Lisäksi osa saattaa vaihtaa liityntään, koska saattaa olla, että osalle ihmisistä liityntäbussi + juna on Pisaran jälkeen niin paljon nopeampi kuin nyt suora bussi. Tämä tuskin edes lisää pintaliikenteen tarvetta, koska bussiliitynnän kuormitus lienee niin pieni. Esimerkkinä vaikka Pihlajamäen asukas, joka mieluummin ottaisi 71:n Pukinmäkeen ja kulkee sillä Hakaniemeen kuin menisi 71:llä suoraan Hakaniemeen. Tämä siirtymä ei ole suurensuuri, mutta todennäköisesti tilastollisesti merkitsevä.
Ei se tietenkään yksittäistapauksissa onnistu, mutta ainoa oikea tapa on silti laskea noin (olettaen tietysti, että matkustajamäärä vähenisi tuon verran ja että tarjonnalla on kuitenkin jokin riippuvuus kysyntään). Joskus se raja kuitenkin ylittyy jossain, ja tuolla voidaan ennustaa muutoksen suuntaa. Insinööritermein voisi sanoa, että vaikka muutos on diskreetti, voidaan sitä mallintaa jatkuvana, koska jatkuva laskenta ennustaa, kuinka todennäköisesti diskreetti muutos tapahtuu, ja pitkällä aikavälillähän sitten sen todennäköisyyden odotusarvo toteutuu.
9:n tapauksessahan säästö voi realisoitua myös siten, että 9:n matkustajamäärä nousee, mutta kapasiteetin lisäystä tarvitaan Pisaran matkustajamäärävähenemän ansiosta myöhemmin. Diskreetti muutos siis realisoituu isossa skaalassa hyvin satunnaisesti.