinjastoa aiotaan karsia rankalla kädellä ja ilman mahdollisuutta vaihtaa ratikkaan Rajatorpan solmupisteessä pitenee tai hankaloituu monen nyt suoria busseja käyttävien matkat älyttömästi.

    Pasilan-Töölön metro on OK mutta miksi sen pitäisi mennä Kumpulaan kun sinne tulee jo nyt Vallilanlaakson pikaraitiotie? Eikö metroa voisi ennemmin johtaa Viikkiin ja Malmiin koska Lahden moottoritietä ei tulls "bulevardisoimaan"?

    t. Rainer

  14. #2774
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1793

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mihin vaalitulokseen? Ainakin niissä vaaleissa, joita minä seurasin, suurin häviäjä oli keskusta, jota tuo olisi saattanut kiinnostaa. Niin ja suurin voittaja, perussuomalaiset, kulkee omalla autolla.
    Vasemmistopuolueet ja Vihreät voittivat ja asian pitää kiinnostaa näitä puolueita, jos haluavat toimia vaaliohjelmansa ja -lupaustensa puolesta.
    Onkos rataverkon kuntoonlaittaminen sellainen asia, joka ei nyt jostain syystä tässäkään tilanteessa ole tärkeä ?

  15. #2775

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1129

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Pisaran hintalappu oheishankkeineen on tosin niin iso, että ei ole vaikea keksiä samalla rahalla kaupunkikehitystä paljon paremmin tukevia infrahankkeita.
    No on ja ei ole. Ei ole toista realistista hanketta, jolla pystyttäisiin yhtä hyvin parantamaan kantakaupungin saavutettavuutta 30ltä pksn aseman seudulta tai vastaavan laajuiselta alueelta. Teoreettisetkin vaihtoehdot ovat useimmat pisaran tyylisiä hankkeita ja kaikki erittäin kalliita.

    Töölön (legendaarinen pikaraitiotiekevyt)metro, jossa Pasilan jälkeiset haarat olisivat raitiovaunuliikennettä pinnalla, ehkä sitten se potentiaalisesti yhtä vaikuttava ja selkeästi eri konseptin vaihtoehto, mutta kuten Jokerista on nähty, ei ole raitiotiekään halpaa ja se metro-osuus olisi jokatapauksessa niin kallis kun kaupunkiin rakennettava metro on.

    Jos halutaan rakentaa muuta kuin lähiömetroa ja lähiöitä, niin se on väistämättä kallista.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •