Sivu 190 / 192 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 90110130150170180186187188189190191192 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2836-2850/2873

Viestiketju: Pisararata

  1. #2836

    Liittynyt
    16.05.2019
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhotyyppi Näytä viesti
    En ota muuhun kantaa, mutta Sm5-kalusto on tosiaan 75-metristä, kun taas Sm1/2-kalusto on 53-metristä. Toisin sanoen Flirtit ovat lähes 1,5 kertaa pidempiä kuin Samit.
    Tarkoitin yksittäisen vaunun enkä koko junayksikön pituutta. 75-metrisinä Sm5:t ovat vielä selkeästi lyhyempiä kuin M300-sarjan junat ja niitten vaunut ovat sekä M300-sarjan metrojunien että Samien vaunuja lyhyempiä. Toisaalta nyt asiaa mietittyäni muistinkin, että FLIRTeissä on Jacobs-telit, joten niitten yksittäisten telien väliset etäisyydet lienevät pidempiä kuin M300-sarjalaisissa ja täten pienin kaarresäde todennäköisesti suurempi (Sm5:ssä on viisi teliä 75 metrin pituisessa junayksikössä, kun taas M300-sarjalaisessa on kahdeksan teliä 88 metrin pituisessa yksikössä).

  2. #2837

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2245

    oletus Vs: Pisararata

    Pienin mahdollinen kaarresäde ei ole hirveän relevantti, koska kyllä ne junat taipuu hyvinkin jyrkkiin kaarteisin, hyvin hitaasti. Jyrkkiä kaarresäteitä käytetään nykyäänkin rautateillä mm. varikkojen ja ratapiha-alueiden vaihteissa, jossa nopea kulku ei ole niin tärkeää. Kaupunkiliikenteessä toki jyrkillä mutkilla pääsee lähemmäs matkakohteita, mutta mielellään sinne pitäisi päästä myös hyvällä linjanopeudella, esim. yli 30km/h.

    Junien sopivan mitoituksen kannalta lähijunat ja metrojunat eivät ole mitenkään kohtuuttoman suuria, kyllähän niihin on Länsimetron myötä saatu ihan seisomakuormiakin. Enemmänkin ongelma on se, että tiivistä raideliikenteeseen perustuvaa kaupunkirakennetta ei uskalleta rakentaa. Minusta yhtäkään uutta rautatieyhteyttä ei kannata ruveta rakentamaan ilman selvää visiota lisärakentamisesta, joka tulee tätä linjaa käyttämään.

  3. #2838

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    154

    oletus Vs: Pisararata

    Pisaran alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyisin päärautatieasemalle päättyvien kaupunkijunalinjojen muuttaminen läpikulkeviksi, jolloin päätyaseman tuomat rajoitteet kapasiteetin suhteen poistuisivat. Lisähyötynä matkustajat pääsisivät nopeammin ja vaihdotta Töölöön ja Hakaniemeen sekä lisäasemin Alppilaan ja Taka-Töölöönkin. Tunnelissa ei myöskään ole ongelmia talvikelien suhteen!
    Peruskysymys on, paljonko kaupunkiliikenteen terminaalit Kaisaniemessä ja Töölönlahdella vetävät? Nythän runko-osuuksilla Huopalahteen ja Hiekkaharjuun ajetaan 5 min välein, mikä rajoittaa häntien, ml. Kehäradan, liikennöintivälin 10 minuuttiin.
    Pisararataa voisi liikennöidä ainakin 2,5 min välein, jolloin kaupunkiratojen kapasiteettikin kasvaisi kaksinkertaiseksi junamäärällä mitattuna. Aika suuri hyöty! Osittain samaan tehoon junatiheyden kannalta pääsisi kahdella erillisellä pistoraideparilla, yksi Rantaradan ja toinen Pääradan suunnasta vaihtoehtona päärautatieasemalle ajamiseen. Läpikulun tuoma hyöty kuitenkin menetettäisiin.
    Aiemmin liikennöintiä ei kuitenkaan ollut tarkasteltu kovin seikkaperäisesti, varsinkaan Kehäradan kautta syntyvän rinkulan osalta. Ajantasausaseman sijoittaminen Lentoaseman tienoille on huono idea, koska se pidentäisi poikittaisyhteyksiä. Paras ratkaisu lienee ns. postitorviliikenne, jossa ajetaan superpitkä linja Kauklahti-Rautatientori-Lentoasema-Rautatientori-Kerava.
    Juha

  4. #2839

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2245

    oletus Vs: Pisararata

    Kaupunkiratojen junia voi ilman olennaisia infrarakentamisia pidentää 50% kolmen junan yhdistelmiksi, joten rautatiekapasiteetti ei tule vastaan kovin nopeasti.

  5. #2840
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1384

    oletus Vs: Pisararata

    Kun VR on nyt hankkimassa uutta junakalustoa, jonka tarvitsee mahtua laiturille vain ovien osalta, niin onko sama mahdollista Helsingin kaupunkiratojen uusiin juniin? Nimittäin nykyisissäkin Sm5:ssa on 10 metriä nokasta päätyoviin ja kun laiturit on kai pääasiassa 250 metrisiä, niin pituuttahan saisi juniin 45 metriä lisää kuin mikä on nyt mahdollista kolmen yksikön Sm5-junilla.

  6. #2841

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1192

    oletus Vs: Pisararata

    Nyt kun Rautatieaseman laitureiden ali rakennetaan fillaritunnelia ja VR makuuttaa junia päärautatieasemalla parkissa, niin on saatu vähän esimakua siitä, että jos lähijunat pysähtyisivät Töölössä: Kaivokadulta oli juhlavat 620 metriä kävelyä laiturin 15 päästä lähtevään u-junaan.

    Ymmärrän, että jossain Pariisissa junat eivät kaikki mahdu lähtemään samasta kohtaa ja se näkyy myös vaihtojen kävelymatkoissa, mutta maailman toimivimmassa tuppukylässä pitäisi ehkä pystyä parempaan?

  7. #2842

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Nyt kun Rautatieaseman laitureiden ali rakennetaan fillaritunnelia ja VR makuuttaa junia päärautatieasemalla parkissa, niin on saatu vähän esimakua siitä, että jos lähijunat pysähtyisivät Töölössä: Kaivokadulta oli juhlavat 620 metriä kävelyä laiturin 15 päästä lähtevään u-junaan.
    Olisiko helpompaa vain kävellä keskustan Pisara-asemalle. En minäkään valita siitä kuinka vaikeata on vaihtaa Rautatieasemalla junasta metroon, kun Hakaniemeen on yli kilometri matkaa.

  8. #2843

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    157

    oletus Vs: Vantaan ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Pisara unholassa ? ei toki, odottelee rahoitusta vain https://vayla.fi/pisara
    Rahoituksesta puheenollen, onko kenelläkään kunnon motivaatiota suunnitella näitä hankkeita mahdollisimman kustannustehokkaiksi? Miten saavutettaisiin tavoiteltu suorituskyky halvimmalla, ja ehkäpä vielä niin, että suorituskyvystäkin voisi hiukan tinkiä, jos kustannuksia saa merkittävästi alemmiksi?

    Kun Suomen tunnelihankkeita katsoo, niin onko todellakin välttämätöntä rakentaa kaksi yksiraiteista tunnelia ja ehkä vielä kolmas huoltotunneliksi? Vertailun vuoksi Tukholman Citybanan on toteutettu yhtenä 2-raiteisena ratatunnelina+pienempi huoltotunneli. https://sv.wikipedia.org/wiki/Citybanan

    Minun silmiin ruotsalainen tunnelimitoituskin näyttää suomalaista rationaalisemmalta (jostain varmaan löytyy mitatkin).
    Nimi: 891bfe668c51fb3a912cd88820b8abac.jpg
Katselukertoja: 458
Koko: 95,2 KB
    Ruotsi kuitenkin kuuluu samaan eurooppalaiseen normialueeseen kuin Suomi, joten on vähän vaikeaa uskoa, että ruotsalaiset turvanormit olisivat kovin erilaisia kuin suomalaiset. Ehkäpä eroa on normien tulkinnoissa?

    Tulisiko asemistakin halvempia, jos ne toteuttaisi reunalaiturein?

  9. #2844

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Vantaan ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Vertailun vuoksi Tukholman Citybanan on toteutettu yhtenä 2-raiteisena ratatunnelina+pienempi huoltotunneli.
    Artikkelissa esitetyn hinnan perusteella hinta nykyrahassa olisi noin 2mrd€ verratuna Pisararadan arvioituun 1.5mrd€ hintaan. Citybanan sisältää 6km tunnelia ja 3 asemaa. Pisararadalla olisi 2km enemmän tunnelia ja saman verran asemia. Pelkästään tuon perusteella ei vaikuta kovin hyvältä diililtä.

  10. #2845

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    157

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Artikkelissa esitetyn hinnan perusteella hinta nykyrahassa olisi noin 2mrd€ verratuna Pisararadan arvioituun 1.5mrd€ hintaan. Citybanan sisältää 6km tunnelia ja 3 asemaa. Pisararadalla olisi 2km enemmän tunnelia ja saman verran asemia. Pelkästään tuon perusteella ei vaikuta kovin hyvältä diililtä.
    Rakennuspaikka lienee ollut haastavampi, kun on mm. pitänyt tehdä upotettava betonitunneli Riddarfjärdenin alitukseen.

    City-asemasta on muuten tehty 4-raiteinen. Tähänkin lienee uponnut muutama kruunu:
    Nimi: CTB.jpg
Katselukertoja: 417
Koko: 111,6 KB

  11. #2846
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3475

    oletus Vs: Pisararata

    ja mitään ”ilmarataa” ei kaiketi ole haluttu edes tutkia. kummasti ”junat” saa katuverkolla kulkea mutta kaupungin ytimessä ne pitäisi laittaa maan alle, (pois lukien ratikat).
    Meillä on ratikka!

    Nämä ovat vakioita.

  12. #2847

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Rakennuspaikka lienee ollut haastavampi, kun on mm. pitänyt tehdä upotettava betonitunneli Riddarfjärdenin alitukseen.

    City-asemasta on muuten tehty 4-raiteinen. Tähänkin lienee uponnut muutama kruunu:
    4-raiteiseen asemaan on tuskin mennyt enemmän kuin 100m€ ekstraa (jos en nyt muista esimerkiksi länsimetron tai kehäradan asemien hintoja ihan väärin). Upotettava betonitunneli on voinut maksaa enemmän kuin normaali louhittu tunneli, mutta alkuperäisen kustannusarvion kohdassa "Södra delen" hinnaksi annetaan 2.1mrd kr. Kokonaishinta oli silloin 16.3mrd kr. Tuon osuuden rakentaminen ei ainakaan minusta vaikuta erityisen kalliilta verrattuna muihin kulueriin.

  13. #2848

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    888

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kompura Näytä viesti
    Rakennuspaikka lienee ollut haastavampi, kun on mm. pitänyt tehdä upotettava betonitunneli Riddarfjärdenin alitukseen.

    City-asemasta on muuten tehty 4-raiteinen. Tähänkin lienee uponnut muutama kruunu:
    Nimi: CTB.jpg
Katselukertoja: 417
Koko: 111,6 KB
    Tuota himmeliä katsoessa ihmetyttää kyllä se, tutkittiinko sellaista vaihtoehtoa, että junat tulee pohjoisesta Stockholm C:n maanpäällisille raiteille ja sukeltaa sen jälkeen maan jatkaessaan etelään. Käsittääkseni Citybananin tarkoitus oli lisätä kapasitettia Stockholm C:stä etelään, kun sitä ennen siellä meni vain kaksi (!) raidetta, mutta olisihan vasta aseman jälkeen alkanut tunnelikin ajanut saman asian. Maan tasalla olevat raiteet kun olivat todella nopeasti saavutettavissa verrattuna nykyisen maanalaisen aseman raiteisiin. Paikallisjunien käyttämiltä raiteilta meni vielä liukuportaat aseman raiteiden yli menevälle Klarabergsviadukten-kadulle eli katuverkkoon pääsi laiturilta alle minuutissa.

  14. #2849
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    411

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Tuota himmeliä katsoessa ihmetyttää kyllä se, tutkittiinko sellaista vaihtoehtoa, että junat tulee pohjoisesta Stockholm C:n maanpäällisille raiteille ja sukeltaa sen jälkeen maan jatkaessaan etelään. Käsittääkseni Citybananin tarkoitus oli lisätä kapasitettia Stockholm C:stä etelään, kun sitä ennen siellä meni vain kaksi (!) raidetta, mutta olisihan vasta aseman jälkeen alkanut tunnelikin ajanut saman asian. Maan tasalla olevat raiteet kun olivat todella nopeasti saavutettavissa verrattuna nykyisen maanalaisen aseman raiteisiin. Paikallisjunien käyttämiltä raiteilta meni vielä liukuportaat aseman raiteiden yli menevälle Klarabergsviadukten-kadulle eli katuverkkoon pääsi laiturilta alle minuutissa.
    En ole ihan tuolla asemalla käynyt enkä tunne liikennöintikuvioita tarkemmin, mutta kartalla ja Street View:ssä näyttää vähintäänkin haastavalta.

    Mistä kohtaa sukeltaminen mahtaisi helpoimmin onnistua? Valmiiksi etelään jatkuvilta raiteilta varmaan pitäisi mennä sillan yli Riddarholmenille ja sukeltaa tunneliin vasta saaren puolella. Mahtaisiko onnistua mitenkään purkamatta rakennuksia tai rajaamatta liikkumista liikaa saarella? Stockholm C:hen päättyvistä raiteista en tiedä, olisiko niitä edes teoriassa mahdollista jatkaa, kun en ole paikalla käynyt. Tunnelbanan vierestä kulkevaa vihreää ja punaista linjaa ainakin pitäisi varoa linjausta valittaessa, mikä itsessään ei välttämättä ole mahdotonta, mutta onko tiellä taas jotain rakennuksia, joita käytännössä pitäisi purkaa?

    Vanhojen raiteiden rinnalle ei ainakaan helpolla mahdu, kun toisella puolella menee tie ja toinen puoli on aika lailla kiinni Riddarholmenin rakennuskannassa. Varmaan siis vähintäänkin autosillalta olisi täytynyt ottaa tilaa kiskoille. En tiedä olisiko ihan helposti mennyt läpi, kuten ei varmaan autosillan leventäminenkään varsin kapean salmen päällä.

  15. #2850

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    370

    oletus Vs: Pisararata

    Riddarholmenille on käytännössä mahdoton rakentaa uutta raiteistoa, siksi Citybanan on rakennettukin. Samalla perusteella myös lyhyt tunneli olisi ollut käyttökelvoton ratkaisu. Citybanan on myös siitä hyvä, että se luo uuden uuden suoran yhteyden keskustan ja Odenplanin välille ja helpottaa nykyisen vihreän linjan painetta. Samoin keskustaan saatiin neljä uutta raidetta / laituria.
    Keskustan Stockholms City-asema on kieltämättä syvällä ja monen mutkan takana, mutta ei läheskään nin monimutkainen kuin vaikkapa Tapiolan metroasema. Cityaseman etuna vanhaan Centralstationiin verrattuna on se, että se sijiatsee rahtusen lähempänä kävelykeskustaa eli Sergels Torgia.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •