Lentoradalla kulkisi kaikki nopea junaliikenne (makuuvaunuyöjunat eivät ole nopeaa junaliikennettä) Helsinki C:n ja lentoaseman välillä ja lentoasemalta edelleen paitsi Tampereen, niin myös Lahden ja tulevan itäradan suuntaan, ehkä joskus Turkuunkin. (jolloin Espoo-Lohja jäisi vain paikallisjunille) Ei siis kuitenkaan rakenneta kahta lentorataa Helsinki C:n ja lentoaseman välille, joten Kuukankon väläyttämä mahdollisuus koko lentoradan rakentamisesta tunneliin olisi käänteentekevä ajatus. Nopeiden junien matkustajamäärä olisi varmasti Pasilassa siirrettävissä hisseillä lentoradan tunnelin tasolle. Paikallisjunat voisivat jäädä pintaliikenteeseen ja koko pisara voitaisiin unohtaa. Jäljelle jäisivät Linnunlaulun vaihderykelmän talviongelmat ja sitten pisaran yksi perustelu, tarvitaan asemakapasiteettia lukuisten uusien kaukoliikenteessä toimivien junayhtiöiden junille. Uudet yhtiöt (siis eivät välttämättä täysin uudet, mutta Suomen rataverkolla uudet) haluavat tietenkin käyttää lentorataa, joten pisarasta ei ole apua silloin. Ehkäpä vähentynyt pintaliikenne myös helpottaisi toimintaa Linnulaulussa vaikeissakin olosuhteissa. Vaihto metroon ei pisaran hylkäyksen myötä helpottuisi, mutta pisarankin toteutuessa se koskisi vain osaa junamatkustajista.
Siispä lentorata kokonaan tunneliin Helsinki C:n ja lentoaseman välille ja pisara romukoppaan, ainakin nykysuunnitelman mukaisena.