Sivu 188 / 192 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 88108128148168178184185186187188189190191192 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2806-2820/2873

Viestiketju: Pisararata

  1. #2806

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    155

    oletus Vs: Pisararata

    Ympyrälinjalla matka-ajan on oltava junavälin kerrannainen. 10 minuutin vuorovälillä vaihtoehtoja ovat 60, 70 tai 80 minuuttia. Kun nykyinen matka-aika on 62 minuuttia, sen pidentäminen Pisaran kautta 70 minuuttiin tuo jo noin 5 minuuttia tasausaikaa. Se lienee ollut tarkoitus jakaa tasaisesti matkan varrelle.
    Postitorvimallissa matka-ajan on oltava ympyrävaihtoehdon puolivälissä. Ainoa järkevä mahdollisuus olisi 65 minuuttia, jolloin Pisaran kieppi pidentäisi matka-aikaa 3 minuuttia. Koko lenkin Kauklahti-Pisara-Kehärata-Kerava matka-aika olisi noin 135 minuuttia.
    Kannattaisi ehkä myös varautua liikenteen tihentämiseen, jolloin vastaavat ajoajat muuttuvat (ympyrälinjalla 64, 72 tai 80 minuuttia, postitorvimallissa 60, 68 tai 76).
    Kaikissa vaihtoehdoissa tarvitaan parempaa häiriöistä selviytymisen infraa: puolenvaihtopaikkoja ja kääntymismahdollisuuksia. Koko kaupunkiratajärjestelmässä on nyt vain yksi kääntöraide Hiekkaharjussa ja puolenvaihtopaikkojakin harvakseltaan.
    Hyödyllisin ratkaisu olisi rakentaa rautatientorin asema neliraiteisena, mutta se olisi hankalaa ja kallista. Mahdollinen ajantasaus siellä ei heikennä useimpia matkoja.
    Juha

  2. #2807

    Liittynyt
    16.05.2019
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Pisararata

    Tässä ketjussa oli aiemmin tällä viikolla puhetta ympyrälinjoista maailmalla. Pekingin metrolla on kaksi sisäkkäistä ja täysin maanalaista ympyrälinjaa. Näistä sisempi eli linja 2 seuraa pääosin purettua Ming-dynastian aikaista sisempää kaupunginmuuria (sisin kehätie eli kehä 2 seuraa siis suurin piirtein metrolinjan 2 itäistä ja pohjoista ja läntistä sivua, mutta seuraa etelässä niin ikään puretun ja Ming-dynastian aikaisen ulomman kaupunginmuurin linjaa). Se rakennettiin vaiheittain 1960-luvulta 1980-luvulle yhdessä Pekingin itä-länsi-suuntaista pääkatua, Chang'an-katua, seuraavan linjan 1 kanssa. Ulompi ympyrälinja eli linja 10 seuraa pääosin kehä 3:n reittiä ja on 57 km:n pituudellaan maailman pisin ympyrälinja. Sen ajoaika on 104 minuuttia. Se rakennettiin vaiheittain. Ensimmäinen, L:n muotoinen osuus luoteen Bagou:sta kaakon Jinsongiin valmistui 2007. Toisen vaiheen alussa linjaa jatkettiin Bagousta Xiju'yn ja Jinsongista Shoujingmao'on 2012. Koko linja avattiin 2013.

    Minulla on henkilökohtaista kokemusta kummaltakin linjalta. Ruuhka-aikaisin ne ovat niin tuulilasikuormassa, että niiden kyydissä voi kirjaimellisesti nukkua seisaaltaan, sillä kaatuminen on tungoksessa mahdotonta. Junat kulkevat tuolloin kahden minuutin välein, mutta myöhästymisiä ei juurikaan ole kiitos laituriovien ja asemalla avustavien eläkeläisten. Junat eivät näillä linjoilla ole automaattisia. Ne ovat kuuden vaunun mittaisia, 2,65 m leveitä, pitkittäin istuttavia ja kokonaan läpi käveltäviä. Hauskinta on katsoa linjalla 10 ohjaamon oven ikkunasta ohjaamon läpi tunneliin ja nähdä edellisen tai seuraavan junan valot tai hiljaisina aikoina monen asemavälin matka, mikä johtuu siitä, että Pekingin metron linjat sisältävät kaupungin ruutuasemakaavaa tiukasti seuraavina paljon piikkisuoria osuuksia.

  3. #2808

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Kaikissa vaihtoehdoissa tarvitaan parempaa häiriöistä selviytymisen infraa: puolenvaihtopaikkoja ja kääntymismahdollisuuksia. Koko kaupunkiratajärjestelmässä on nyt vain yksi kääntöraide Hiekkaharjussa ja puolenvaihtopaikkojakin harvakseltaan.
    Hyödyllisin ratkaisu olisi rakentaa rautatientorin asema neliraiteisena, mutta se olisi hankalaa ja kallista. Mahdollinen ajantasaus siellä ei heikennä useimpia matkoja.
    Mun mielestäni ympyräradan ongelmia on liioiletu. Esim ellaisessa häiriötilanteessa, että yksi juna jää Pisaraan jumiin, voidaan liikenne kokonaan keskeyttää sillä raiteella jossa jumiiutunut juna seisoo, ja ajaa Pisaraa vain yksisuuntaisesti, kaikki matkustjajathan pääsevät joka tapauksessa perille, tosin junaa voi joutua vaihtamaan Pasilassa. Ylimääräiset junat puretaan Pasilassa ja ajetaan Ilmalaan tilanteen selviämisen ajaksi jne. Puolenvaihtopaikoja tietenkin pitää olla ja kääntöraiteita. Jos kaupunkirataa jatketaan Espooseen niin kääntöraiteita rakennetaan varmaan Kauniaisiin ja Espoon keskukseen joissa nytkin lähijunat väistävät myöhässä kulkevia Turun junia, ja varmaan Leppävaaraankin tulisi sellainen.

    t. Rainer

  4. #2809
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    151

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun mielestäni ympyräradan ongelmia on liioiletu. Esim ellaisessa häiriötilanteessa, että yksi juna jää Pisaraan jumiin, voidaan liikenne kokonaan keskeyttää sillä raiteella jossa jumiiutunut juna seisoo, ja ajaa Pisaraa vain yksisuuntaisesti, kaikki matkustjajathan pääsevät joka tapauksessa perille, tosin junaa voi joutua vaihtamaan Pasilassa. Ylimääräiset junat puretaan Pasilassa ja ajetaan Ilmalaan tilanteen selviämisen ajaksi jne. Puolenvaihtopaikoja tietenkin pitää olla ja kääntöraiteita. Jos kaupunkirataa jatketaan Espooseen niin kääntöraiteita rakennetaan varmaan Kauniaisiin ja Espoon keskukseen joissa nytkin lähijunat väistävät myöhässä kulkevia Turun junia, ja varmaan Leppävaaraankin tulisi sellainen.

    t. Rainer
    Eli CD-lipullinen matkustaja, joka on menossa Lentoasemalta Kivistöön ostaisi sitten ABCD-lipun, että pääsisi Pasilan kautta kiertämään?

  5. #2810

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mv Näytä viesti
    Eli CD-lipullinen matkustaja, joka on menossa Lentoasemalta Kivistöön ostaisi sitten ABCD-lipun, että pääsisi Pasilan kautta kiertämään?
    Nyt tarkoitin läinnä maanalaista osuutta Helsingin keskustan alla josta viallisen junan poishinaaminen voi kestää kauemmin. Maanpäällisellä osuudella saadaan varmaan diesel-veturilla rikkinäinen juna melko nopeasti poishinattua tai siirrettyä sivuraiteelle että liikenne voi jatkua.

    t. Rainer

  6. #2811

    Liittynyt
    03.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    259

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mv Näytä viesti
    Eli CD-lipullinen matkustaja, joka on menossa Lentoasemalta Kivistöön ostaisi sitten ABCD-lipun, että pääsisi Pasilan kautta kiertämään?
    Poikkeustilanteessa, Ei kai tuosta nykyäänkään rankaista poikkeustilanteessa jos rataosuus kokonaan poikki (esimerkissä Kivistö-Lentoasema esim. teknisen vian tai allejääneen takia),
    kyllä nykyään on käytäntönä kun raideliikenteessä tälläinen suuri tapahtuu että konnarit ja lipunmyyjät keskittyvät opastamaan ja matkustajie palveluun.

  7. #2812
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2215

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Nyt tarkoitin läinnä maanalaista osuutta Helsingin keskustan alla josta viallisen junan poishinaaminen voi kestää kauemmin. Maanpäällisellä osuudella saadaan varmaan diesel-veturilla rikkinäinen juna melko nopeasti poishinattua tai siirrettyä sivuraiteelle että liikenne voi jatkua.
    VR-Lähiliikenteellä ei ole yhtään Diesel-vetureita tällaista tarvetta varten.

  8. #2813

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    VR-Lähiliikenteellä ei ole yhtään Diesel-vetureita tällaista tarvetta varten.
    No ei, mutta voidaan ehkä hankkia. Onhan metrollakin dieselkalustoa.

    Joka tapauksessa tarkoitin sitä että maanpäällisellä osuudella Pasilan pohjoispuolella voidaan häiriöt hanskata helpommin, esim jäjestämällä korvaavia busseja tai hinaamalla juna dieselillä pois. Maanalaisella voi kestää kauemmin mutta koska pisara kokonaisuudessaan Helsingin kantakaupungin alla ei ole hirveän pitkä, riittää että se on liikennöitävissä toiseen suuntaan jos toinen suuunta tökkii, jokainen pääsee perille joka tapauksessa.

    t. Rainer

  9. #2814

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    396

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mv Näytä viesti
    Eli CD-lipullinen matkustaja, joka on menossa Lentoasemalta Kivistöön ostaisi sitten ABCD-lipun, että pääsisi Pasilan kautta kiertämään?
    Ja sama ongelma toki BC-lipullisella.. Toki poikittais-liikennettä on myös bussilla, esim. 560 jolla pääsisi Malmilta Myyrmäkeen, ettei tarvitse A-vyöhykkeelle mennä.

  10. #2815

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2025

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    VR-Lähiliikenteellä ei ole yhtään Diesel-vetureita tällaista tarvetta varten.
    Ei ole, joten VR-Lähiliikenne ostaa hinauspalvelun joltain toiselta toimijalta. Olikohan n. viikko sitten, kun sähköratavaurion vuoksi Jokelaan jämähtänyt Sm4-nippu haettiin pois sen isomman VR:n Dv12-veturilla.

  11. #2816

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    254

    oletus Vs: Pisararata

    Pietarissakin vaikuttaisi olevan ympyrärata olevan taas pohdinnan alla. Kävin tänään pitkästä aikaa Sportivnajan asemalla ja ihmettelin kun pohjoiseen ja etelään menevät junat pysähtyivät eri kerroksissa. Pieni guuglettelu paljasti, että asema oli rakennettu alunperin kahteen tasoon tulevaa ympyrärataa silmälläpitäen. Itse ympyrärata on ollut harvinaisen pitkäaikainen projekti, mutta suunnittelu ilmeisesti nytkähti uudestaan viime vuonna liikkeelle.

    Lisätietoa venäjänkielisessä wikipedia-artikkelissa.

    Englanniksi hieman juttua täällä: https://undergroundexpert.info/en/un...o-line-in-spb/

  12. #2817
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1206

    oletus Vs: Pisararata

    Vähän ovat itä ja länsi sekaisin tuossa artikkelissa mutta ei kai se haittaa...

  13. #2818
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2229

    oletus Vs: Pisararata

    Pisara-rata menee tarkempaan tarkasteluun, mikä käytännössä voi merkitä sitä että jää rakentamatta toistaiseksi. Aika ymmärrettävää, onhan se Helsingin hanke, jolla on mukavasti hintaa. Tämä päivän hesarin jutun perusteella.

  14. #2819

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Vantaan ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    On sitä isompiakin hankkeita jätetty tekemättä yksityiskohtaisen suunnittelun jälkeen. Pisaraa suunniteltiin takavuosina 40 miljoonalla ja nyt koko Pisara on painunut unholaan. Minusta itse asiassa parempi niin, että ensiksi päätetään suunnittelusta, ja itse hankkeesta vasta sitten kun suunnittelu on tuottanut realistisen kustannusarvion.
    Pisara unholassa ? ei toki, odottelee rahoitusta vain https://vayla.fi/pisara
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.09.2021 kello 16:02. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  15. #2820
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7456

    oletus Vs: Vantaan ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Pisara unholassa ? ei toki, odottelee rahoitusta vain
    Jos valtio ja kunnat eivät sitä aio rahoittaa, niin kyllä se aika unholassa silloin on...

    Helsingin seudun MAL-sopimuksen mukaan Pisaralle selvitetään vaihtoehtoja. Tietysti voihan selvitykset päätyä siihen, että Pisara on paras vaihtoehto, mutta tuskin noita selvityksiä olisi päädytty tekemään, jos ei nähtäisi että joku muu vaihtoehto voisi olla parempi.

    MAL-sopimuksen kirjaus on: "Päivitetään Helsinkiin suuntautuvan junatarjonnan merkittävän kasvattamisen mahdollistava liikennöintimalli muun muassa Pisara+ -selvityksen (2019), Lähijunaliikennealueen varikkoselvityksen (2020) ja Digirata-selvityksen (2020) sekä muiden Pasila-Helsinki-välin rautatieinfrastruktuurin kehittämistä ja kapasiteetin kasvattamista koskevien selvitysten (esimerkiksi hankeyhtiöiden suunnittelu, Lentorata, itäisen suunnan raideyhteys) tulosten pohjalta ja kuvataan liikenteen kehittämisen sekä kansantalouden kannalta tehokkain ja parhaan kokonaishyödyn tuova malli. Selvitys laaditaan valtion johdolla yhteistyössä HSL:n ja kuntien kanssa. Selvityksen kustannuksista sovitaan valtion ja HSL:n kesken erikseen."

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •