Sivu 24 / 178 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41420212223242526272834446484104124 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 346-360/2657

Viestiketju: Pisararata

  1. #346
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos kehärata/pisararata tekee jonkun kiepin, ja linjatunnus on koko matkalla sama, niin veikkaan että 70% matkustajista valitsee väärän junan. Ainoa tapa jotenkin hanskata on säilyttää nykyiset linjat esim E=keskusta-Espoo, M=keskusta-Myyrmäki-lentoasema, I=keskusta-Tikkurila-lentoasema ja K=keskusta-Kerava. Sama juna joutuu siis matkansa aikana käyttämään 4 erilaista reittikilpeä.
    Luonnollisestikaan juna ei kulkisi koko matkaa samalla tunnuksella mutta ei siinä myöskään neljää tunnusta tarvita. Kaksi on jo riittävästi.

  2. #347

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Luonnollisestikaan juna ei kulkisi koko matkaa samalla tunnuksella mutta ei siinä myöskään neljää tunnusta tarvita. Kaksi on jo riittävästi.
    Silloin eksymisvaara iskee nimenomaan Pasilan asemalla. Jos linjatunukset ovat esim A =rantaradan haara keskustan ja Hakaniemen kautta kiertäen lentokentälle ja B = pääradan haara päinvastoin, niin Pasilasta kohti keskustaa kulkee kaksi A:ta ja kaksi B:tä ja Pasilasta poispäin myös kaksi A:ta ja kaksi B:tä. Pelkkä määränpääkyltti linjatunnuksen lisäksi ei riitä, koska Pasilasta menisi silloinkin kaksi A:ta Espooseen ja kaksi A:ta lentokentälle, mutta eri suuntiin. Jos olet ulkopaikkakuntalainen ja haluat päästä vain Pasilasta Hakaniemeen niin ota niistä sitten selvää millä niistä pääsee suorinta reittiä.

    t. Rainer

  3. #348

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos nyt olis pakko esim neuvoa rautalangasta jollekin millä kolmosella pääsee esim Hakaniemen torilta Olympialaiturille, niin hommasta ei tulisi yhtään mitään.
    "Mene 3B:llä siihen suuntaan, jonka pysäkkikilvessä lukee Eira Kauppatori."
    Meniköhän tuokaan oikein? Ainakin 3B ratikan määränpäätietona matkalla etelään lukee minusta nyt Kaivopuisto eikä Kauppatori. Mutta onko kaikki pysäkkikilvet päivitetty?
    Viimeisin muokkaaja petteri; 17.09.2009 kello 16:45.

  4. #349

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos olet ulkopaikkakuntalainen ja haluat päästä vain Pasilasta Hakaniemeen niin ota niistä sitten selvää millä niistä pääsee suorinta reittiä.
    Se kyllä selviää aseman opasteilla. Täysin linjatunnuksista riippumatta oikea laituri täytyy silti löytää jollain keinoin. Ja Hakaniemeen pääsee Pasilasta ainoastaan yhdeltä laiturilta; siltä, jonka kyltissä lukee Hakaniemi - Keskusta. Ja siinä toisessa lukee Töölö - Keskusta. Sieltä ei pääse Hakaniemeen. Pasilan Pisara-junien on joka tapauksessa pakko tulla juuri tietyille laitureille.

    En silti kannata, että Pisaralla ajettaisiin junia ristiin Kehäradan ja muiden ratojen välillä, vaan Kehäradan junien tulisi pysyä Kehäradalla.

  5. #350

    Liittynyt
    14.03.2009
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos kehärata/pisararata tekee jonkun kiepin, ja linjatunnus on koko matkalla sama, niin veikkaan että 70% matkustajista valitsee väärän junan. Ainoa tapa jotenkin hanskata on säilyttää nykyiset linjat esim E=keskusta-Espoo, M=keskusta-Myyrmäki-lentoasema, I=keskusta-Tikkurila-lentoasema ja K=keskusta-Kerava.
    Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M)

  6. #351
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos kehärata/pisararata tekee jonkun kiepin, ja linjatunnus on koko matkalla sama, niin veikkaan että 70% matkustajista valitsee väärän junan. Ainoa tapa jotenkin hanskata on säilyttää nykyiset linjat esim E=keskusta-Espoo, M=keskusta-Myyrmäki-lentoasema, I=keskusta-Tikkurila-lentoasema ja K=keskusta-Kerava. Sama juna joutuu siis matkansa aikana käyttämään 4 erilaista reittikilpeä. Jos haluaa matkustaa esim Töölöstä Korsoon niin mistä matkustaja voi oikein tietää mihin junaan hänen pitää nousta?
    Mikäli olisi kaksi linjaa, olisi Töölössä ollessaan matkustajalla vaihtoehtoina junat länteen (Espoo (E), Lentokentälle (K)) ja itään (Keravalle K, Lentokentälle (E)). Näistä vain yksi menee loogisesti Korsoon. Tämä ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin mennä Tikkurilasta Korsoon K-junalla, vain ja ainoastaan oikea suunta on valittava aseman näyttöjen kertoman määränpäätekstien avulla. Töölöstä Korsoon ei ainakaan minun logiikallani eroa tuosta mitenkään.

    Hahmottelin linjoja tietokoneella ja tulin siihen tulokseen, ettei 3BT kaivokadulla -tyyppisiä linjatunnusongelmia syntyisi kuin Pasilan asemalla. Sielläkin on varsin selkeä laiturijako ja hyvä matkustajainformaatio laitureilla. Tällöin homma menisi näin:

    Laituri A ja B:

    E Huopalahti - Espoo
    E Helsinki - Lentokenttä

    K Huopalahti - Lentokenttä
    K Helsinki - Kerava

    Laituri C ja D:

    K Tikkurila - Kerava
    K Helsinki - Lentokenttä

    E Tikkurila - Lentokenttä
    E Helsinki - Espoo

    Koska laiturit A, B, C ja D ovat fyysisesti täysin eri laiturit, uskoisin homman pelittävän näinkin. (Vastaavasti neljän linjatunnuksen yksi yhtenäinen linja on melkoinen soppa sekin). Oikeastaan kyseessä olisivat Pasilan kaksi eri asemaa, läntinen (A,B) ja itäinen (C,D). Näin erottelemalla ongelmia ei ainakaan olisi, linjakarttaankin itäisen ja läntisen aseman välille olisi helppo piirtää kävely-yhteys. Onhan matka läntisimmältä laiturilta itäisimmälle tosiasiassa melko pitkä kun otetaan liukuportaat yms. mukaan.

    Sanoisin kyllä että 70% ehdotuksesi on matkustajien rajua aliarviointia.
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.09.2009 kello 13:36. Syy: lainausta siivottu

  7. #352
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Chae-chu Näytä viesti
    Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M)
    Saa nähdä, mitkä ovat kirjaimet tulevaisuudessa, mutta nykyinen systeemi ei (totuttuun tapaan) ole looginen. Suunnitteluyksikössä ei yksinkertaisesti osata erottaa näitä toisistaan.

    Jos yhtään lanttu leikkaisi, metrolinjat saisivat tunnukset M1 (MM-RL) ja M2 (VS-RL) erotukseksi M-junasta. Lisäksi poikkeusliikenteeseen tunnukset M3 ja M4. Sitten voisi metromiehet jälleen paukutella henkseleitä ja hokea, kuonka hieno ja moderni kahden linjan verkosto täällä onkaan.
    Näin se nyt vaan menee

  8. #353

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pisararata

    Eikö linjanimeäminen olisi yksinkertaisinta tehdä yhteen suuntaan:
    - K Kerava - Pisara - Espoo
    - E Espoo - Pisara - Kerava
    - I Lentokenttä - Tikkurila - Pisara - Myyrmäki - Lentokenttä
    - M Lentokenttä - Myyrmäki - Pisara - Tikkurila - Lentokenttä.

    Kirjaimet ei paljoa maksa.

  9. #354

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Chae-chu Näytä viesti
    Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M)
    Sitähän se tietysti on. Olen muutama vuosi sitten jopa antanut asiasta palautteen VR:lle mutta vastaus ei ollut kovin mieltä ylentävä. Toivoisin kuitenkin että miettisivät kantansa uudelleen viimeistään sitten kun Kehärata valmistuu.

    Mitä Pisaran linjatunnuksiin tulee niin kirjaimet uhkaavat todellakin loppua kesken jos jotain tolkkua halutaan saada aikaan, joten ne tarvitsisivat ennemin jotain lisänumeroita tai vastaavaa kertomaan mihin suuntaan juna kiertää jne.

    t. Rainer

  10. #355

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Chae-chu Näytä viesti
    Tästä tuli muuten offtopicina mieleeni, että tuo M-junan tunnus on hämäävä, varsinkin jos se jossain vaiheessa tulee risteämään metron kanssa. (vertaa metron oranssi M ja M-junan oranssi M)
    Mulla on jostain epämääräinen mielikuva, että se olisi jopa tarkoituksella samankaltainen metron tunnuksen kanssa, ikään kuin odottamassa sitä, että Martinlaakson rata muutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti metroradaksi. Saattaa olla urbaanilegendaa tosin tämä.

  11. #356
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Pisararata

    M-tunnus juontaa siitä ajasta, kun Martinlaakson rata avattiin. M niin kuin Martinlaakso. Kun jatko Vantaankoskelle avattiin, ei M enää ole merkannut mitään. Tosin onhan Martinlaakson rata erittäin metromainen, mutta soisi silti metron itseisarvoksi muuttuneen tunnuksen olevan jotain M-junasta eroavaa.
    Näin se nyt vaan menee

  12. #357

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mulla on jostain epämääräinen mielikuva, että se olisi jopa tarkoituksella samankaltainen metron tunnuksen kanssa, ikään kuin odottamassa sitä, että Martinlaakson rata muutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti metroradaksi. Saattaa olla urbaanilegendaa tosin tämä.
    On urbaanilegenda.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    M-tunnus juontaa siitä ajasta, kun Martinlaakson rata avattiin. M niin kuin Martinlaakso. Kun jatko Vantaankoskelle avattiin, ei M enää ole merkannut mitään. Tosin onhan Martinlaakson rata erittäin metromainen, mutta soisi silti metron itseisarvoksi muuttuneen tunnuksen olevan jotain M-junasta eroavaa.
    Siis metronko pitää muuttaa tunnusta että M-juna saisi säilyttää? Ehdotuksia?

    Lisäksi lähijunien tunnusvärit otettiin käyttöön vasta joskus 1980-90-luvulla, tarkkaan en muista milloin, mutta joka tapauksessa useita vuosia metroliikenteen alkamisen jälkeen, ja M-junalle annettiin jostain syystä kanssa oranssi väri, mutta vähän haaleampi kuin metron oranssi. Joka tapauksessa VR:llä ei olla koskaan välitetty siitä että ulkopaikkakuntalainen voi luulla M-junaa metroksi.

    Selityksiä on annettu mm että kirjaimen vaihtamista esim V:hen ei onnistu koska se on "virkajunan" eli tyhjävaunujunan tunnus, ja muita vapaita kirjaimia jotka erottuvat kunnolla kuulutuksissa ei ole, ja se tyypillisin selitys on, että mikäänhän ei kuitenkin parane vaihtamalla. Kehäradan myötä M-juna toivottavasti siirtyy historiaan kun se yhdistetään I:hin.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja vko; 01.10.2009 kello 18:49. Syy: lainaus korjattu

  13. #358

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kehäradan myötä M-juna toivottavasti siirtyy historiaan kun se yhdistetään I:hin.
    Tai oikeastaan P:hen, koska Kehäradan junat kulkevat myös Hiekkaharjuun. Virallinen työnimihän on ollut MP-juna.

  14. #359
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tai oikeastaan P:hen, koska Kehäradan junat kulkevat myös Hiekkaharjuun. Virallinen työnimihän on ollut MP-juna.
    P-juna Hiekkaharjuun on elänyt ja kuollut. Nykymaailma ei tunne enää P-junaa. Ei, vaikka nykyisten I-junien pääteasemaksi laitettaisiin Hiekkaharju, niin tunnut pysyisi I:nä. P-junaa ei ole olemassa. P ei ole enää yhtäkuin Hiekkaharju. P-tunnusta voidaan käyttää vaikkapa jossain aivan uudessa junayhteydessä, jos niin halutaan, P-kirjain ei ole millään tavalla enää sidoksissa Hiekkaharjuun. Anteeksi nihilismi, mutta näin on...

  15. #360
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    P-tunnusta voidaan käyttää vaikkapa jossain aivan uudessa junayhteydessä, jos niin halutaan, P-kirjain ei ole millään tavalla enää sidoksissa Hiekkaharjuun.
    Olet muuten oikeassa. Taisi olla 6.7.2008, kun viimeksi tuolla kirjaimella on ajettu kaupallisia lähtöjä Helsingin lähiliikenteessä. Huopalahden näyttötaulussa ilmoitettiin ko. juna. Kyseessä oli hengelliseen tapahtumaan liittynyt tilattu junayhteys Leppävaaran ja Helsingin välillä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •